Ryggsäck delaminerar invändigt

Plockade fram en gammal ryggsäck från garaget som väl har drygt 10 år på nacken -inte så flitigt använd då den är "mellan-stor" 55l och oftast fått vara hemma då annars mindre dagturssäcken eller stora ramryggan följt med ut istället. Det är en Peak perfomance med lite vinterstuk (snowboardfästen mm) och inbyggt fastsatt regnskydd.

Hade med den och packade grejor iden men då jag tog upp grejorna var de alldeles småprickiga av smål gula korn - lite småkletiga och när jag tittade i ryggan så är det inneebeläggningen på ryggsäckstyget som smular bort/delaminerar. Jag provade att skölja ur ryggan ett par gånger med varmvatten men det verkade inte göra någon skillnad.

Är det bara att acceptera att ryggan numera är en smutsgivare invändigt eller går det att göra något åt?

Visst finns alternativ som att ha att i packpåsar, alltid ha en stor sopsäck som skydd inuti eller liknande men går det att göra något så att tyget inte ger ifrån sig småsmulor mera?
Ryggsäcken är i gott skick annars men jag vill ju ändå inte lägga tusentlas kronor på att renovera den - då är det billigare med en ny motsvarande.

/Patrik
 
Gissningsvis är ryggsäcken behandlad med en PU beläggning på insidan för att öka tätheten. Det är denna beläggning som åldrats och nu släpper (de små klibbiga kornen är PU materialet). Jag har själv samma erfarenhet av både ryggsäckar och tält med PU-belagd väv.

Jag tror att det är svårt för dig att helt bli kvitt detta gissel och du riskerar att få det packpåsar du ev använder i ryggsäcken nerklibbade, Mitt förslag är att anväda plastpåsar istället som du kan kasta efter turen alternativt titta efter en ny ryggsäck. Att "renovera" nuvararande ryggsäck tror jag inte är möjligt.
 
Ja, det låter som om PU-lagret håller på att släppa.

Finns det någon inre ram du kan ta ur och sedan vända ut och in på själva säcken? I så fall så kan du skrubba lite på insidan och få bort det värsta.
 
Om det inte går att vända på den så testa att borsta i alla fall, säcken är så stor att du inte bör ha några problem att komma ner med en borste.
Alternativet är en lös påse/säck som är lika stor eller större än ryggsäcken och om den inre säcken blir lite smetig spelar ingen större roll då den kommer vara där semipermanent.
 
Är säcken vändbar? Spraya insidan med ett lager klarlack/hårsprej - det borde binda poly-
uretanet (så att det med tiden släpper i större sjok istället) och då borde det klibba mindre...
 
Tar man loss säcken från ramen eller tar ut ryggskenorna brukar ryggsäckar gå att vränga, de är sydda ihop på avigan. Då brukar det gå bra att borsta bort delamineringen. Gör det utomhus. Dammsug efteråt även arbetsområdet.

go tur
 
Tar man loss säcken från ramen eller tar ut ryggskenorna brukar ryggsäckar gå att vränga, de är sydda ihop på avigan. Då brukar det gå bra att borsta bort delamineringen. Gör det utomhus. Dammsug efteråt även arbetsområdet.

go tur

Det är nog tyvärr för kletigt för att bara borsta bort. Möjligen att binda det med någon lack/sprej som Polar300 föreslår. Får se om jag kan uppbåda/prioritera fram tid och ork för projektet eller om det blir nyköp.

Tack för era tips!

/Patrik
 
Enkelt med plastsäck

När jag är ute packar jag alltid i en stor plastsäck, vanliga tunna svarta (150 liters) eller så köper jag tjockare "byggsäckar" som tål mer slitage. Vik in eller klipp bort snölåset eftersom säcken ersätter detta.

Du får en vattentät lösning på köpet. Är det sidfickor håller jag med föregående inlägg som föreslår att packa i mindre påsar. Även för topplocket.

Fortsätt använd säcken om du är nöjd med den.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
nilami Tvätta ryggsäck? Utrustning allmänt 4
thocar Större ryggsäck än vad som egentligen krävs? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.