Hjälp, tips för Sarek

Hejsan!

Jag överväger en vintertur och undrar om någon har tips kring Sarek. Jag fundera på att ta skidorna och utgå från kvikkjock och ta turskidåkning alternativt vandring med snöskor i 3-6 dagar. Jag vet att detta är för kort tid egentligen för sarek, men jag vill främst pröva på att klara mig på vintern och samtidigt få så fina utsikter som möjligt. Då undrar jag om någon har förslag på vilken väg man ska börja gå? Jag har tittat på att börja gå in i tarradalen, se hur långt jag hinner och vilken tid det tar och sen avgöra om jag ska vända eller glida vidare. Är det några toppar som är extra fina utsikter från här som jag kan hinna med under denna tiden? Jag har inget begrepp om hur fort jag tar mig fram på skidor eller snöskor eftersom jag enbart åkt längd tidigare och antar att jag måste hålla mig borta från svett när det är kallt och vinter.

Undrar om det är stor skillnad på att ta sig fram på turskidor eller telemark? Vad är att rekommendera för att ta sig längst möjligt och ha minst problem i uppför och nedförsbackar ?
Jag har tänkt att genomföra turen ensam så jag har ingen som spårar upp innan.

Undrar också över hur jag gör med vatten, är bara till att koka snön om jag inte hittar rinnande vatten eller behöver jag någon form av vattenrenare i sådana fall?
Någon som vet om lavinfaror i de områdena? Eller hur man kan bedöma upp vilka ställen man ska undvika att bege sig till med skidorna eller snöskorna?
Vill också ha tips på vad man gör om man t.ex. förfryser tårna hur man på bästa sätt kan värma en frusen kroppsdel då man är ute på vintern?
Jag har vandrat en del på sommaren men har inte erfarenhet av vintervandring så undrar om det är fler speciellt grejer jag ska tänka på under vintern?

Skulle vara mycket tacksam för tips som kan underlätta turen om den blir av!
 
Skidor ensam betyder att du måste åka mycket sakta nerför...passar vissa men inte alla.
Eftersom du skriver att du är nybörjare skulle jag råda dig att börja lite enklare, vid sidan om spåren och se om det passar dig.....men givetvvis står det dig fritt. Med liten tid tillhanda och reserevdag som bör planeras in hinner du det lilla du hinner....
//J
 
Det kan vara lämpligt att åka två dagar upp i Tarradalen, göra ett par dagsturer där, sedan tillbaka till Kvikkjokk. Då finns det stugor i närheten om du behöver.

Vattenrening brukar väl inte behövas, ät inte gul snö :)

/Ulf
 
inte ensam!

Spontant känner jag när jag läser de du skrivit att du inte bör ge dig ut där ensam. Det låter som att du har för lite kunskap om dels fjällfärder på vintern i allmänhet och även om området vintertid. Sarek är mycket lavinfarligt eftersom det är högalpin terräng med ganska trånga dalar på sina ställen plus att det varit mildväder även där länge nu. Dessutom lär du nog behöva pulka med dig för att kunna frakta all utrustning eftersom inga stugor finns. Och en pulka kan vara knepig att åka med om man inte är van speciellt i nedförsbackar vilket ökar olycksrisken markant. Om du absolut ska in där ensam ta för guds skull med dig en sattelittelefon så du kan ringa om de behövs... mobilen funkar INTE där inne.... och en sak till.... underskatta inte kylan även om det råder mildväder just nu. Det kan slå om fort så ta med ordentliga förstärkningskläder!! Och då menar jag inte enbart en dunjacka utan termobyxor också!!
 
Hej!

Jag har ännu inte varit mycket i svenska fjällen,

Men mycket tid på andra platser med samma förutsättningar

d.v.s på platser nya för mig, med långt till civilisation/i allaf all till fots eller med skidor.

I grova drag strukturerar jag det så här för mig själv.

ställer mig följande frågor

vad du vill få ut av det

problem som kan uppstå

gör en lista på vad du realistiskt klarar att lösa
( tex: om det börjar bli för kallt/förfrysningsrisk el liknande/ visade sig ha för lite kläder:

försök förbereda dig på luckorna: kan du tvinga dig själv att öka tempot för att inte frysa och hur länge, det visar hur du kan bolla med marginalerna
(Jag blev av med mina vinterjackor under en resa och vandrade i minus 10-15 grader med en bomullströja och en regnjacka med avklippta armar, inga handskar heller,
Jag fick pinna på allt jag kunnde för att förblii frisk och varm, flera dagar bara gå fort och hoppa i säcken direkt när jag var stilla,

hur mycket får det kosta/vad är du beredd att riskera är ochså viktigt.

oppas du kommer iväg, jag tar mig dit jag med vid tillfälle.

/H
 
Vidare tips?

Tack för alla svar.
Jag har kommit lite längre i planeringen så har ett antal frågor om någon har möjlighet att ge tips.

Räcker det att smälta snö och dricka eller måste det koka?
Finns det något sett att se "tecken på lavinfara" eller hur vet man om det är lavinfara?
Bästa sättet att värma frusna tår? (jag är ganska frusen om fötterna)

Det blir 5 eller 6 dagars tur från kvikkjokk, tips på en bra runda? Jag är i bra form och kör långa dagar så räknar med att jag kan ta mig ganska långt. Och är det några särskilda ställen man ska hålla sig bort ifrån? Rekommendationer på toppar att besöka?

Undrar om någon vill kommentera min packninslista, har ju inte varit ute på vintern förr:

Ryggsäck 90l med regnöverdrag, får spänna saker utanpå säcken för att få plats
1st daypack, haglöfs 20l
Tält: Bergans kompakt 2
Sovsäck: 2 st (dubbla), haglöfs dunsovsäck comfort runt -2, everest comfort 4.6
Liggunderlag: ett vanligt tunt så får jag köpa ett till, uppblåsbart eller vanligt?
Sittunderlag
Turkidor, stavar och pjäxor
Spade
Kamera
Karta och Kompass
Pannlampa och Tältlykta, 12 st värmeljus, Tändare och tändstickor
Kök: Triangia mini 0.8l spritkök
2l T-röd
1st matbricka
1st kåsa, tallrik och Bestickset
1 st vattenpåse 2l
0.5l termos
1 st shaker
Compeed, hudkräm, Plåster, lypsyl, Tandborste, Tandkräm, Tvål, deo, toalettpapper
Synnål och tråd
Diskmedel, Diskborste
Visp
Handduk: resehandduk
2 st ulllångkalsånger
1 långkalsånger i flece eller mikroflece
Mössa
Öronmuffar
1 st yllevunderställströja
1st craft tröja eller försvarets vilken är bäst?
1st mellantjock ylletröja
1st fleacetröja
6 par kallingar
1st bomulls t-shirt till natten
2 par tjocka yllestrumper
4 par tunnare syntet strumpor
Handskar, ett par tjockare och ett par tunnare
Funktionsbyxor, lite tjockare modell
Gortex skalbyxa
Gortex skaljacka
Dunjacka en streetmodell kort och ganska tunn JE Lindberg
Mössa och öronmuffar
2 st fleacehalsduk
1 st tunn rånarluva
Mat
Får köpa något multiverktyg, rekommendationer jag har inte så mycket pengar?
Solglasögon eller skidglasögon?
Vindsäck om jag får tag i det, är det nödvändigt?
Behöver jag snödamasker?
Behöver jag något stegjärn att fästa under pjäxorna?
Behövs solfaktor?
 
Tack för alla svar.
Jag har kommit lite längre i planeringen så har ett antal frågor om någon har möjlighet att ge tips.

Räcker det att smälta snö och dricka eller måste det koka?
Finns det något sett att se "tecken på lavinfara" eller hur vet man om det är lavinfara?
Bästa sättet att värma frusna tår? (jag är ganska frusen om fötterna)

Det blir 5 eller 6 dagars tur från kvikkjokk, tips på en bra runda? Jag är i bra form och kör långa dagar så räknar med att jag kan ta mig ganska långt. Och är det några särskilda ställen man ska hålla sig bort ifrån? Rekommendationer på toppar att besöka?

Undrar om någon vill kommentera min packninslista, har ju inte varit ute på vintern förr:

Ryggsäck 90l med regnöverdrag, får spänna saker utanpå säcken för att få plats
1st daypack, haglöfs 20l
Tält: Bergans kompakt 2
Sovsäck: 2 st (dubbla), haglöfs dunsovsäck comfort runt -2, everest comfort 4.6
Liggunderlag: ett vanligt tunt så får jag köpa ett till, uppblåsbart eller vanligt?
Sittunderlag
Turkidor, stavar och pjäxor
Spade
Kamera
Karta och Kompass
Pannlampa och Tältlykta, 12 st värmeljus, Tändare och tändstickor
Kök: Triangia mini 0.8l spritkök
2l T-röd
1st matbricka
1st kåsa, tallrik och Bestickset
1 st vattenpåse 2l
0.5l termos
1 st shaker
Compeed, hudkräm, Plåster, lypsyl, Tandborste, Tandkräm, Tvål, deo, toalettpapper
Synnål och tråd
Diskmedel, Diskborste
Visp
Handduk: resehandduk
2 st ulllångkalsånger
1 långkalsånger i flece eller mikroflece
Mössa
Öronmuffar
1 st yllevunderställströja
1st craft tröja eller försvarets vilken är bäst?
1st mellantjock ylletröja
1st fleacetröja
6 par kallingar
1st bomulls t-shirt till natten
2 par tjocka yllestrumper
4 par tunnare syntet strumpor
Handskar, ett par tjockare och ett par tunnare
Funktionsbyxor, lite tjockare modell
Gortex skalbyxa
Gortex skaljacka
Dunjacka en streetmodell kort och ganska tunn JE Lindberg
Mössa och öronmuffar
2 st fleacehalsduk
1 st tunn rånarluva
Mat
Får köpa något multiverktyg, rekommendationer jag har inte så mycket pengar?
Solglasögon eller skidglasögon?
Vindsäck om jag får tag i det, är det nödvändigt?
Behöver jag snödamasker?
Behöver jag något stegjärn att fästa under pjäxorna?
Behövs solfaktor?

Planerar du att dö?

Seriöst...

OK,det räcker att smälta,det är rent.
Håll dig jävligt långt från överhäng,om än så små.
Duntofflor.

Inga saker utanpå som dinglar,allt fastspänt och tight.Inget som sticker ut.Överväg pulka...
Sovsäckarna är på tok för klena,inget skoj! -30 är inte ovanligt.2 st cellplastunderlag är tillräckligt.Ät direkt ur kastrullen,allt annat är bara dumt i kyla.Termos på 1l (minst).Hygienartiklar???Hade du tänkt att ta dig ett dopp nånstans?

Kläder,gör ett nytt försök...Öronmuffar!? :).


peter
 
?

Varför inget fastspänt eller utstickande så länge det inte blir allt för lätt för vinden att ta tag i ?
Och vad är det för fel med kläderna? Förslag på hur jag ska ändra då?
"Planerar du att dö?" och "Seriöst..." kan du vara vänlig och komma med nåt mer konstruktivt så jag vet vad felet är i sådana fall ?
 
Jag tycker också det känns lite vanskligt det här projektet eftersom du inte är van med vinterförhållanden i fjällvärlden så jag skulle rekommendera att planera in en rutt med hyfsad närhet till stugor. Jag har ögnat igenom din packlista och det är en del jag skulle ändrat på..

6 par kalsonger känns alldeles för mycket; jag hade tagit två par.
2 fleecehalsdukar? Jag hade tagit max 1 halsduk.
Tallrik och bestickset? Jag hade ätit ur kastrullerna.
Handduk? Möjligen en liten en för att torka kondens i tältet.
Deo? Nej!
Sovsäckarna känns i underkant. Det kan bli rejält kallt på nätterna även sent på säsongen.
2 l vattenpåse? Nej
Du har både funktionsbyxor och skalbyxor? Jag hade bara tagit skalbyxor
Matbricka? Vet inte vad du syftar på.. känns onödigt.
Mössor.. Jag hade valt en tunnare, typ keps med nedfällbara öronskydd för skidandet samt en tjockare förstärkningsmössa att ta på sig när du är stilla
4 par syntetstrumpor känns mycket
Regnöverdraget hade jag lämnat. Packar alltid i sopsäck i ryggsäcken.
Solglasögon ska du definitivt ta. Att bli snöblind på fjället är inte att rekommendera.. gärna goggles-modell som även skyddar vid snödrev.

Det är några spontana synpunkter jag har. När det gäller lavinfara finns mycket att säga. Risken ökar vid väderomslag då snölagren kan kollapsa. Undvik smala branta dalar. Tänk på att laviner kan gå i ganska små sluttningar med förhållandevis flack lutning. Man kan gräva ett "schakt" i en sluttning, ställa sig ovanpå och hoppa och se hur snölagren beter sig men det kräver att man kan bedömma det. Undvik att skråa över orörda snöfält där det lutar mer än 25 grader..

Men helst av allt skulle jag rekommendera dig att som sagt planlägga en tur på eller i närheten av en led med stugor. Kanske kungsleden norr från Kvikkjokk med några avstickare? Tänk på att det är en väldig skillnad på att handha utrustningen hemma på bakgården och att göra det om man är nedkyld och det blåser hårt med snödrev. Jag skulle inte heller rekommendera dig att ge dig ut själv på oledade turer på vinterfjället utan vinterfjällvana.

Det var några av mina synpunkter.

mvh
David B
 
Jag tycker också det känns lite vanskligt det här projektet eftersom du inte är van med vinterförhållanden i fjällvärlden så jag skulle rekommendera att planera in en rutt med hyfsad närhet till stugor. Jag har ögnat igenom din packlista och det är en del jag skulle ändrat på..

6 par kalsonger känns alldeles för mycket; jag hade tagit två par.
2 fleecehalsdukar? Jag hade tagit max 1 halsduk.
Tallrik och bestickset? Jag hade ätit ur kastrullerna.
Handduk? Möjligen en liten en för att torka kondens i tältet.
Deo? Nej!
Sovsäckarna känns i underkant. Det kan bli rejält kallt på nätterna även sent på säsongen.
2 l vattenpåse? Nej
Du har både funktionsbyxor och skalbyxor? Jag hade bara tagit skalbyxor
Matbricka? Vet inte vad du syftar på.. känns onödigt.
Mössor.. Jag hade valt en tunnare, typ keps med nedfällbara öronskydd för skidandet samt en tjockare förstärkningsmössa att ta på sig när du är stilla
4 par syntetstrumpor känns mycket
Regnöverdraget hade jag lämnat. Packar alltid i sopsäck i ryggsäcken.
Solglasögon ska du definitivt ta. Att bli snöblind på fjället är inte att rekommendera.. gärna goggles-modell som även skyddar vid snödrev.

Det är några spontana synpunkter jag har. När det gäller lavinfara finns mycket att säga. Risken ökar vid väderomslag då snölagren kan kollapsa. Undvik smala branta dalar. Tänk på att laviner kan gå i ganska små sluttningar med förhållandevis flack lutning. Man kan gräva ett "schakt" i en sluttning, ställa sig ovanpå och hoppa och se hur snölagren beter sig men det kräver att man kan bedömma det. Undvik att skråa över orörda snöfält där det lutar mer än 25 grader..

Men helst av allt skulle jag rekommendera dig att som sagt planlägga en tur på eller i närheten av en led med stugor. Kanske kungsleden norr från Kvikkjokk med några avstickare? Tänk på att det är en väldig skillnad på att handha utrustningen hemma på bakgården och att göra det om man är nedkyld och det blåser hårt med snödrev. Jag skulle inte heller rekommendera dig att ge dig ut själv på oledade turer på vinterfjället utan vinterfjällvana.

Det var några av mina synpunkter.

mvh
David B

Tack för bra tips! Blir nog ingen ledad tur då någon gång måste ju vara första på vinterfjället också.

Om man tar kungsleden norrut, hur långt kan man hinna på 5-6 dagar och var avslutar jag i sådana fall turen?

Matbricka, lästa någonstans att man behöver att ställa köket på så det inte sjunker i snön, finns något annat bra alternativ?

Angående mina sovsäckar, en är ju dun och en dålig syntet, blir det annorlunda värme beroende på vilken man har innerst eller ytterst?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.