Förslag på skidor till frun som fyller 40

Frun fyller 40 i januari och önskar sig nya turskidor. Jag är inte så bevandrad och skulle behöva tips...

Hon (och vi) går mest på stugturer, ofta med barnen och oftast inte så brant. Ibland drar vi pulka.

Hon har haft vallningsfria hittills och jag tror hon vill fortsätta med det.

Själv tycker jag att Åsnes serie med olika äventyrare är assnygga och Åsnen är väl kända för att göra kvalitet?

Är det någon som kan hjälpa mig så att jag inte köper fel? Finns det ex några vallningsfria i Åsnes "äventyrarserie"? Vad ska jag tänka på?

Tack på förhand för hjälpen!
 
Åsnes är bra, men....

Hejsan,

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men så vitt jag vet tillverkar inte Åsnes någon vallningsfri skida längre. Istället har de satsat på att ha korta stighudar (så kallade kortfeller) som tillbehör som omvandlar skidan från en vanlig turskida som ska vallas till en vallningsfri dito.

Jag har själv två olika Åsnes skidor. Dels ett par Ingstad Fjell (den bredaste turskidan i äventyrarserien) och så ett par Mountain Race 48. Gillar bägge, men för det som du beskriver är Mountain Race 48 tveklöst det bättre valet. Skidan är lätt och "snabb" och mycket trevlig. Hade den på en veckolång tur uppe i Kebnekaisefjällen i påskas och den gick överraskande bra även i lite lösare snö. Dock kan man ju ha olika åsikter vad det gäller designen....

När vi gick på tur valde vi att använda oss av vallatejp istället för de korta stighudarna. För faktum är att glidet med de korta stighudarna är rent ut sagt uselt. Visst, ska man gå väldigt kuperat - typ skida genom Jotunheimen - kan det vara motiverat. Men går man mest på platten är det mycket trevligare med valla. Vi satte på vallatejpen hemmavid innan vid gav oss av norröver och eftersom Mountain Race 48 har ett ganska styvt spann för att vara en turskida så höll tejpen hela veckan utan problem. Hade både bra fäste och helt ok glid hela veckan :)

/ Stefan
 
Det finns ju korta stighudar i olika material, och man rekommenderas ju använda olika vid olika temperatur (vilket kan bli lite dyrbart)
 
Fischers E99 med crownbelag är klassiker. Finns även de lite smalare E89.

Bra skidor. Jag har alla 3 varianterna E109 är den bredaste. Kan varmt rekommenderas.

Thure
 
Jag slår också ett slag för Fischer E99 Crown, som är en vallningsfri skida med "fiskfjäll". Köpte som mina första turskidor Åsnes Amundsen med korta stighudar (fellelås). Jag blev överraskad över hur extremt trögt skidorna gick - på platten kunde jag inte åka/glida alls, utan fick helt enkelt gå på skidorna. Då hade jag ändå valt skidor som skulle kunna bära mig+25 kg, vilket innebar att de blev lite otympligt långa. Jag stod ut en säsong, sedan sålde jag dem och köpte ett par E99 Crown - sedan dess är det en njutning att gå på tur. Jag fick en kortare och mer lättåkt skida som jag tycker har en väldigt bra avvägning mellan glid och fäste (för att vara vallningsfri). I vintras köpte jag ett par likadana till min mamma.

Nu vet jag inte vad du har för skidor - men det kan vara en idé att du och din fru har ungefär samma slags skida om ni mestadels gör turer ihop. Det kan vara ganska jobbigt att ha mycket stor skillnad i glid/fäste/framkomlighet. Jag håller med om att Åsnesskidorna är snygga, och det är absolut inga dåliga skidor. Men du bör vara beredd på att lösningen med korta stighudar ger extremt dåligt glid - och vara inställd på att man på platten "går skidor" snarare än åker. Vill du ha bättre glid än så, skulle jag valt ett par med fiskfjäll om ni vill ha vallningsfria.

Lycka till!
Malin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Vinylbrus Förslag på vintervecka i naturskog/lågfjäll? Turskidåkning 5
ihe Förslag på smidiga snöglasögon? Turskidåkning 3
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Jocka Vad ska vi göra för skoj. Kom med förslag! Turskidåkning 0
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...