Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek?

Jag får lite "volymskam" i den här tråden. Min ryggsäck för 14 dgr i Sarek är en Gegory Baltoro 85 l. All packning i säcken förutom ett Exped självuppblåsande liggunderlag samt ett underlag i cellplast ca 5 mm tjockt. För toppturer har jag med en 25 l säck, alltså en volym som bara är något mindre än vad Joanna behöver för all utrustning under hela turen, tänkvärt!
Korrigerar mig angående topptursäckens volym, det ska nog vara 15 l.

Jag får lite "volymskam" i den här tråden. Min ryggsäck för 14 dgr i Sarek är en Gegory Baltoro 85 l. All packning i säcken förutom ett Exped självuppblåsande liggunderlag samt ett underlag i cellplast ca 5 mm tjockt. För toppturer har jag med en 25 l säck, alltså en volym som bara är något mindre än vad Joanna behöver för all utrustning under hela turen, tänkvärt!
Det är ju inget självändamål, har bara råkat bli så; dessutom är jag själv rätt liten och har mycket grejer utanför huvudfacket. 40-45 l hade varit helt OK, men jag hittade ingen bra ryggsäck i det spannet.

Riktigt mycket för stor ryggsäck är svårare att stabilisera lasten i, men lite övermått är bara bekvämt.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips