Biter fiskfjällsmönster på skare?

Efter att ha varit på en tur i Ammarfjället i helgen, där det var hård skare ställer jag ovanstående fråga.
(Fästvalla gav lite fäste och slets snabbt bort och inget glid på stighudar förstås. Åker med tung ryggsäck.)

På långtur föredrar jag att slippa kladda med klister. Men för kortare turer några timmar eller så funkar det och det är en fördel att ta bort det mesta av klistret från skidorna innan man brukar dem på mera normalt före.

Thure

Svar på frågan NEJ jag hade ett par smala träningsskidor med detta belag jag vallade över det de flesta gångerna för att slippa staka i nedförsbackarna.
Kan fungera med stighudar ovan men eftersom kontakt ytan minskar kanske huden glider i sidled iaf beg hud.

Nja, det beror på hur hård skaren är. Ju hårdare desto sämre fäste. På is inget fäste.

På hård skarföre på fjället är det nog bara klister eller stighudar som funkar. Och kör man med klister är det viktigt att det inte finns partier med vindblåst nysnö ovanpå skaren (vilket inte är ovanligt), då är det tvärstopp;)

Tack för Svar!
Det blåste och snöade och det bildades ett mönster med hela tiden omväxlande skare och nysnö så klister gick inte.
Glidet var verkligen mycket dåligt på stighudar det blev närmast att gå med skidorna.
Det verkar således inte finnas en bra lösning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips