Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm)

Många bra svar och inputs! Uppskattar det verkligen. Nu har den första riktiga snön fallit i Örnsköldsvik och temperaturen kryper ner mot -17 grader i natt. Hade velat testa lite saker men är uppbunden på jobb...

En fråga. Jag vet att höst och sommarvandringar är mer min grejer. Så jag är fundersam på att ta två ruggit fina höstsäckar istället för en bra vintersäck till Sarek i slutet av mars. Vad tror ni om denna kombo? Samt vad tror ni jag har för komfort temp med dessa två säckar?



WM Terraliten ytterst då den är mycket större. Samt den andra inuti. Jag vet att syntet är bättre val av yttre sovsäck, men jag vill inte köpa någon sådan säck. Tacksam för åsikter om vilket temp denna kombo kan klara?
 
WM Terraliten ytterst då den är mycket större. Samt den andra inuti. Jag vet att syntet är bättre val av yttre sovsäck, men jag vill inte köpa någon sådan säck. Tacksam för åsikter om vilket temp denna kombo kan klara?
Jag skulle säga att du tänker rätt. Angående komforttemp. så bedömer jag att denna kombo klarar mellan minus 25 och minus 30 grader (enligt resonemanget i inlägg #4; om du inte är väldigt frusen). För att det ska funka ska den yttre vara så rymlig att dunet på den inre inte trycks ihop (men detta verkar du vara medveten om). Då blir det även en liten luftspalt mellan säckarna som isolerar lite grann. Jag skulle inte bli förvånad om man klarar lägre temp än -30 med dessa säckar, vad tror ni andra?
 
Har prövat med några olika kombinationer, har tältat i åtminstone minus 25 med alt. 1) en gammal (!) Caravan 1000 med oklar temperaturstatus i nuvarande skick och alt. 2) en Mountain Hardwear Phantom 45, en dunsäck med +5 comf, +-0 lim och , som yttersäck, en WM Alpinlite utanpå, som är en -2 comf, -9 lim, -20nånting ext, med hyfsad komfort med två tjocka, typ 14 mm, vanliga liggunderlag av god kvalitet och ett torrt ullunderställ och tjock mössa och en pava varmt vatten vid fötterna...
Den kombinationen du nämner bör väl fungera ungefär lika bra. Kombinationen duninnersäck och dunyttersäck har ju vissa nackdelar. Det har hänt mig vid två tillfällen att jag behövt uppsöka en fjällstuga för att torka säckarna. Har inte prövat med sån där "plastpåse", Vapor Barrier Bag, dock, vilket påstås kunna avhjälpa det problemet.
 
Diskussionen om om dubbla sovsäckar har av TS startats upp i ytterligare en tråd. Jag föreslår att vi i fortsättningen går över till den för att diskutera just denna fråga. Här:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Senniksen behöver hjälp att hitta resebolag som gör toppbestigningar Expeditioner 10
d_cederberg Behöver lite synpunkter på hemsidan Expeditioner 11
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.