Hjälp med projektarbete

Hej!

Nästa vår har jag som plan att bo en vecka ute i naturen. Jag vänder mig hit för att få hjälp med att lära mig så mycket som möjligt om överlevnad innan jag sätter igång.

Såhär har jag tänkt mig det hela:

Jag bor i Skogen ,vid en sjö i södra skåne, i en vecka. Jag får endast ta med mig ett fåtal saker, säg 3? Målet är att överleva helt själv utan några hjälpmedel. Under hela "expeditionen" så skall jag föra videoblogg.

Så min fråga är helt enkelt - Vad behöver jag lära mig för att må så bra som möjligt?

Ps: Jag har inte speciellt mycket förkunskaper så allt är välkommet! Ds

Tack på förhand!

Filip
 
Markägarens tillstånd har jag. Är inte tändstål bättre än tändstickor? tänker på om de blir blöta eller tar slut?

Visst har du rätt!

Dock så ser jag inte hur man ska kunna göra slut på tändstickor om du bara ska vara ute en vecka, ta med dig en stor ask och förvara dom vattentätt :)

Men nog är tändstål mer rätt med tanke på projektets röda tråd. Men beroende på hur marken ser ut kanske det inte är så lätt att göra eld med stålet.
 
Det finns flera andra som gjort liknande projekt. Sök i forumet.

Generellt så kan man säga att det svåraste är att få ihop mat, eftersom det tar en enorm tid. Ska du dessutom bygga skydd och försöka hålla dig varm blir det rätt mycket jobb.

Man svälter som sagt var inte ihjäl på en vecka, men om målet är att du ska vara lika fräsh i slutet av veckan som i början av veckan så kommer du att få en rejäl utmaning.

Se till att ha provat att göra allt du behöver göra i förväg. Ägna minst en helg i månaden åt att vistas i naturen med så lite hjälpmedel som möjligt. Men prova bara en sak i taget i början, att försöka med hela paketet på en gång är för svårt.

Lär dig göra upp eld i spöregn, lär dig vad från naturen du kan äta och prova att tillaga det.

Prova också på hemma att svälta en vecka, för att lära dig hur din kropp fungerar fysiskt och mentalt när du får lite mat.


Med bara tre saker med dig blir det nog för lite. Jag skulle i alla fall ha kniv, kokkärl och eldstål (kniven är nog det minst viktiga där). Dessa grejer är svåra att improvisera. Men även en vattentät packpåse med en rejäl bit byggplast och en sovsäck, som nödutrustning. Där bör det nog ligga ett par chokladkakor också som nödproviant.

Daglig kontakt med nån hemma är viktigt, om du ramlar och skadar dig första dagen och inte saknar dig förrän i slutet av veckan blir det en svår vecka...
 
Du lär ju den här säsongen knappast lära dig 50 nyttningsbara växter, under fyra årstider. För inte nog med att näringsinnehållet varierar så gör även utseendet ovan jord.
Jakt får du väl inte bedriva vårtid över huvud taget så fisk i bästa fall är väl alternativ bytet. Nätfiske är det som kan ge något.
Men eftersom väta kommer att bli din värsta fiende så råder jag dig att ta med ett stort tak i form av en pressening. Stor nog för både bivac och torka, vistas under. En dylik behöver fästen oxså men de kan du väl sätta i innan, rätt långa.
Skall du ha en DV kamera och stativ med dig råder jag dig att oxså ha extrabatterier, minneskort samt regnhuva till kameran.
Källmans bok är prima!
Matlagninskärl är viktigt.
Så är sömn och kolhydratrer för hjärnan.
3 verkar väl besvärligt men envar sätter sin tröskel. Du bör ha en ätande övervakare med dig annars kan det gå käpprätt.

När vi jäklades med våra elever, tog vi bort allt utom regnplagg, tältflik, matburk, sked, tröja, liggunderlag, verktyg (vilket varierade inom gruppen), tänddon, ljus. Fisknätet brukade få vandra mellan grupperna. Tunn nylonlina kunde delas ut. Liksom delar av nyslaktat djur, höna-ren.
Bristen på myggmedel, medicin och övervakning var delar där vi lärare fick vara mer nära och kontrollerande.

Uppenbart kunde våra förfäder mycket mer om det här. Min farfar fick göra ett herbarium med 300 växter, min far med 150 och när jag gick i realskolan räckte det med 75. Överlevnadskunskaper var min skolutbildning helt befriad från. Men i tjänsten fick jag gå några olika kurser.

Att läsa och förstå, FMs Handbok Överlevnad, finns på biblioteket och säkert på nätet i .pdf är ett steg, att lära dig slå bivac och göra upp eld när det spöregnar ute är en liten bit på praktiken.
Att söka och finna samt bereda föda är nästa steg. Du bör lära dig minst 100 brukliga arter och hur de ser ut under alla 4 årstiderna.
Kan du göra om en fisk till mat? En fågel? En kanin/hare?
Hur håller du dig torr varm och mätt är överlevnad i ett nötskal.
På en vecka dör du inte av svält, det tar ca 4-5x så lång tid, men du kan bli märklig, klumpig och skada dig själv. Därför skall du ha en övervakare med dig. Ni behöver inte sitta som flugor på varandra men en 6-8 ggr per dygn bör han/hon kontrollera dig.

go tur
 
Senast ändrad:
Om du tar på dig bra kläder och får ta med dig 3 saker är väl presenning bland det sämre om killen har en yxa eller kniv med sig?

Bygg en bra "bivak" och lägg ordentligt med ris som tak så klarar du det värsta regnet.

Men jag kan hålla med att du bör kunna koka vatten för att dricka. Tänkte inte på att ni inte kan dricka vattnet i skåne :)

Så tändstål, yxa och kokkärl. Problemet då är ju hur du ska få upp fisken utan nätet?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.