Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars

Hej!

Vi håller på att planera en tur igenom Sarek sista veckan i Mars. Har tidigare fått många bra tips här på utsidan och tänkte återigen be om lite tips. Lite om förutsättningarna. Vi har ca 9 dag max till vårt förfogande. Vi är tre personer med normal fysik. Skidor och pulka är transportsättet, och vi kommer bo tält. Här kommer några av frågorna

1. Går det att köra bil fram till parkeringen vid Sitoälvsbron i slutet av mars? Plogar de vägen osv?
2. Vi skulle helst vilja skida igenom Sarek och upp till Akka, men vi hinner inte dit och tillbaka. Förslag vart och till vem man kan betala för att gå transport tillbaka till Sitoälvsbron? Eller förslag på andra turlösningar som innebär att man inte behöver åka tillbaka i samma spår...?
3. Det hade varit kul att bestiga någon enkel topp för utsikt och fotografering. Vi har enklare kunskaper kring laviner och klättring, men absolut inget att hänga i taket. Finns någon topp som anses relativt säker på vägen? Låddepakte hade varit en dröm, någon som har koll på risken för laviner i det området?(Förstår att förhållandena ändras ifrån dag till dag, tänker mer generellt)
4. Om man skidar längst ner i de olika dalarna mot Akka, hur många km per dag är vettigt att räkna på? 15km/dag?

Tacksam för hjälp och tips!
 
Ganska osannolikt att vägen till Sitoälvsbron är plogad, jag hade räknat med att börja skida redan från Kvikkjokksvägen. Skotertransport finns ju som alternativ om man har ont om dagar, hör med hotellet i Årrenjarka (dom har säkert bra koll på vägen till Sitoälvsbron), Camp Langas Björkudden eller STF Saltoluokta för möjligheter och priser.

Länstrafik kör bussar så i teorin kan man ju åka dom hela vägen från Ritsem till Tjåmotis. I praktiken blir det förmodligen bökigt, med bussbyten i både Gällivare och Jokkmokk och en övernattning på vägen. Att ställa bilen i Kebnats och sen ta bussen till Ritsem (eller Suorva) kan kanske vara ett enklare alternativ?
 
Om jag skulle göra en vintertur i Sarek skulle jag definitivt kontakta "vandrafjäll" (Anders Eriksson) i god tid innan jag skulle ge mig av, om inte annat så för att stämma av min planerade färdväg och min tänkta utrustning.

/Birger
 
Kan nog vara vanskligt att beräkna distans per dag. Är det hårt och isigt och medvind blir det kanske flera mil ? Är det djup snö som inte bär skidor el pulka kanske det blir 3km ?
 
Hej,
1. Jag har kollat det för några år sen med lokalbefolkningen. Det gick inte, just då var det plogat men inte tillåtet. Finns förbudsskyltar och vägen användes av samerna för lastbilstransporter (möten och vändning av bil omöjligt).
2. Ni hinner ju genom Sarek och fram till Vägen västerut på 9 dar. Det är roligast. Kvikkjokk-Aktse-Rapadalen-Ruottesvagge- Akka-Ritsem. Finns massor av toppbestigningar man kan göra på vägen. En enkel är Svarta spetsen. Svårt att få transport tillbaks. Buss Ritsem-Gällivare går en gång om dagen, dagligen. Med Kvikkjokk som utgångspunkt kan man gå Aktes-Rapa-Sarves-Njåttjos/tjuollta/tarra på 9 dar. Men ska man uppleva Sarek, så ska man för det första inte ha för bråttom, det blir ingen upplevelse. Sedan ska man gå rakt igenom, i dalarna mellan massiven och göra toppturer när vädret så tillåter. Det är de centrala massiven och dalarna emellan som skiljer Sarek från andra fjällområden.
4. Ni gör åtminstone 3 km/tim när ni går men det kan ju vara oväder en del dagar...
 
Ganska osannolikt att vägen till Sitoälvsbron är plogad, jag hade räknat med att börja skida redan från Kvikkjokksvägen. Skotertransport finns ju som alternativ om man har ont om dagar, hör med hotellet i Årrenjarka (dom har säkert bra koll på vägen till Sitoälvsbron), Camp Langas Björkudden eller STF Saltoluokta för möjligheter och priser.

Länstrafik kör bussar så i teorin kan man ju åka dom hela vägen från Ritsem till Tjåmotis. I praktiken blir det förmodligen bökigt, med bussbyten i både Gällivare och Jokkmokk och en övernattning på vägen. Att ställa bilen i Kebnats och sen ta bussen till Ritsem (eller Suorva) kan kanske vara ett enklare alternativ?
Tack för bra tips! skall maila dem om tips!
 
Om jag skulle göra en vintertur i Sarek skulle jag definitivt kontakta "vandrafjäll" (Anders Eriksson) i god tid innan jag skulle ge mig av, om inte annat så för att stämma av min planerade färdväg och min tänkta utrustning.

/Birger
Tack för tips! skall kolla med honom! Kanske han har förslag på enklare tur på 7 dagar, med två i reserv. Alltså totalt 9 dagar i värsta fall. Men helst 7.
 
Hej,
1. Jag har kollat det för några år sen med lokalbefolkningen. Det gick inte, just då var det plogat men inte tillåtet. Finns förbudsskyltar och vägen användes av samerna för lastbilstransporter (möten och vändning av bil omöjligt).
2. Ni hinner ju genom Sarek och fram till Vägen västerut på 9 dar. Det är roligast. Kvikkjokk-Aktse-Rapadalen-Ruottesvagge- Akka-Ritsem. Finns massor av toppbestigningar man kan göra på vägen. En enkel är Svarta spetsen. Svårt att få transport tillbaks. Buss Ritsem-Gällivare går en gång om dagen, dagligen. Med Kvikkjokk som utgångspunkt kan man gå Aktes-Rapa-Sarves-Njåttjos/tjuollta/tarra på 9 dar. Men ska man uppleva Sarek, så ska man för det första inte ha för bråttom, det blir ingen upplevelse. Sedan ska man gå rakt igenom, i dalarna mellan massiven och göra toppturer när vädret så tillåter. Det är de centrala massiven och dalarna emellan som skiljer Sarek från andra fjällområden.
4. Ni gör åtminstone 3 km/tim när ni går men det kan ju vara oväder en del dagar...
Tack för bra tips! Undra om det finns någon bättre rutt på 7 dagar? Där man har två dagar till ifall man blåser inne. Vi har alltså 9 dagar som tak för bil till bil, så att säga. Vill uppleva Sarek på vintern, men behöver inte ta längre tur än nödvändigt.
 
Hejsan.
Mitt tipps är att överväga olika alternativ med start/slutpunkt längs Ritsemvägen. Blir betydligt enklare med transporterna på det sättet. En fin tur är att gå Ritsem - Sourva via Rouhtesvagge, vilket i normalfallet är fullt görbart på 7 dagar.
En annan fördel med att starta längs Ritsemvägen är att man kan byta fokus om prognosen är en vecka med oväder och göra en tur i utkanten av Sjaunja/Stora Sjöfallet. Är betydligt finare och mer givande att skida genom fjällbjörkskogen än vara fastblåst på kalfjället i min bok.
/ Stefan
 
Hejsan.
Mitt tipps är att överväga olika alternativ med start/slutpunkt längs Ritsemvägen. Blir betydligt enklare med transporterna på det sättet. En fin tur är att gå Ritsem - Sourva via Rouhtesvagge, vilket i normalfallet är fullt görbart på 7 dagar.
En annan fördel med att starta längs Ritsemvägen är att man kan byta fokus om prognosen är en vecka med oväder och göra en tur i utkanten av Sjaunja/Stora Sjöfallet. Är betydligt finare och mer givande att skida genom fjällbjörkskogen än vara fastblåst på kalfjället i min bok.
/ Stefan
Mycket bra tips! Synd man missar vyn av Skierfe och Nammatj bara, hade velat ha motsvarande vinterbild. Finns det någon relativt lavinsäker topptur på den sträckan du kan rekommendera?
 

Bilagor

  • Ögeltjärnen-13.jpg
    Ögeltjärnen-13.jpg
    420.2 KB · Visningar: 66
Hej igen.

Jo att skida upp längs Rapadalen är en mycket fin upplevelse. Och om vädret är fint och snön fast och fin går det ju att starta i Saltoloukta och skida upp till Sourva via Rapadalen på en vecka. Men det är betydligt svårare att estimera hur långt man kommer per dag på vintern. Jag har snittat allt mellan dryga 3-mil per dag ner till runt milen på olika turer.

Toppturer på sträckan Ritsem-Sourva finns det ett flertal. Själv har jag varit uppe på Gisuris på vintern. Fin och lätt topp, med mycket anslående utsikt. Svarta Spetsen har ju redan nämnts och Vuojnestjåhkkå nämns ofta i toppturssammanhang. Har skidat ungefär halvvägs upp längs den fin lagom branta nordöstra armen och så långt var det lugna puckar.

/ Stefan
 
Hej igen.

Jo att skida upp längs Rapadalen är en mycket fin upplevelse. Och om vädret är fint och snön fast och fin går det ju att starta i Saltoloukta och skida upp till Sourva via Rapadalen på en vecka. Men det är betydligt svårare att estimera hur långt man kommer per dag på vintern. Jag har snittat allt mellan dryga 3-mil per dag ner till runt milen på olika turer.

Toppturer på sträckan Ritsem-Sourva finns det ett flertal. Själv har jag varit uppe på Gisuris på vintern. Fin och lätt topp, med mycket anslående utsikt. Svarta Spetsen har ju redan nämnts och Vuojnestjåhkkå nämns ofta i toppturssammanhang. Har skidat ungefär halvvägs upp längs den fin lagom branta nordöstra armen och så långt var det lugna puckar.

/ Stefan
Vet du om det går att lösa smidig transport med något företag mellan Sourva och Saltoloukta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Vinylbrus Förslag på vintervecka i naturskog/lågfjäll? Turskidåkning 5
ihe Förslag på smidiga snöglasögon? Turskidåkning 3
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Jocka Vad ska vi göra för skoj. Kom med förslag! Turskidåkning 0
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.