Köpråd ryggsäck

Hej!

Ny på forumet så ni får peka mig i rätt riktning om jag är fel ute med mitt inlägg här.

Jag har precis köpt tält och börjat fundera över det här med ryggsäck. Hur avancerad och stor ryggsäck är lämpligt att köpa? Jag tänker att det till en början blir jag och tjejen som kommer ge oss ut och tälta, utan att det blir några större sträckor vi vandrar. Men jag vill ändå säkra upp lite för om man blir biten och vill vara ute fler dagar. Samt att jag på egen hand skulle kunna ge mig ut om suget finns.

Det är ganska mycket utrustning som ska med oavsett hur länge man ska vara borta. 3-person tunneltält, uppblåsbara liggunderlag, sovsäckar, spritkök mm. Om det blir kortare utflykter så är väl risken att man packar med lite mer "onödiga" prylar och trevligheter, så det lär väl fyllas på där också.

Vore tacksam med lite vägledning hur man bör tänka och om det är några specifika egenskaper man bör ha med på ryggsäcken.

Tack på förhand!
 
Fundera på hur många dagar som är max för en tur med tält och hela kittet. Sedan beror det ju på hur mycket kläder du behöver ha med dig (som i sin tur beror på hur länge, och var du vandrar). Ska du ta med all mat, eller proviantering på vägen?

Jag har en 85 litersryggsäck för att kunna vara ute 10 dagar i fjällen utan proviantering under sträckan. Men de finns också de som minimerar allt, och klarar sig med 45 liter. Men då måste man planera på ett annat sätt.
 
Den bör ju inte va mindre än att allt får plats iaf. Svårt att säga nåt annat eftersom vi inte vet volymen på dina saker. Jag har 45 liters för en veckotur. När jag var grön hade jag behövt 75 liter, men sen har jag uppdatera grejerna efter hand. Man behöver inget avancerat till en början. Se till att kom ut bara. Efter hand kommer du inse att bra-att-ha-prylarna är onödiga och lämnas hemma till nästa tur.
 
Sök på ordet "packlista" så finns direkt en del bra trådar att följa. "Lättpackning" i söksvaren kan leda mer specifikt in på att bära lätt.
Något förenklat finns tyvärr ett visst samband lätt-litet-dyrt.
Allra minst, lättast och billigast är det som inte alls packas med.
Dras inte med i den styra hypen att det måste vara superlätt och väldigt dyrt.
Kortare turer fungerar alldeles utmärkt med enklare och billiga alternativ och då är inte risken stor att dyra saker köpts i onödan.
Viktigast är att alls komma ut.
 
Fundera på hur många dagar som är max för en tur med tält och hela kittet. Sedan beror det ju på hur mycket kläder du behöver ha med dig (som i sin tur beror på hur länge, och var du vandrar). Ska du ta med all mat, eller proviantering på vägen?

Jag har en 85 litersryggsäck för att kunna vara ute 10 dagar i fjällen utan proviantering under sträckan. Men de finns också de som minimerar allt, och klarar sig med 45 liter. Men då måste man planera på ett annat sätt.

Mycket bra synpunkter. Det svåra är väl egentligen om både jag och tjejen ska ha varsin mindre ryggsäck, eller om det är lika bra att ha en säg 70-80 liters ryggsäck så har man säkrat upp för framtiden om man skulle ge sig ut själv?
 
Den bör ju inte va mindre än att allt får plats iaf. Svårt att säga nåt annat eftersom vi inte vet volymen på dina saker. Jag har 45 liters för en veckotur. När jag var grön hade jag behövt 75 liter, men sen har jag uppdatera grejerna efter hand. Man behöver inget avancerat till en början. Se till att kom ut bara. Efter hand kommer du inse att bra-att-ha-prylarna är onödiga och lämnas hemma till nästa tur.

Jag får tänka över lite hur det ser ut med volymen för alla prylar. Men som jag skrev till Sami är det lite svårt o veta som rookie om både jag och tjejen ska sikta på mindre ryggsäckar eller om jag ska säkra upp med en stor för att kunna få med all packning själv om det skulle bli aktuellt.
 
Tror det är bekvämast om ni båda bär en rimlig del av vikten. Men som redan sagts, börja med att fundera på vad du vill ha i ryggsäcken. Det är först då du vet hur stor den behöver vara.
 
Slår ett slag för loppis-säckar och annat begagnat, så kan ni prova er fram till lämplig storlek. Gamla Haglöfs Skarja och liknande är vanligt förekommande på loppisar för noll och ingenting, men med lite flyt hittar du modernare grejer också.
Eller packa det ni ska ha med er i en flyttkartong eller liknande, så får ni en uppfattning om hur många liter som behövs (tänk på att en del saker är lättare att spänna fast utanpå säcken än att knöla ner i, typ tält och liggunderlag).
 
En flyttlåda med invändig decimetersrutning, en bra köksvåg 5 kg och 1 grams noggranhet samt gör ett excelark på vad du har för pryttlar och pinaler samt vad de väger. Tungt ger enbart slit och ingen upplevelse mer än svett, Nätet har massvis med utrustningslistor. Jörgen Johanssons böcker kan man låna på biblioteket och här på utsidan finns goda bokrecentioner. En egen anteckningsbok, penna och karta bör följa med på varje färd. Det viktigaste med en ryggsäck är att den är bekväm att bära och att den är lätt. En Exos 58, finns i två storlekar väger lite över kilot och finns i två storlekar, rygglängder, den större är på 61 liter. Du frågar lite för hemligt, längd är bra att veta.
Ett 12 mm liggunderlag är aldrig fel, ett per person, Även jag rekommenderar begagnade grejor, bistånds och loppisbutikerna brukar ha mycket.. Men även radannonser här och i Friluftsfrämjandet och STFs tidning Turist, även de finns på biblioteket.
Givetvis skall båda ha varsin passande ryggsäck!
Välkomna

go tur
 
Senast ändrad:
Klart bättre med för stor än för liten :).

Om du/ni inte har en klart begränsad ekonomi för denna typ av köp så kan du ju alltid köpa en som passar för ert närmaste behov utan att ge dig på att gissa hur framtiden kommer att se ut.

Jag för min del har en säck på 18 l, en på 36 l och en på ca. 85 l (plus någon liten "stadssäck"). De täcker alla mina behov av ryggsäck.
18 används för dagsturer.
36 används för dagsturer på främst vintern (men är så bekväm att den ibland får ersätta 18 även på sommaren) och vid långvandringar söderut utan tält (och den går som handbagage på flygplan!).
85 l används enbart vid vandring med tält.

Notera vidare, att om du köper en gammeldags ramryggsäck, så har du möjlighet till ett stort antal liter utanför själva ryggsäcken. Haglöfs gamla Skarja, t.ex., har en bra hylla för packpåse av större slag.
 
Sovsäck, tält och liggunderlag äter snabbt upp litrarna i ryggsäcken så 75-80 liter minst imho.
Har själv gått från 55 för solo bruk till 75 då Fästmön ville följa med och det blev lite andra önskemål på sovkomfort och liknande.
Kollar nu på nån billig 100l för vinter bruk och då jag packraftar med hund så det tillkommer en del extra grejjor som behöver plats.

Ibland då det bara är en natt eller två ute utan mycket vandring är det skönt att bara slänga i allt man behöver utan att behöva välja bort saker eller packa om för att precis få igen locket.
Kul med turer där hängmatta, fiskegrejjer, vinflaskan, badhanduk och nån bok kan samsas med alla andra prylar utan att det blir en brottningsmatch..
 
Vad är nödvändig, vad gott och roligt vill du ha med och vad väger kalaset, samt vad fyller det? Det blir ingen njutning under en last av 1/3 av din kroppsvikt. Det är risken med en för stor säck. Även jag började med för liten och köpte raskt en 90 l som välfylld kom upp i 1/3 av min vikt. Men sen prövade jag på stogturer i Norge och det var med liten säck, lunch, tröja, strumpor och regnplagg på ryggen. En helt ny värld öppnade sig, jag såg och upplevde samt det var roligt att vandra i högt tempo. Risken med en stor säck är alltid att man packar på, för det finns plats. Sen väger det.
Dagens matpaket väger också 600-1000g styck. Men den vikten minskar dag för dag så 17 kg ut blir 9 hem.
Det lättaste är alltid det du väljer bort och lämnar hemma.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.