Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad?

Tänkte köpa ett par Åsnes Ingstad med Rottefella Magnum bindningar. Köper jag de var för sig så sparar jag 1200:- än en butik som säljer båda, men då ingår montering.

Är det meckigt eller enkelt att montera själv?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Monterade ett par Rottefella BC för en massa år sedan. Inga problem vad jag kan minnas, hade en mall i papper för borrhålen. Var jag fick den minns jag inte. Fanns den i manualen kanske? Glöm inte limma skruvarna!
/LasseÅ

Jag har monterat tre par BC-bindningar, senast för typ 3 år sedan. Det var samma för mig, att det blev avsevärt billigare att köpa bindning och skida från olika ställen, plus att jag återanvände ett par bindningar från ett äldre par skidor till ett nytt par. Då följde det med en pappersmall med bindningen. Det är inget stort problem att montera själv, när man väl kommit över skräcken med att placera mallen på rätt ställe ;) och kom ihåg att limma skruvarna, med vattenfast lim.

Fick ett riktigt bra pris på allt från Pölder, t o m lite billigare än om om jag skulle köpt dem separat så var inte mkt att fundera på :)

I min ungdom flyttades bindningar fårån avbrutna skidor till nya regerlmässigt, finn tyngdpunkyrn på skidan, sätt stortåleden dät. Markera centum för bindningdsskrunara, borra hålen, inte genom sulan, Smörj monteringsskruvarna och dra ner dem. Att iakta att pjäxan hamnar rakt på skidan. Fäst pjäxunderlägget.

Om du använder pappersmall, använd en syl för att göra den första antydan till hål, sedan förborrar du med en mindre borr innan rätt borrdimension används. Skidor brukar vara mjuka och lättborrade. Borra försiktigt om du använder maskin.

Om du använder pappersmall, använd en syl för att göra den första antydan till hål, sedan förborrar du med en mindre borr innan rätt borrdimension används. Skidor brukar vara mjuka och lättborrade. Borra försiktigt om du använder maskin.

Sätt en tjep på borren på rätt höjd från borrspetsen så du inte borrar för djupt, dumt med hål igenom skidan.
Fråga inte hur jag vet eller hur jag lärt mig det... :cool:

/Patrik

Tack för alla tips. Jag fick ett bra paketpris och beställde ett par denna gång.

Valde 58mm mohair-hudar till men funderar om det är bästa alternativet.. Vad kör ni på? När använder man hellre syntet/mohair och bredd?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips