Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek?

Funderar på att köpa antingen GG Gorilla(50L) eller Mariposa(60L). Är någolunda ultralight, min 'baseweight' är lite under 6 kilo och jag har tidigare vandrat med en ryggsäck som också var 50L, men hade då som mest 6 dagars mat med mig. Har aldrig vandrat i Sarek men det är på önskelistan och de flesta turer verkar ta kring 7-10 dagar så är osäker på om jag skulle få plats med så mycket mat i en 50 liters väska. Har bara varit på kortare 3-4 dagars vandringar de senaste 6 åren så kommer inte ihåg hur mycket plats som togs upp då jag hade mat för 6 dagar :) För kortare turer skulle jag gissa att 50L är mer än tillräckligt.
 
Går jag själv med enmanstält använder jag en 65-liters (Arcteryx Altra 65), går jag ihop med min dotter där jag bär lite mer av den gemensamma utrustningen och ett tvåmanstält brukar jag använda en 80-liters (Alteryx Bora 80). Jag föredrar att ha merparten av all utrustning inuti ryggsäcken och inte på utsidan. En Sarek tur för mig/oss är mellan 7-12 dagar, oftast kring 9-11 dagar.
 
Hej. Tror du klarar dig under 40l som verkar ha låg basvikt. Jag har kört 35l rygga senaste åren med upp till 10 dagar mat cirka 800g per dag. Då med tält och cellplast utanpå ryggan. 75l när jag gått med barnen och burit grejer och mat för 3p över 10 dagar. Då hänger lite utanför ryggan initialt.
 
Hej. Tror du klarar dig under 40l som verkar ha låg basvikt. Jag har kört 35l rygga senaste åren med upp till 10 dagar mat cirka 800g per dag. Då med tält och cellplast utanpå ryggan. 75l när jag gått med barnen och burit grejer och mat för 3p över 10 dagar. Då hänger lite utanför ryggan initialt.

Hmm okej, verkar helt ha tappat uppfattningen för hur mycket plats mat och utrustning tar efter alla korta vandringar med tillgång till stugor samt ett byte till en 58 liters Exos. Om jag är riktigt givmild och säger 10 KG mat så når jag övre gränsen på vad som anses vara 'comfortable' i Gorillan enligt reviews så det låter som det bättre alternativet då jag troligtvis inte kommer vara i Sarek varje sommar så 10 KG mat skulle vara väldigt ovanligt :)
 
Har du några större packpåsar som du vet volymen på kan du stoppa ner din utrustning där och få en uppfattning om hur mycket plats den tar.

Volymen på maten är svår att säga något om, har du torkad mat i vanliga fryspåsar tar den inte upp så mycket plats men man kan ju lätt fylla en 100L för 10 dagar också om man vill. Olika tillbehör och sånt behöver inte alltid bli så tungt men tar mer plats. Effektivast är att ha en enda påse med en enda blandning för alla måltider men det är ju inte så kul.

Ifall du har nånting hemma som liknar maten du tar med dig så kan du ju fylla upp en packpåse eller kanske en 1L eller 3L ziploc vad som nu verkar rimligast för din mat och se hur många dagar som ryms. Det räcker ju att få koll på volymen för 3 dagar och sen multiplicera det.

Tänk på på att tillverkarna mäter volym olika, vissa räknar med fickor och andra inte så den faktiska volymen kan variera mycket. Olika form blir olika effektivt också. Men har du koll på hur mycket volym din packning fyller ut som minst så har du något att utgå ifrån.
 
Jag brukar köra 70l och det räcker mer än väl. Sen beror det ju på hur mycket utrustning man anser sig behöva. Jag har heller aldrig behövt 10 dagar i Sarek. 5 dygn kan räcka om man inte har något emot långa dagar. Då får man lite lättare startvikt också. Men alla har ju sin vandringsstil
 
Mycket klokt är redan sagt, men vill du ha ännu fler referenser så får du en till:

Jag packar problemfritt för två veckor i en Mammut Creon Light med angiven volym av 32 l i huvudfacket. Då med tältet som en stående rulle i ena sidfickan, och vikt cellplastunderlag i stora nätbakfickan. Där finns också regnkläder och lite småprylar - sammanlagt ca 2 kg utanför huvudfacket. I huvudfacket har jag återstoden av mina ca 4,5 kg basvikt och ca 5,6 kg mat, dvs ca 400 g mat/dag. Men jag är nog lite extrem på att få ihop kalorität skaffning, inte så storvuxen och "billig i drift" - så du får säkert räkna med lite mer.

I början är ryggsäcken rätt full, men den sjunker ju ihop allteftersom man äter upp maten. En 40 l- säck hade nog krävt mindre noggrannhet vid packning.
 
Kört med en 45l säck på 1 kg från Patagonia de senaste turerna för en vecka. Går att expandera rätt mycket, men har inga ytterfickor förutom en trång på locket. Brukar fästa en nätpåse på baksidan för regnkläder och annat jag vill ha åtkomst till. Och sen ett par småpåsar fäster jag på axelremmarna för mobil, snacks, karta och mugg.

Ibland tänker jag att det vore skönare med en större säck och släppa lite på "lätt snabbvandring" och börja lunka istället och äta roligare käk än torrfoder.
 
Det beror väl på hur länge du vill vara på en plats
t ex Sarek? 7-10 dagar är för mig ca 60-70 L minst och då med skohorn men jag bär även kameraprylar.

//J
 
Det beror ju helt på vilken volym din packning har =D

Du borde klara dig på 40 liter om du vill, men det beror ju helt på formfaktorn samt hur skrymmande packning du har. Maten framför allt, den kan uppta väldigt olika volym beroende på vad man väljer.

Jag får ner 10 dagars proviant i min Gossamer Gear G4-20. Den är på 35 liter inkl rullstängningen.
Vattentåliga saker kan läggas i meshfickan på utsidan. Regnkläder, kokkärl, o.s.v.

Gör matpaket av havregryn/ris/annat du har hemma, testpacka och mät packvolymen på det.
 
Kloka inlägg ovan, din packvolym avgör du ju själv. Mitt standard råd, ruta insidan på en flyttlåda i dm rutor. Lägg ner din packning inklusivet bränsle och mat samt räkna ut vad det fyller. Så stor ryggsäck behöver du. Passa på att göra ett Excel ark över din aktuella utrustning, samt väg allt styckvis på en gram nogram köksvåg, notera vikten samt gruppvikten. Den senare blir din arbetslista och lär förändras över tiden mot lättare och färre.
Det viktigaste steget sker vid uppackningen efter hemkomst då du stryker ock kompletterar Excelarket efter dragna erfarenheter. Viktreduktion och nyttjande optinalt ökar med erfarenhet.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag får lite "volymskam" i den här tråden. Min ryggsäck för 14 dgr i Sarek är en Gegory Baltoro 85 l. All packning i säcken förutom ett Exped självuppblåsande liggunderlag samt ett underlag i cellplast ca 5 mm tjockt. För toppturer har jag med en 25 l säck, alltså en volym som bara är något mindre än vad Joanna behöver för all utrustning under hela turen, tänkvärt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Schneeberger Stor kniv till vad? Utrustning allmänt 916
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.