Sarek under vårvintern - Tips önskas

Så var det dags att planera för påskens Sarektur. Inget är bestämt, men troligtvis kommer vi till Ritsem den 16 april mitt på dagen och får skotertransport till Kutjaure samma dag. (Han tar väl 2 pers + pulka den gode Alexander?)

Så - den 17 lämnar vi Kutjaure. Vi bör vara framme i Saltoluokta - alternativt Suorva - på kvällen den 23.

Anledningen att jag väljer slutmål norr om Sarek är att det ger fler möjligheter att korta av turen om så skulle behövas.

Och nu vill jag förstås ha så många förslag och tips (och varningar?) som bara tänkas kan. Var är bäst att skida? Kan jag räkna med att det finns vattendrag med fritt vatten? Finns det några områden - utöver Basstavagge - som är kända lavinområden?

Snälla: ÖS!

HåkanF
 
Och nu vill jag förstås ha så många förslag och tips (och varningar?) som bara tänkas kan. Var är bäst att skida? Kan jag räkna med att det finns vattendrag med fritt vatten? Finns det några områden - utöver Basstavagge - som är kända lavinområden?

Snälla: ÖS!

HåkanF

Hejsan!

Du kommer troligtvis hitta något/några vattendrag med rinnande vatten, men räkna det som en ren bonus. En normal vinter är detta lite för tidigt för att någon vårsmältning ska hunnit komma igång.

Generellt sett bör man väl räkna alla smala dalgångar med branta fjällsidor som tänkbara lavinområden. Men det är ju trots allt ganska sällsynt att det går så stora laviner att de går ända ner till mitten av dalen, även i Bastavagge. Om man till det lägger på oddsen för att man ska ha oturen att befinna sig just precis under en sluttning där en lavin lossnar helt spontant, så känns det i mångt och mycket som en hanterbar risk så att säga. Åtminstone så länge som man inte går på topptur :)

Trevliga områden kryllar det ju av i Sarek, så det beror på vad man är ute efter. Men personligen tycker jag att det är kanon att skida upp längs Rapadalen. Om man sen vill fortsätta genom Alggavagge, Gouhpervagge eller Rouhtesvagge är en ren smaksak, även om jag nog håller Rouhtes som en liten favorit trots allt.

/ Stefan
 
Hejsan!

Du kommer troligtvis hitta något/några vattendrag med rinnande vatten, men räkna det som en ren bonus. En normal vinter är detta lite för tidigt för att någon vårsmältning ska hunnit komma igång.

Generellt sett bör man väl räkna alla smala dalgångar med branta fjällsidor som tänkbara lavinområden. Men det är ju trots allt ganska sällsynt att det går så stora laviner att de går ända ner till mitten av dalen, även i Bastavagge. Om man till det lägger på oddsen för att man ska ha oturen att befinna sig just precis under en sluttning där en lavin lossnar helt spontant, så känns det i mångt och mycket som en hanterbar risk så att säga. Åtminstone så länge som man inte går på topptur :)

Trevliga områden kryllar det ju av i Sarek, så det beror på vad man är ute efter. Men personligen tycker jag att det är kanon att skida upp längs Rapadalen. Om man sen vill fortsätta genom Alggavagge, Gouhpervagge eller Rouhtesvagge är en ren smaksak, även om jag nog håller Rouhtes som en liten favorit trots allt.

/ Stefan
Tack! Det är precis det här jag är ute efter - personligt tyckande från er som varit där. Jag har förstås funderat en del på Rapadalen. Är nedre delen så attraktiv att jag bör välja att sluta min tur i Kvikkjokk istället?

undrar Håkan
 
Ja....och kanske nej :)

Hejsan,

Jo en extra vecka i Sarek känns alltid rätt, framför allt då man är i planeringsstadiet och drömmer om alla trevliga turalternativ. Själv ska jag upp på en 14-16 dagars tur de två sista veckorna i April, så vem vet vi kanske ser varandra. Fast vi ska i och för sig starta i Rago Nasjonalpark och gå genom Padjelanta och Sarek till Saltoloukta.

Ja nedre delen av Rapadalen är kanonfin och personligen gillar jag skarpt att starta/sluta i Kvikkjokk. Jag hade däremot gått åt andra hållet mot vad jag tror att du menar. Dels så tycker åtminstone jag att det är mycket trevligare att gå Rapadalen uppströms än nedströms och ska man ner till Kvikkjokk tycker jag att vägen via Njoatsovagge är oändligt mycket trevligare än att gå Kungsleden mellan Aktse och Kvikkjokk, som jag tycker är ganska tråkig.

Mitt förslag om man ska ner till Kvikkjokk och vill se Rapadalen är att gå Rapadalen uppströms till Rapaselet och sen vika av upp i Sarevesvagge. Är om vädret tillåter är det sen kanonfint att gå över Luohttolako, men här bör man givetvis ha en extra dag inplanerad så man hinner gå "omvägen" Sarvesvagge - Övre delen av Njoatsovagge om det behövs.

Därifrån kan man antingen gå Njoatsojåhko nedströms, vilket är ett mycket trevligt alternativ i mulet väder. Eller så kan man gå över nacken till Låptåvagge och ta sigt ner i Tjuoldavagge som utan tvekan är en av mina personliga favoritdalgångar. Sen är det ju alltid mycket trevlig att avsluta med att gå via Prinskullen så man kan stå och se ut över Pårtes vassa toppar en sista gång innan man styr skidorna ner mot Kvikkjokk. Bättre avslutning på en tur har i alla fall jag svårt att tänka mig :)

/ Stefan
 
Sarek i mitten av April...

Tjao...

Du har valt en fin tid!
Lavinfara... Jag färdas ju med hundspann så de små och höga dalgångarna är aldrig aktuella för mig. Men bland de större brukar jag undvika Bastavagge och Kuopervagge. De är trånga och kommer det så kommer det tvärs över dalen.

Vatten... Jag brukar hitta vatten de flesta dagarna. Men med 20-40 slädhundar på släptåg så är jag ju tämligen motiverad att lösa vattenfrågan. En hel del sjöar/tjärnar har "ovanivattten" och dubbelisar som man lätt skrapar fram. Annars så kollar jag oftast på GPSen att jag står på en bäck och sedan gräver jag. Helst ska man se att det finns en liten försänkning i snön. Oftast hittar man vatten en halv meter ner. En lavinsond går oxå att använda för att lokalisera öppna bäckar.

Rapadalen...Den vill jag göra tidigare under säsongen. Med skidor går det oftast bra sent MEN om det blir väldigt varmt så kommer våren snabbt i nedre rapadalen. Det blir lös snö, öppet vatten och flödvatten längs älven.

Du hittar lite bilder från våra turer 2010: Toppturer och hundspann i Sarek. samt från turen:
Hundspannsäventyr i Sareks nationalpark.

Hoppas att du får en trevlig tur i ett underbart område!
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0
Kalle Sigurd Kvanndalen under mellandagarna Turskidåkning 0
Gråbuse Fjällstuga/boende i Ramundberget under vintern? Turskidåkning 2
-Ruff- "snögaranti" under mellandagarna? Turskidåkning 5
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
linusfriman Jämtlandsfjällen under sportlovet.... Turskidåkning 10
Moltebaer Mårmapasset under vintern? Turskidåkning 9
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
Arctic Fox Klibbar under skidorna. Turskidåkning 6
flierman Turskidor under 2000? Turskidåkning 11
colle890 Snötillgång i sylarna under påskhelgen. Turskidåkning 4
Maurits Tura under Kristi flygare + nationaldagen Turskidåkning 1
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
pzac Sällskap i Grövelsjöområdet under påskdagarna? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...