Fotokromatiska solglasögon, val?

Hej!
Jag tänkte hjälpa till med att konsumera världen ur krisen genom att köpa ett par onödigt dyra solglasögon och då ett par som ändrar mörkhet beroende på omgivande ljusförhållanden.

Fram till idag var jag inne på julbo explorer camelion
http://www.julbo-eyewear.com/en/Outdoor/Products/Outdoor_(Snow_Ice)_7/Explorer_16.html
men fick nu höra talas om Oakley radar pitch som också ska gå att få med fotokromtisk lins
http://oakley.com/pd/4663/15274?sliver
Hittar inte så mycket bra info om just de fotorkomatisa på oakleys sida - någon som hittar bättre än jag?

Någon som kan säga bra dåligt med de två?
T ex hur snabbt ändrar de färg, hur ljust är ljusaste läget resp hur mörkt är mörkaste.
Julbo säger ju att camelion variear mellan mörkhet 3 och 4 på någon skala

Skalan finns beskriven här :
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=JULBOEXPLORERCAMELEON

Går det att göra fotokromatiska glas om dessutom är polariserade?

Jag vill inte ha slipade glas, jag kör kontaktlinser då jag hr solglasögon så bortse från den parametern.

/Patrik,
 
Ett par saker att tänka på

Min optiker föreslog fotokromatiska glasögon, de är säkert utmärkta, men visade sig obra vid mc-åkning då eftersläpningen av ljusomställningen är för långsam för skuggade och överbyggda partier. De samlar numera damm.
När jag frågade om liknande problem upplevts bland piloter fick jag reda på att där gällde klara och mörka för sig, säkert av en god orsak....
 
Menar trâdstartaren fotokromatiska som ändrar sig mellan lite mörka till mycket mörka eller frân ljusa till mörka?
De sistnämda har de nackdelar som SEobs nämner. Jag har testat ett par som bara varierade mellan lagom mörkt o jättemörkt o desa var för lângsamma för att jag skulle gilla dom, men funktionen kanske har utvecklats. Märket minns jag inte.
Jag vill minnas att de med grâ färg upplevdes som bättre än de bruna.
 
Jag hade ett par fotokromatiska som inte reagerade över huvud taget när jag hade dem innanför ett visir på min hjälm. Min teori är att visiret filtrerade bort just de frekvenser som det fotokromatiska reagerade på.

Kjell F
 
Menar trâdstartaren fotokromatiska som ändrar sig mellan lite mörka till mycket mörka eller frân ljusa till mörka?
De sistnämda har de nackdelar som SEobs nämner. Jag har testat ett par som bara varierade mellan lagom mörkt o jättemörkt o desa var för lângsamma för att jag skulle gilla dom, men funktionen kanske har utvecklats. Märket minns jag inte.
Jag vill minnas att de med grâ färg upplevdes som bättre än de bruna.

Helt givetvis ljsa till mörka (som jag tror Oaleys är) men är dessa för långsamma så får det bli halvmörka till helmörka (som verkar vara Julbos camelion-glas).

MC-visir äringtpoblem för mig - huvudsakliga anvädningsområden är kajak, skidåkning, långfärdsskridskor samt en bilkörning till och från nämda aktviteter. Visst vore det kul om de även klarade löpning och cyckling och annan mer svettdrivande aktivitet.

Civilpiloter har som jag ser det en fördel jämfört med då jag paddlar i vågor. De kan enkelt förvara ett par extra glasögon och tillfälligt släppa vad har i händerna - andrepiloten får spaka under glasögonbytet - medan jag i en K1a ogärna släpper paddeln bland vågorna och byter glasögon.

Ser fram emot fler tips och erfarenheter.

/Patrik, som i dagens regn klarar sig utan solglas
 
Du fâr nog räkna med samma problem i bilen som bakom ett mc-visir, UV-strâlningen minskar och funktionen blir sämre eller uteblir.
 
Fotokromatiska glasögon

Köpte för ett tag sedan ett par Julbo med Zebra (klass 2-4). Efter test bl.a. uppe på Teide i fullt solljus kunde jag konstatera att de överhuvudtaget inte ändrade färg. 1,5 månad efter reklamation och efterföljande byte av glas har jag fortfarande inte fått någon rätsida på detta (trots köpställets ihärdiga kontakter med generalagenten). :(
 
Jag har ett par sådana Julbo som du länkade till och jag har aldrig märkt av någon anpassning till ljuset. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men de är ju gjorda för ganska extremt ljus och har nog därför inget större "spann" i ljusgenomsläpplighet. Jag använder dom i stort sett bara på hög höjd/glaciärer och där fungerar de bra. Känns lite för mörka för att ha "på stan".
 
Julbo Bivouak

Jag har Julbo Bivouak med Camel lins, den skal vara både fotokromatisk och polarisert. Polarisering upplever jag som väldigt bra. Fotokromatiken upplever jag som att glaset har en mörkhet som är perfekt för mitt bruk. Men jag har inte testat färgskiftningen "vetenskapligt". Tycker det är svårt att jämföra i olika ljussituationer, man upplever ju ljuset så olika från situation till situation..

Är väldigt nöjd med dem, sitter bra och täcker bra, speciellt med "skygglapparna".
 
Jag har köpt ett par Julbo fotokromatiska explorer som ska växla mellan 3 och 4 och då de var nya provade jag med en UV-ficklampa och då reagerade glasen på UVljus och mörkande. har inet provat sedan men man borde ju kunna lägga ut glasögonen i solen och en papperslapp för en glasögat och efter en stund se om de är olika mörka. har för mig att de tar 20-30 sek på sig för att mörkna.

jag har även ett par goggles från Julbo med zebra-glaset (mörkhet 2-4) men inte polariserade. Julbo verkar tyvärr inte göra zebraglaset med polirisering. Min lins-optiker var också mäkra förvånad över att man kunde kombinera polarisering med fotokromatisk funktion men bevisligen går det.

tråkigt för er som fått glasögon som inte funkar - hoppas ni får rätt på det.
 
Rudy Project har linser som är både fotokromatiska och polariserande:
http://www.rudyprojectusa.com/technology_impactx.php

Jag har ett par av Rudy Projects Rydon-bågar som endast är fotokromatiska (Photochromic Clear-lins), riktigt nöjd. Behagliga att ha på, byter ljusgenomsläpp på ett bra sätt (omärkligt).

Hur snabbt växlar de mörkhet? Cyklar man med bra mörkhet från sol till skugga t ex?

Var i Sverige finns de att köpa?

Hur hydrofoba på båda sidor (svett resp vattenstänk)?

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Slipade, sportiga solglasögon? Utrustning allmänt 26
mkruse Solglasögon Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Naturmannen Solglasögon för vandringen Utrustning allmänt 20
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
majjen Solglasögon Utrustning allmänt 22
Karolina P Försämrar solglasögon synen? Utrustning allmänt 14
md7dani Solglasögon Utrustning allmänt 3
AndreasL Solglasögon. Utrustning allmänt 44
Mr Doderhult det här med solglasögon! Utrustning allmänt 2
millimeter Lins/färgeffekt i solglasögon? Utrustning allmänt 7
niclasfoto Solglasögon för vita vidder!!? Utrustning allmänt 10
malundin Solglasögon Utrustning allmänt 2
Nalta_eljest Solglasögon för fjällen Utrustning allmänt 9
bjornhallberg Bra solglasögon? Utrustning allmänt 5
eldebrink JULBO solglasögon. Utrustning allmänt 3
sladden solglasögon alt. skyddsglaögon för glasögonbärare? Utrustning allmänt 5
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.