Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar!

Hur stor ryggsäck använder ni på en 2-3 dagars tur med tält övernattning?jag har kollat på Osprey
Atmos AG 50 ,eller ska man upp på 58-60 liter ?

Senast ändrad:
Om du beskriver din utrustning som du har tänkt att ha med dig blir det lättare att hjälpa dig. Tält och sovsäck till exempel, de tar ju lika stor plats oavsett om turen varar 2 dagar eller 14 dagar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På två personer använder vi 2 stycken 45 liters ryggsäckar för 8 dagar (inklusive mat), men då är också basutrustningen anpassad för att ha både låg volym och låg vikt.

Som redan skrivet: volym på olika sorters tält och sovsäck kan skilja på flera hundra procent, så du får åtminstone berätta vad du har i den vägen för att få meningsfulla svar. Övrig utrustning kanske inte varierar lika mycket, men visst kan det bli stora skillnader på både kök, mat och reservkläder.

För egen del tar jag med en ryggsäck kring 40 l för 10-14 dagars ensamtur med tält och all mat. Men då har jag lättkomprimerad dunsovsäck, ett tält på knappa kilot som får plats i ryggsäckens sidoficka, samt inte minst egentorkad = effektivt koncentrerad mat.
Matpåsen utgör i början mer än hälften av ryggsäcksvolymen, så allt det övriga (som det ju inte är någon skillnad på oavsett turens längd) tar inte upp mer än kanske 15-18 liter.

Som redan skrivet: volym på olika sorters tält och sovsäck kan skilja på flera hundra procent, så du får åtminstone berätta vad du har i den vägen för att få meningsfulla svar. Övrig utrustning kanske inte varierar lika mycket, men visst kan det bli stora skillnader på både kök, mat och reservkläder.

För egen del tar jag med en ryggsäck kring 40 l för 10-14 dagars ensamtur med tält och all mat. Men då har jag lättkomprimerad dunsovsäck, ett tält på knappa kilot som får plats i ryggsäckens sidoficka, samt inte minst egentorkad = effektivt koncentrerad mat.
Matpåsen utgör i början mer än hälften av ryggsäcksvolymen, så allt det övriga (som det ju inte är någon skillnad på oavsett turens längd) tar inte upp mer än kanske 15-18 liter.

Men då fick jag ju ett svar;),ville höra vad ni andra har för storlek på ryggsäckarna,;)jag har tänkt ha ett enmanna tält och litet kök och en dun sovsäck under kilot ,liggunderlag och frystorkadmat m.m. Inget onödigt krafs;)

Generellt sett är det väl bättre att skaffa en ryggsäck som är lite för stor än att inte få med sig allt man behöver om man är osäker. Större ryggsäckar är ju oftast lite stabilare (även om det är mycket variation från säck till säck) och går att komprimera så att sakerna ligger stadigt och nära kroppen även om man har plats över.

Jag har en 70-literssäck som får följa med på allt från längre 1-dagarsturer (där jag vill ha kök och annat mys och bekvämligheter) till veckolånga vandringar och det har funkat fint.

Som andra har sagt beror det ju helt på vad man har för utrustning och hur mycket grejjer man vill ha med. Saker som extra kläder eller syntetsovsäckar kan ta upp massor av volym, och tält varierar ju enormt.

Tag en flyttlåda ruta den på insidan i decimetersrutor, packa ner i lådan det du vill ha med och nu vet du hur stor ryggsäck du vill ha.
Mina dagsmatpåsar fyller en liter vardera. hur stora dina blir vet bara du.
Ha med mat för en dag till.

go tur

Jag använder en 85-liters till alla turer som involverar övernattning.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips