Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern?

Hej forumvänner,

Tänkte börja varva längdskidåkningen med lite turskidåkning. Vanligast användningen kommer bli dagsturer på högfjället (i funäsfjällen) under vårvintersäsongen utanför de preparerade spåren. De blir ju då ofrånkomligen mycket uppför, varvat med så mkt platt som går att hitta uppe på högfjället och sen mestadels nedför på hemvägen.

Från att ha läst här på forumet verkar många gilla Fischer Transnordic 66 (tidigare E99). Är de den mest lämpliga skidan för ovan eller ska jag välja något annat?

Förstår jag rätt så finns de andra skidor som är lättare/bättre att åka nedför med? Är de med telemarkteknik man syftar på då? jag har bara plogat mig nedför dom gånger jag hyrt.
 
Senast ändrad:
Hejsan,

Detta är den typ av fråga som det finns näst intill hur många svar på som helst, beroende på vad man prioriterar. Samt hur duktig skidåkare man är.

Om vi börjar med den på sätt och vis enklaste frågan, nedförsåkning. Om man inte är en mycket van skidåkare som tränat en helt del på utförsåkning med turutrustning är den vanligaste metoden att ta sig ner plogsväng/lappkast. För att vackert (och njutbart) kunna skida ner med telemarksteknik (eller slalom sväng) uppe på kalfjället kommer de allra flesta behöva mer topptursanpassad utrustning. Framför allt att byta till styva plastpjäxor gör underverk nedförs. MEN: Även om det går att åka på platten med sådan utrustning är det enligt mig långtifrån trevligt.

Så jag har själv satsat på turutrustning som är trevlig just på platten. Kör jag utan packning väljer jag mina Åsnes Mountain Race 48, som är något lättare och "kvickare" än Transnordic 66. På lägre turer med mycket packning blir det antigen mina Tegsnäs skidor eller Åsnes Ingstad BC. Exakt vilken som kan anses vara bäst är omöjligt att svara på. Bästa sättet att få svar är väl att hyra utrustning av någon som har flera olika skidor så man kan testa dom efter varandra i samma förhållanden, men oavsett om du väljer Fischer eller någon av Åsnes lättare/smalare turskidor kommer du få skidor som är trevliga på tur.

Men om du istället prioriterar att det ska vara kul utförs bör du satsa på en bredare skida med rejäl insväng, som ser ut mer som en modern slalom skida, samt rejälare och styvare pjäxor. En skida som försöker vara lite både och är Åsnes Rabb 68, men då jag varken åkt på den eller ens sett den är det svårt att veta hur bra kompromiss det är.

/ Stefan
 
Turskidor som fungerar bra att åka på platten blir i mitt tycke aldrig roliga att åka utför på.

Det är troligen inte så mycket snö uppe på högfjället på vårvintern. Jag skulle därför personligen valt smalare skidor än Transnordic 66 (även om de inte är speciellt breda). Men då får du ta i betänkande att jag ofta åker med skateskidor på kortare turer på kalfjället. :)

Fisher Transnordic är ett bra allroundval. Det finns fler liknande typ Åsnes Nansen. Vill du ha bättre upplevelse på turen ner så torde Åsnes Rabb 62 eller 68 med lämpliga Rottefella Xplore-pjäxor vara ett bra val. Är fokuset på turen ned, så är ett par lättare toppturskidor med techbindningar och skalpjäxa passande. Men de är inte roliga att åka på platten med.

Nedförsåkning med turskidor är för mig oftast plogning. Det är tyvärr sällan som snöförhållandena tillåter någon mer avancerad telemarksteknik. Ska jag åka telemark på den snö som vanligtvis går att hitta i de svenska fjällen behöver jag skalpjäxor och renodlade utförsåkningsskidor. Det finns de som kan åka utför med telemarksteknik på turskidor med vanliga läderpjäxor i alla möjliga snöförhållanden. Men det är nog inte så många...

För att använda slalomteknink behöver hälen sitta fast. Då är det techbindningar och skalpjäxor som gäller. De kan vara riktigt roliga att åka utför på -- men knappast att åka på platten med.

Nedan har du min lista hur du går från skidor som är roliga för längd för att sedan gå mot skidor som är roliga utför.
- Rena längdskidor med längdpjäxor (NNN)
- Smalare turskidor med turpjäxor (NNN BC)
- Bredare turskidor med turpjäxor (NNN BC)
- Bredare skidor anpassade både för tur och utför (t.ex. Rabb) med tur/utförpjäxor (NNN Xplore)
- Lättare topturskidor med rena techbindning (typ Dynafit)
- Tyngre topptursskidor med techbindning (typ Shift)
- Utförsåkningsskidor med vanliga utförsåkningspjäxor och bindningar (även här finns det hur många val som helst, med olika längd, midja och radie på skidorna. Den diskussionen om längd, midja och radie går också att ha kring turskidor, även om skillnaden där oftast är mindre.)

Rätt antal skidor är alltid nuvarande antal plus en skida till (N+1). Det finns alltid en orsak att skaffa fler skidor. Listan ovan är inte komplett... :cool:
 
Turskidor som fungerar bra att åka på platten blir i mitt tycke aldrig roliga att åka utför på.

Det är troligen inte så mycket snö uppe på högfjället på vårvintern. Jag skulle därför personligen valt smalare skidor än Transnordic 66 (även om de inte är speciellt breda). Men då får du ta i betänkande att jag ofta åker med skateskidor på kortare turer på kalfjället. :)

Fisher Transnordic är ett bra allroundval. Det finns fler liknande typ Åsnes Nansen. Vill du ha bättre upplevelse på turen ner så torde Åsnes Rabb 62 eller 68 med lämpliga Rottefella Xplore-pjäxor vara ett bra val. Är fokuset på turen ned, så är ett par lättare toppturskidor med techbindningar och skalpjäxa passande. Men de är inte roliga att åka på platten med.

Nedförsåkning med turskidor är för mig oftast plogning. Det är tyvärr sällan som snöförhållandena tillåter någon mer avancerad telemarksteknik. Ska jag åka telemark på den snö som vanligtvis går att hitta i de svenska fjällen behöver jag skalpjäxor och renodlade utförsåkningsskidor. Det finns de som kan åka utför med telemarksteknik på turskidor med vanliga läderpjäxor i alla möjliga snöförhållanden. Men det är nog inte så många...

För att använda slalomteknink behöver hälen sitta fast. Då är det techbindningar och skalpjäxor som gäller. De kan vara riktigt roliga att åka utför på -- men knappast att åka på platten med.

Nedan har du min lista hur du går från skidor som är roliga för längd för att sedan gå mot skidor som är roliga utför.
- Rena längdskidor med längdpjäxor (NNN)
- Smalare turskidor med turpjäxor (NNN BC)
- Bredare turskidor med turpjäxor (NNN BC)
- Bredare skidor anpassade både för tur och utför (t.ex. Rabb) med tur/utförpjäxor (NNN Xplore)
- Lättare topturskidor med rena techbindning (typ Dynafit)
- Tyngre topptursskidor med techbindning (typ Shift)
- Utförsåkningsskidor med vanliga utförsåkningspjäxor och bindningar (även här finns det hur många val som helst, med olika längd, midja och radie på skidorna. Den diskussionen om längd, midja och radie går också att ha kring turskidor, även om skillnaden där oftast är mindre.)

Rätt antal skidor är alltid nuvarande antal plus en skida till (N+1). Det finns alltid en orsak att skaffa fler skidor. Listan ovan är inte komplett... :cool:
Håller med om det mesta. Skidor blir tyvärr alltid en kompromiss.

Dock, går rätt bra att åka alpin svänger med telemark skidor och det är antagligen lättare för de flesta än telemark svängar.

Ett problem på fjället är att det ofte på grund av snön inte fungerar så bra att ploga eller stoppa farten med plogning. Det bästa är oftast att siksaka sig ned där det går eller köra rakt ned och hoppas på det bästa. Men det beror ju på föret hur lätt allt är.
 
Alpinsvängar med telemarksskidor kräver i mitt tycke alpin telemarksutrustning med stabila (skal)kängor, bindningar och skidor. Då går det rätt bra med alpinsvängar. Olika varianter av telemarksskidor var inte inkluderade i min "lilla" lista ovan. Den blev lång nog i alla fall...

Alpinsvängar på turskidor med turpjäxor är det inte många som klarar av. Jag har i alla fall inte sett det utföras speciellt ofta. Med tillräckligt bra teknik bör det gå -- men lätt är det inte.

Stålkanter är rätt trevligt på turskidor. Det underlättar nedfart när det är isigt. Enda problemet med stålkanter är om du har hund. Det kan ge otrevligt resultat.
 
Alpinsvängar med telemarksskidor kräver i mitt tycke alpin telemarksutrustning med stabila (skal)kängor, bindningar och skidor. Då går det rätt bra med alpinsvängar. Olika varianter av telemarksskidor var inte inkluderade i min "lilla" lista ovan. Den blev lång nog i alla fall...

Alpinsvängar på turskidor med turpjäxor är det inte många som klarar av. Jag har i alla fall inte sett det utföras speciellt ofta. Med tillräckligt bra teknik bör det gå -- men lätt är det inte.

Stålkanter är rätt trevligt på turskidor. Det underlättar nedfart när det är isigt. Enda problemet med stålkanter är om du har hund. Det kan ge otrevligt resultat.

Håller till stor del med, ska man åka lite halv-seriöst utför (mots mörkblå-ljusröd lutnign) är pjäxorns stabilitet viktiga. Jag har kan göra hjälpliga telemarks och alpinsvägnar med mina crown E99 om jag har mina rejält stabila pjäxor som är gamla tvåknäppes läderpjäxor - dvs ett par utåldriga alpina telispjäxor som egentligen är alldeles för tunga för att skidtura på platten med. Men allt blir en kompromiss och jag har passerat N+1 vad det gäller skidor pch pjöxor och har börjat minska antalet igen. Får inte med alla då jag ska till fjällen och är inte iväg tillräckligt ofta för att kunna nyttja alla varianterna.

/Patrik
 
Personligen skulle jag överväga att ta med två olika utrustningar upp dit på vårvintern för dagsturer.
Vid skare på fjället är skateskidor en läcker variant.

För övrigt före, stålkantade skidor med BC-skor och BC-bindningar. Crownbelag är en bra kompromiss då föret kan variera en hel del över dagen och på olika höjder.

Thure
 
Tack för svar alla (trots rätt uttjatat ämne)

Här är ett exempel på ett par turskidor (med crownbelag dessutom) som verkligen drar mot slalomskidahållet:


Men om jag fattar er rätt så blir det ändå ingen rolig utförsåkning med dessa om man kombinerar detta med bc-binding och bekväma bc-skor/pjäxa?
 
Men om jag fattar er rätt så blir det ändå ingen rolig utförsåkning med dessa om man kombinerar detta med bc-binding och bekväma bc-skor/pjäxa?
Beror väldigt mycket på hur föret är och hur bra du är på skidor men är inte så vanligt med fina svänger med BC-bindninger är min erfaring (men kan ju bero på att många som gillar åkningen har randonne utrustning).
 
Allt beror på din teknik och erfarenhet.

Jag skulle inte klara av att kantsställa ovanstående skidor med vanliga BC-skor och bindningar. Det gör att det oftast inte hade varit speciellt kul att försöka sig på avancerad utförsåkning med dem. I alla fall inte för mig.

Bredden på turskidorna (och spannet) styrs för mig främst på i vilken snö jag ska åka. När det är mer lössnö så fungerar en bredare skida med mjukare spann bättre. Det styr mer för mig när det gäller turskidor än eventuell prestanda utför.
 
För telemarkssvängar är Xplore med hård flex en trevlig bindning. Med normal flex går det lätt uppförs/plattförs (avsevärt mycket trevligare att gå med än 75mm), och med hård flex är bindningen klart bättre än BC utförs. Ska jag gå på enkla fjäll så går jag hellre på Ingstad BC +Xplore än med plastpjäxor.
 
För telemarkssvängar är Xplore med hård flex en trevlig bindning. Med normal flex går det lätt uppförs/plattförs (avsevärt mycket trevligare att gå med än 75mm), och med hård flex är bindningen klart bättre än BC utförs. Ska jag gå på enkla fjäll så går jag hellre på Ingstad BC +Xplore än med plastpjäxor.
Riktigt bra tips! Hade inte alls koll på Xplore fanns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.