Projektarbete Överlevnadsvecka

Hejsan alla friluftsmänniskor därute.
Jag ska genomföra ett projektarbete som sista uppgift i gymnasiet. Min planerade uppgift är att i mars, bosätta mig på en ö, av det mindre slaget och försöka överleva på det jag kan finna, och det jag kan fånga.

Själva scenariot i det hela är att jag har trillat av min kanot som flöt iväg. Det enda jag lyckades rädda var min väska. I den fanns kniv, yxa, tändstål, trangiakök, sovsäck och lite extra kläder.

Jag har valt att det så, med utrustning då årstiden kan vara enormt påfrestande.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med saker att förbereda, olika böcker som kan vara bra att läsa, som anknytning med svensk överlevnad.

Den röda tråden genom hela arbetet är att se hur kroppen bryts ner fysiskt och psykiskt under veckan, Jag ska skriva en journal där jag beskriver mitt tillstånd dag för dag.

Tidigare erfarenhet av utomhusaktiviteter är hajker med scouterna.

Värt att nämna är att jag kommer ha med telefon, mat och förband om något skulle gå snett

Alla tips uppskattas
//Christian
 
Fortsätt läs under "Överlevnad" så hittar du allt du frågat om och lite till. En hel del av det du frågar efter har avhandlats väldigt nyligen, och du är inte den förste som gör en liknande sak, (men du kan bli en av få som rapporterat hur det gick). ;)

Som jag ser det kommer du leva i överflöd om man ser till alla hjälpmedel du har så fokus kanske borde läggas på att lära dig söka och tillreda föda samt att bygga effektiva bivacker och att göra smarta eldar.

Det låter som att du blir "tvungen" att stanna på samma plats, vilket i de flesta fall är bäst i en skarp situation av liknande slag då möjligheten att hittas av eftersökande då är störst jämfört med om du "irrar" omkring.

Jag skulle gärna sagt något om hur du kan förbereda dig på den mentala biten, men den enda som kan säga nåt om hur det kommer bli är nog du och då först efteråt.

Lycka till! :eek:)
 
Tackar tackar. Tar med mig den utrustningen då det känns säkrast om man kan säga så. Man måste börja någonstans. Har suttit och börjat läsa igenom de övriga trådarna och funnit många svar:) Angående det där med den första som berättar hur det gick, så är det mitt mål att kunna skriva en liten bit om det.

Tack//Christian
 
Jaha, här ser man. Vi två kanske borde snacka lite. Jag har nämligen planerat att göra ett mycket liknande experiment som projektarbete under antingen höstlovet, en vecka, eller vinterlovet, två veckor. Kanske båda två, till och med.

Jag kommer däremot inte ta med mig någonting utöver en kniv för att, som en kommentar nämnde, annars vore det att leva i överflöd. Jag vill att det ska vara så påfrestande som möjligt, därför kommer jag nog även genomföra det under vinterlovet. Men ditt är ditt och jag ska inte säga att mitt är bättre. Hursomhelst, jag planerar att låta scenariot utspela sig i skogsmark vi har i närheten.

Liksom dig så ska jag också föra en logg över mitt tillstånd och hur jag tacklar te x uttråkning eller ensamhet. Även hur jag går tillväga och vad jag gör men vikten ligger på min mentala och kroppsliga förändring.

Väldigt bra böcker som du bör läsa ifall du har övrigt intresse för te x överlevnad eller bushcraft är SAS Survival Handbook (John "Lofty" Wiseman), och US Army Survival Manual FM 21-76. Båda finns på Bokia. Det var genom den första boken som mitt verkliga intresse för bushcraft startade.

PS: Kommer att ha med mig en nödväska med torrt ombyte & skaljacka/byxor samt (avstängd) mobil ifall något händer, men den ska avkastas vid början och sedan inte röras under experimentets tid.
 
Senast ändrad:
Några litteraturtips

Arméns Handbok Överlevnad. Den är bra då den specifikt tar upp svenska förhållanden. Ett par andra böcker som också gör det är:
Lars Fält Friluftsboken (2003)
Lars Fält Uteliv med överlevnadsteknik (1998)

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Som sagts tidigare är du inte den första som ska genomföra detta som projektarbete. Det största misstaget de flesta gör är att de saknar både kunskap och erfarenhet och att de saknar handledare under sjlva genomförandet. Att bygga en bivack och göra en eld och sen ligga där och vänta ut tiden är inte jobbigt och ger inga spännande resultat. Detta är dock väldigt vanligt då hunger och trötthet slår till och mtivationen sjunker.

Det bästa är att ha en handledare som kan ge en uppgifter och se till att man hela tiden arbetar på för att bli räddad och öka bekvämligheten. Denna handledare kan även fungera som säkerhet ifall något skulle hända, en mobiltelefon ger bara en falsk trygghet då det är mycket som gör att den inte fungerar eller att du av någon anledning inte kan handhava den.

När det gäler utrustning så har man alltid tillgång till lite utrustning, man bär alltid utrutning på sig (den förberedde överlever).
 
Konsekvenser

Har delgivit min handledare mina planer, och han fann dem mycket intressanta. Men han är lite tveksam över vad som kan gå snett. Med tanke på näringsbristen och den biten. Så till nästa möte med honom ville han att jag skulle ta med mig ett papper med alla risker som finns och vad som kan hända med mig under den veckan, rent generellt. Nu snackar vi inte att jag skulle bli attackerad av en björn, utan mer att min kropp reagerar väldigt kraftigt på att vara utan mat.

Alla som har gjort något liknande eller som har erfarenheter av detta får gärna skriva vad som händer med ens kropp under en sån här vecka.

Har som sagt med mig en safety box, med nödproviant, förband och saker som gör mig kontaktbar.Tack//Christian
 
Har delgivit min handledare mina planer, och han fann dem mycket intressanta. Men han är lite tveksam över vad som kan gå snett. Med tanke på näringsbristen och den biten. Så till nästa möte med honom ville han att jag skulle ta med mig ett papper med alla risker som finns och vad som kan hända med mig under den veckan, rent generellt. Nu snackar vi inte att jag skulle bli attackerad av en bjöirn, utan mer att min kropp reagerar väldigt kraftigt på att vara utan mat.

Alla som har gjort något liknande eller som har erfarenheter av detta får gärna skriva vad som händer med ens kropp under en sån här vecka.

Har som sagt med mig en safety box, med nödproviant, förband och saker som gör mig kontaktbar.Tack//Christian

När jag menade handledare menade jag någon sm är med dig under veckan. Det går aldrig att förutspå hur mna reagerar då detta är väldigt lika från person till person. Men med näringsbrist och trötthet kommer misstagen och riksen att det händer en olycka ökar.
 
Förstod att du menade det när du skrev ditt inlägg, blev bara så att jag nämnde min lärare på det sättet. Förstås vore det vettigaste att ha med någon som kan det mesta, och som kan övervaka mig, och att han kanske kan göra så att man slipper en situation innan den uppstår. Men det är i dagsläget inte aktuellt. för att jag ska göra veckan, så ska jag se det som en utmaning. Detta gör att jag ska vara ensam.
//Christian
 
folk reagerar olika på att börja svälta
på några märks det överhuvud taget inte
men sedan är det 1 på 7 som mår förjävligt dåligt, och en del tror till och med att dom kommer att dö. (vanligare blad yngre), dom blir helt oförmögna att ta vara på sig själv , är du en av dom så kommer det att bli en riktig överlevnad,

Din förberedelse
prova förs att vara ute under kontrollerade former med övervakare minst i 3 dygn efter 3 dygn så händer det inte så mycket mera med kroppen, men trissdesen blir påtaglig.efter det så vet du mera om hur din kropp fungerar när den börjar att svälta. men det är inte säkert att man får samma reaktioner varje gång.
läs dom svenska böckerna om överlevnad men lita inte på det som står om reaktioner vid svält för det är väldigt olika från person till person

jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.