Ryggsäck för familjen

Hej,

Har en familj bestående av 2 barn (5+10) samt fru som ska ge oss ut och tälta. Barnen kommer inte bära något och min fru minimalt.

Klarar vi oss på 85l+ en vanlig ryggsäck (stor Nike) eller måste vi upp i storlek. Vi pratar om ett par nätter, dvs weekends skulle jag tro

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Om vi börjar i rätt ände...
Vad ska du stoppa i ryggsäcken ?
Enligt ditt eget svar så är det 4 personers utrustning+tält+kök+mat+kläder+vatten, det är volymkrävande hur mycket plats tar det i en sopsäck på 120L, där har du en startbedömning. Använder du dunsovsäckar eller syntet, hur volymkrävande är regnkläder etc...

Då du bara ska bära allt själv ?
Min nästa fråga är du van att bära på vikter runt 30-35 kg flera dagar i sträck, förmodligen är det där du hamnar om du ska bära all utrustning själv.

Jag tror att du behöver gå tillbaka till ritbordet, för att inte göra dig en björntjänst som innebär ingen mer tältsemester någonsin.

Din fru borde kunna bära sin sovsäck, och liggunderlag samt sin egna kläder i en vettig vandringssäck på 40-50L ingen nike ryggsäck. Det borde kunna bli ~7 kg.

En 10-åring kan bära all sin egen utrustning i en vettig ryggsäck på 30-40L med avbärarbälte och bröstrem, ~5 kg. Det gör exempelvis de flesta barn som tillhör scouter och friluftsfrämjandet. Min dotter har gjort det sen hon var 7 år.

En 5-åring kan bära lite åtminstone sina egna kläder, gosedjur och en evt sovsäck.

Detta gör ditt vandringsprojekt, lite mer rimligt ur ett hållbarhetsperspektiv på din egen kropp. Samt det ger alla en delaktighet i projektet, alla bidrar tillsammans!
Men också ur säkerhetssynpunkt, att man kan fördela runt packningen om du stukar fot/skadar dig och ni kan ändå förflytta er. :)

Mitt sista råd, är att ni tränar går tillsammans med den packning ni tänkt ha flera dagsturer innan ni ger iväg som en förberedelse. Turen blir trevligare då för alla.
 
Ett (kanske gammaldags?) trick jag lärde mig på 90-talet, då jag ibland fick packa inför längre turer/expeditioner med många grejer var att ta en stor flyttkartong (eller liknande) och på insidan märka upp med en linje per varje decimeter. Det gör det lätt att "mäta" hur stor ryggsäck du kommer att behöva.

Varje kubikdecimeter är som bekant en liter, så mitt tips är - ta en flyttlåda - märk den på insidan, lägg i alla grejer du tänker packa - så får du se hur rygga du behöver.

Sedan kommer vi till det här med bärkomfort - jag själv är för klen för att bära för mycket vikt utan ett vettigt bärsystem - för mig ofta en ryggsäck med odentlig ram.

80 liter känns lite lite för fyra personer? Och det kommer att bli tungt. När du ser hur stor packvolym du behöver - testa lite olika säckar för att se hur du tycker du behöver ha för bärsystem.

Bara ett par tips.
 
Om vi börjar i rätt ände...

Vad ska du stoppa i ryggsäcken ?

Enligt ditt eget svar så är det 4 personers utrustning+tält+kök+mat+kläder+vatten, det är volymkrävande hur mycket plats tar det i en sopsäck på 120L, där har du en startbedömning. Använder du dunsovsäckar eller syntet, hur volymkrävande är regnkläder etc...



Då du bara ska bära allt själv ?

Min nästa fråga är du van att bära på vikter runt 30-35 kg flera dagar i sträck, förmodligen är det där du hamnar om du ska bära all utrustning själv.



Jag tror att du behöver gå tillbaka till ritbordet, för att inte göra dig en björntjänst som innebär ingen mer tältsemester någonsin.



Din fru borde kunna bära sin sovsäck, och liggunderlag samt sin egna kläder i en vettig vandringssäck på 40-50L ingen nike ryggsäck. Det borde kunna bli ~7 kg.



En 10-åring kan bära all sin egen utrustning i en vettig ryggsäck på 30-40L med avbärarbälte och bröstrem, ~5 kg. Det gör exempelvis de flesta barn som tillhör scouter och friluftsfrämjandet. Min dotter har gjort det sen hon var 7 år.



En 5-åring kan bära lite åtminstone sina egna kläder, gosedjur och en evt sovsäck.



Detta gör ditt vandringsprojekt, lite mer rimligt ur ett hållbarhetsperspektiv på din egen kropp. Samt det ger alla en delaktighet i projektet, alla bidrar tillsammans!

Men också ur säkerhetssynpunkt, att man kan fördela runt packningen om du stukar fot/skadar dig och ni kan ändå förflytta er. :)



Mitt sista råd, är att ni tränar går tillsammans med den packning ni tänkt ha flera dagsturer innan ni ger iväg som en förberedelse. Turen blir trevligare då för alla.
Och med det i åtanke så borde ju 85l vara lagom, givet att man distribuerar ut resten? Eller är det nu plötsligt för stort?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Låter ytterst tveksamt att det ryms om du inte har lätt och liten utrustning.

Lägg alla era sovsäckar, jackor, tröjor, ombyten, kök och tält i ryggsäcken och testa. Jag misstänker att det blir knökfullt innan ni ens börjat packa småsaker och matpåsarna.

Yngsta barnet kan ju bära sin egen sovsäck. Många barnsovsäckar kommer i en liten ryggsäck istället för packpåse. Det blir bara ett drygt kilo, och det kan vara motiverande för en femåring att vara stor och bära saker.
Det äldre barnet kan nog bära 5 kg utav svårigheter, givet att ryggsäcken är rätt.

Frun skulle nog behöva bidra med en ryggsäck också. Det framgår inte varför hon inte ska bära något, men om det är ryggproblem eller liknande så går det ju att packa lätta men skrymmande saker i hennes väska.

Att packa i ryggsäckar kräver att man prioriterar vad man tar med sig. Behövs både jacka och regnjacka? Behövs ombyten? O.s.v. Annars blir det väldigt snabbt en väldigt stor ryggsäck =)
 
Tillverka ett Excelark med alla prylar ni behöver, måsten, väg allt på en gramnoggran våg.

Det envar vill ha med därutöver bör envar få bära själv. När barnet var litet var det matpaketet och regnkläderna samt tröjan som barnet fick bära själv. I passande barnryggsäck.
Min fru fick bära egna kläder och sovutrustning.

För resten för fredag till söndag behövde jag en 120 l ryggsäck då.

För att få packningen rimlig väg allt och fundera på vad ni kan lämna hemma.
Bekväma ryggsäckar passar bäraren väl, pröva med rätt last i butiken.

go tur
 
Låter ytterst tveksamt att det ryms om du inte har lätt och liten utrustning.



Lägg alla era sovsäckar, jackor, tröjor, ombyten, kök och tält i ryggsäcken och testa. Jag misstänker att det blir knökfullt innan ni ens börjat packa småsaker och matpåsarna.



Yngsta barnet kan ju bära sin egen sovsäck. Många barnsovsäckar kommer i en liten ryggsäck istället för packpåse. Det blir bara ett drygt kilo, och det kan vara motiverande för en femåring att vara stor och bära saker.

Det äldre barnet kan nog bära 5 kg utav svårigheter, givet att ryggsäcken är rätt.



Frun skulle nog behöva bidra med en ryggsäck också. Det framgår inte varför hon inte ska bära något, men om det är ryggproblem eller liknande så går det ju att packa lätta men skrymmande saker i hennes väska.



Att packa i ryggsäckar kräver att man prioriterar vad man tar med sig. Behövs både jacka och regnjacka? Behövs ombyten? O.s.v. Annars blir det väldigt snabbt en väldigt stor ryggsäck =)
Med avseende på vad jag ska bära så var det ungefär så och jag hade hoppats att landa på max 25kg. Ser nog numera att alla får bidra enligt förslag

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Och med det i åtanke så borde ju 85l vara lagom, givet att man distribuerar ut resten? Eller är det nu plötsligt för stort?

Det borde vara en limlig storlek, snart är barnen ett år äldre och kan bära ännu mer själva, och då står du där med för stor ryggsäck om du går upp mot 100L. Men beror lite på hur länge ni tänker vara ute antal dagar och vilken mat ni tänker packa med. Mat till 4 personer tar också plats, om man kör burkkonserver eller egen torkad mat eller torrfoder från friluftsbutiker.
 
... då står du där med för stor ryggsäck om du går upp mot 100L ...
Om du redan från början satsar på en riktig, dvs modulär, ramryggsäck - så kan
du lätt anpassa tillgänglig volym till aktuellt behov. Det är bara att öka, eller minska,
antalet förvaringsmoduler du fäster på ramen... Så ta dig du en titt på en Haglöfs
Alaska eller Fjällrävens motsvarande lösning - då kan du enkelt variera din modul-
volym på ramen från 0 (jepp, noll liter på en tom ram - som kan ta hand om special-
laster) via 25 liter (bara en packpåse), 50 liter (två packpåsar), 65 liter (bara huvud-
säcken), 90 liter (huvudsäck + en packpåse) till 115 liter (huvudsäck med två pack-
påsar). Allt på/med samma ram och bärsele.

Och: pallar din rygg 35-40-45 kilo så pallar bärsystemet det enkelt...
/Odd
 
Om du redan från början satsar på en riktig, dvs modulär, ramryggsäck - så kan du lätt anpassa tillgänglig volym till aktuellt behov (...)
Jag tycker precis som Polar - skaffa en klassisk ramrygga på loppis som du kan använda modulärt. Men det är inte enda fördelen.
Betydelsen av bärsystemet ökar med ökande vikt, särskilt dess förmåga att föra över lasten till höftbältet. När jag hade små barn ute på turer var jag oändligt tacksam för Alaskan; ramens s-form gjorde att den inte föll ut från ryggen utan närmast stod rakt upp på höftbältet. Det tillät en naturlig hållning med i princip noll last på axlarna. Det spelade nästan ingen roll hur mycket jag bar på, utom när mina knän protesterade i utförsbackar.

Man får fuska lite så barnen känner sig delaktiga utan att tappa lusten av trötthet. Jag fyllde deras ryggor med sådant som löst packade dunsovsäckar, fluffiga tjocktröjor och liggunderlag (det var bara skumplast som gällde på den tiden ;)), och tog själv hand om saker med hög specifik vikt.

Med det sagt - ju backigare turer ni tänkt er, desto svårare blir det att lura dina knän och lungor. I ditt läge skulle jag verkligen gå in för genomtänkt viktreducering. Läs lite i lättpackarforum, där finns en tråd med folks olika packlistor som kan ge många uppslag. Just när det gäller tält och sovsäckar är det svårt att komma ifrån att vikt och pris ofta (inte alltid) är omvänt proportionella vid motsvarade övriga prestanda, men det går att spara väldigt mycket vikt på genomtänkta kläd- kök- och proviantval utan att det behöver bli dyrare - ofta faktiskt tvärtom, som t ex med hemmatorkad mat jämfört med färdiga frystorkade påsar.
 
Käpte rogen från urberg i 85l. Verkar ha fabrikationsfel så har reklamerat, tror jag satsar på bättre kvalitet nästa gång och vet nu säkert att tältet blir ett Bergan istället för.urberg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
nilami Tvätta ryggsäck? Utrustning allmänt 4
thocar Större ryggsäck än vad som egentligen krävs? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.