Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern?

@Diderot Kan man fråga vad du kör för pjäxor? Provade Xplorer-pjäxor häromdagen och den överlägset skönaste var Crispi men den var så mjuk att frågan är om inte mkt av Xplorer-bindningens fördelar vid utförsåkningen går förlorad? :)
 
@Diderot Kan man fråga vad du kör för pjäxor? Provade Xplorer-pjäxor häromdagen och den överlägset skönaste var Crispi men den var så mjuk att frågan är om inte mkt av Xplorer-bindningens fördelar vid utförsåkningen går förlorad? :)
Jag har Crispi Futura XP, har köpt längre skosnören för att kunna snöra ner ett hack för ökad stabilitet (och av gammal vana). Men tycker inte den är för mjuk, och alla Xplore skor har ju samma sula som ger stabilitet. Crispi har ju annars en lite mer stabil variant också, Futura Cxp.

Jag åker telemark med mina utan problem och ska jag åka brantare/hårdare så har jag plastpjäxor till det.
 
Jag har både Alfa Skaget och Crispi Futura XP (bägge för xplore) och Skaget har onekligen bättre stöd lateralt. Futura är dock en bättre pjäxa för diagonalande åkning.
 
Och värt att tilläga. Har skidat både tält- och stugturer med smalare och bredare turskidor och blev alltid besviken på dom bredare skidorna utför för att det var så svårt att få kanterna att bita. Gick över till Xplore denna säsongen och den bredare infästningen gör avsevärd skillnad. Om jag bara fick välja en turskida för skandinavisk vårvinter med ambitionen om att försöka bli bättre utför hade jag valt en lång Åsnes Falketind 62 med Xplore bindning.

Om du är intresserad av att bli bättre på att ta dig nedför med lös häl och mjuk utrustning är denna sidan en guldgruva.
 
Senast ändrad:
Intressant rekommendation av Falketind 62.

Jag är rätt nära att skaffa mig ett par turskidor (med visst fokus på turen utför) med stålkant för de gånger hundarna inte är med.

Jag har dock svårt att bestämma mig mellan Falketind 62 och Rabb 68, vilket medfört att inga skidor inhandlats. Det lutar mot Rabb, eftersom utförsåkningen blir lite viktigare här.

Därför kommer frågan här -- vad är det som gör att Falketind rekommenderas? (Undrar någon som har svårt att bestämma sig...).
 
Förstår det. Det kanske kommer någon rea som tar beslutet åt dig.... Om det är turande för att åka utför som primärt står i fokus skulle jag valt Rabb men Falketind är en bättre allroundskida.
 
Tack. Du har rätt att väntan på rea har kan hjälpa till. :)

Det lutar fortfarande åt Rabb. Jag har egentligen inget behov av allround. Jag har redan ett par Åsnes Breidablikk som fungerar som allround. Bristen på stålkanter ger ibland problem, speciellt vid utförsåkning. Därav intresset av ytterligare ett par skidor.

En utmaning jag har är att jag helst vill ha 196 cm långa Rabb, och de verkar vara svåra att hitta i Sverige.
 
Utför på smala skidor med typ längdåkningspjäxor och bindningar är en utmaning. Vid bra snöförhållanden och med lite kortare skidor och BC-bindningar och stålkanter samt något bredare skidor än såna som passar i maskingjorda längdspår går det att ha rätt kul.

Jag gillar mina gamla Fischer E109 som har lite smalare midja och är något bredare än klassikern E99.

Men det är en bit till tryggheten med t ex NTN-pjäxor bindningar och passande skidor. Med såna går det faktiskt också att åka parallellsvängar med behållning när det är trångt brant och läskigt och telemarkssvängen inte är optimal.

Thure
 
Då kommer Rabb bli ett perfekt komplement tror jag. Fischer har sina S-bound i olika former, den bredaste är 112/78/95 och Madshus har sina Panorama med den bredaste i 109-78-95, kan också vara värda att undersöka om du inte hittar rätt längd.
 
Jag kör mina Breidablikk med Xplore-bindningar. Det blir samma på Rabb (om det nu blir ett par sådana, men det lutar ditåt). Jag har redan ett par skidor med tech-bindningar (Shift), men de är rätt tunga. Jag är ute efter en lättare variant. Xplore är rätt stabilt, och jag tror det kan fungera rätt bra för lättare telemarksåkning.

Tack för alla tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.