Storleksförvirring ang ryggsäck

Hej,

Jag är ny här på forumet så jag hoppas att ni har tålamod med mig :). Jag har läst en del här och har svårt och komma fram till något bra beslut.

Jag och min fru Lina har en liten grabb på tre år som vi är ute och vandrar med. Jag kan väl kallas för packåsnan då jag bär det som är tungt, min fru kan inte bära tungt pga hälsa. Just nu har jag en everest 60l säck och jag tycker att den är för liten och obekväm när det blir lite vikt i den.

Jag har provat en del säckar - allt från Norröna till fjällräven, och jag kommer fram till att kajka är den som (opackad) sitter bäst på ryggen hittills. Exempel så var Haglöf LEX på tok för lång för min rygg även när jag ställde ner den.

Vad ska jag ha i säcken? Sist vi var ute nu i sommar fick jag bära (okej mycket här kanske min fru kan bära, har ingen bra säck ännu till henne får klura hur mycket hon kan bära). Vår son bär väl inte så mycket ännu, men är på god övning :)

mat för 2 vuxna och 1 barn
vatten för 2 vuxna och 1 barn
tält 3person
kök primus ETA Power
Gasol
bestik för 2 vuxna och 1 barn
kåsor för 2 vuxna och 1 barn
liggunderlag, 1 exped airmat lite plus, 2 vanliga "jula rullar"
första hjälpen
sovsäckar
extrakläder
regnkläder

När vi har varit ute och vandrat har vi varit 1-2 dagar innan vi fyller på med vatten och mat. Vi vandrar mellan 5k till 10k beroende terängen och dagsformen hos vår son ;)

Jag klurar på vad jag behöver ha för storlek, jag tittat lite på 85l men kanske är för stort? eller för litet?

Mvh
Niklas & Lina
 
Svårt att säga egentligen, jag har också en liten i treårsåldern, och packvolymen sticker ju iväg betänkligt var gång hon ska med. Imponerande att någon som är så liten kan behöva så mycket kläder...

Det jag skulle rekommendera är väl att du köper hem en väska som verkar sitta bra i butik och sedan packar i det du har tänkt dig och traskar omkring lite med den. Nästan omöjligt att bedöma om en väska sitter bra utan last i den. Då vet du också om det du tänkt ta med får rum i den. Tycker inte att packlistan verkar orimlig, och ska man packa för tre blir det ju snabbt mycket...

En sak till, ibland har de saker i butiken som man kan "provlasta" med så att man får lite bättre uppfattning.
 
Risken med en stor ryggsäck är att man tar med sig mer än man behöver. Är du osäker så kan du med fördel välja en som är något större.

Om du använder din 60L som referensmått kan du säker komma fram till ungefär hur stor säck du behöver. Är storleken redan lagom? Behövs större (25%/50%/etc)?

Kajka är en bra och slitstark ryggsäck och just inställningsmöjligheterna och komforten brukar vara det som utmärker den. Nackdelen med Kajka är att den är mycket tung redan utan någon packning.

Hur mycket vikt beräknar du att du brukar starta med i din ryggsäck?
 
Risken med en stor ryggsäck är att man tar med sig mer än man behöver. Är du osäker så kan du med fördel välja en som är något större.

Finns en point i det. Något som ständigt brukar framhållas. Värt att beakta. Nåväl, livet är fullt av risker. Jag skulle trots denna förnuftiga synpunkt föreslå att du köper en passande stor rygga med volym för din lilla familj att växa i.
Som kommentaren ovan skriver så håller jag med. " Köp med fördel en som är något större " men beakta riskerna,

Jag har flera säckar och trots att jag antagligen också har marknadens största så är jag vid mogen ålder så pass medveten om riskerna att jag inte vräker ned allehanda grejor utan anledning.

En säck som du trivs med och känner dig bekväm med och inte är för liten gör större nytta än en för liten och obekväm "resväska" 😄
 
:) väldigt bra tankar ni ger mig! tackar så mycket!

"Att packa förmycket", går det? :) jag har sneglat in på "lättpackning" och de är super mycket grejer bara för en ju :)

Tanken med denna nya säck är att kunna ha den nu under en period innan min fru och barn kan bära mera själva och att jag kan ha kvar den så jag slipper köpa en ny då.

En säck som är 75-85l ger en magkänsla som är tillfredställande. Ska göra som ni tipsar om att köpa hem och göra testpackningar så jag ser hur mycket plats de tar. Kanske bättre med mindre säck och köpa bättre lättpackade saker som liggunderlag/sovsäck med mera?

Hur mycket jag bär? Svår fråga, jag skulle ha haft med en väskvåg innan jag startade men missade det. Jag har höftat lite, då räknar jag med vattnet men inte mat. Då får jag det till 15kg utan väskans vikt.

Kajkan är lite tyngre ja, men väger inte bärsystemet upp det så man orkar bära mer? klart beror på hur jag packar :) eller jag ska kolla på en annan väska som jag har missat?

mvh
Niklas & Lina
 
Om din startvikt ligger runt 15 kilo kan du kolla på lite enklare (och lättare (och billigare!)) väskor. Jag har en Osprey exos 58, vilken väger in på strax över kilot. Jag tycker den funkar bra, men har inte burit jättetungt i den. Däremot har jag haft barnet sittande ovanpå den (och på axlarna) nån mil... Känns inte som att den säckar ihop för att den plötsligt får 13 kilo extra ovanpå, utan en hel del av vikten går fortfarande ner i avbärarbältet.

Upplever den ibland som lite baktung och jag får fibbla lite med inställningarna innan jag är nöjd, men annars är den en riktigt fin liten rygga. Kan vara lite liten för att klara din packning dock.

Överhuvudtaget gör Osprey fina säckar som många här verkar nöjda med. Tror deras Aether ligger på runt 70 liter, så kolla på den också :).
 
Exosen kanske kan vara bra till frugan förresten? Den väger väldigt lite i sig, och har ändå hyfsat gott om plats.
 
Som Ayrin säger så är Kajkan inte främst avsedd för att bära så låga vikter och bärsystemet kommer inte att komma till sin rätt.

Med det sagt finns det andra fördelar som kanske gör Kajkan intressant även om det innebär att du får bära 1-1.5 kg extra ryggsäck. Den är bekväm att bära, lätt att packa, lätt att anpassa till olika personer, funkar till många aktiviteter och du har möjlighet att bära betydligt tyngre i framtiden.

En sista anledning att ha en kajka vilket är min primära anledning då jag aldrig bär den själv i fjällen är att slitstyrkan (abrasion resistance) i den typ av material som Kajkan består av är flerfaldigt mycket tåligare än det nylon som andra ryggsäckar ofta består av. Du kan skicka den med flyget och du kommer knappt att märka om den blev tappad från bagagevagnarna i 40 km/h.
 
Så länge man hittar ryggsäckar på 100-110 l som både väger ca 500 g mindre och som är kända för att vara slitstarka så känns det där extra halvkilot för en Kajka 100 l ganska så onödigt om man bara kikar på slitstyrka och packvolym. Bärsystemet kanske är värt skillnaden om man ska bära riktigt tungt (jag har inte testat) men nu är det mest fråga om volym. Kajka 75 har en ännu högre ratio mellan vikt och volym för att en säck på 75 l väger 3300 g är ganska så extremt. Till skillnad på Kajka 100 så kan dessutom många säckar i den större storleksklassen minska sin volym och vikt, t ex kan en Berghaus Crusader tappa dryg ett halvkilo om man tar av sidofickorna och då har man en säck på 90 l som väger ca 2400 g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsare Ang. olika faser på knivblad Utrustning allmänt 4
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.