Val av batteri + ev solcellsladdare

Hej!

Ny här, så mod får flytta om jag gjort fel.

Behöver lite råd angående köp av solcellsladdare & batteri för att hålla igång tekniken jag har med mig ut i naturen.

Solcellsladdaren är mest tänkt att följa med på längre turer där det blir övernattning ute,
och batteriet är tänkt att räcka under dagsturer, så laddar man det när man kommer hem.

Tänkte om jag skulle köpa denna PowerBank:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...040228&title=GP Portable PowerBank 10400 mAh&

Och någon av dessa:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=040235&title=Solar Charger 10W&

Eller

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...ink=&artnr=040229&title=GP Solar Panel 5W 5V&



Har alltid med mig 2 st smartphones med tanke på säkerheten, SIM-kort från olika operatörer.

Har alltid appen "RunKeeper" igång när jag är ute, som loggar vart jag går.
Om jag vet att jag ska vara i områden med dålig mobiltäckning så har jag ett Net 1 modem med mig.
Alla enheter laddas med USB.

Hur har ni gjort när ni är ute ?
 
Själv har jag en brunton solaris 12 den fungerar klockrent men dyr!! Hitta den på blocket för en billigare peng men den fungerar riktigt bra laddare telefon kameran ock sånt när jag fjällvandrar.
 
Hur har ni gjort när ni är ute ?

Tillräckligt med laddade extrabatterier - mindre vikt och bulk, inga driftavbrott för laddning och inga laddningsförluster. Om man ska ha en powerbank och en solcellsladdare som är så pass väl tilltagen att den har någon praktisk effekt på våra breddgrader så motsvarar det ett rejält knippe extrabatterier, men fortfarande med betydligt sämre kapacitet. En nödlösning om man är låst till teknik utan utbytbart batteri.
 
Provade en solcellsladdare i mellan skicket (5w 1A) förra säsongen men med varierande resultat. Den orkade inte ladda i disiga förhållanden och med för mycket direkt solsken blev den varm och slutade ladda effektivt. Lösningen blev att hänga den luftigt i direkt solljus vilket inte alltid är lätt att uppnå just när den behövs som mest. Kommande säsong blir det ett extern batteri på 12000mAh/270g från Kjell & co. Med ett externt batteri går det att ladda prylar som ligger nerstoppade i ryggsäcken eller under natten inför kommande dag.
 
Jag använder solargorilla funkar skit bra kan ladda allt med den, kamera tele data you name it tar inte så otrolig mycke plats och man kan hänga den på ryggan när man är ute och går. kostar 2500
 
solarmonkey adventurer använder jag. fungerar bra tycker jag, och den är billig. 900 på xxl hittade jag den för har jag för mig.
 
Några generella funderingar

Mina behov har hittills varit bäst tillgodosedda av vanliga AA-batterier, gärna Litium icke laddbara till GPS. Kameran har klarat sig med ett extra batteri (dom är faktiskt inte så jättedyra på Kjell&Co).

Smartfånen är avstängd 90 procent av tiden (vidarekopplad till en ruggad Sonim som har nästan oändlig batterikapacitet och dessutom två extrabatterier). Smartfånen har ett extra batteri.

Alla uppräknade batterier är hyfsat små. Jag har klarat mig bra 10 dagar i skärgården på detta.

Men så har jag ju numera en GoPro 3 (inte 3+) och den käkar batteri. Och jag vill kunna använda smartfånen mera. Så jag började fundera.
Jag tror nog på en lösning med ganska stor solcellsyta och helst av typen som är lite mjuka/flexiga och klarar att bli partiellt skuggade utan att sluta ladda.

Till detta en hyfsat stor batteribank typ 8-10000 mAh (4-5 laddningar av smartfån). Sen laddar man batteribanken med solceller när tillfälle ges och använder batteribanken tex nattetid för laddning av förbrukare.

Lite feedback önskas. Har jag tänkt fel eller kan det funka?

mvh thomas
 
powermonkey extreme, den har 9000mAh. Panelen är samma som på solarmonkey adventurer som jag använder och jag är mycket nöjd. Laddning avbryts aldrig, vilket är väldigt imponerande. Den laddar tom vid mulet väder.

Tycker dock att 9000mAh är lite overkill. Jag lyckas ladda upp gopro, smartphone samt soundshooter med adventurer när jag är ute, utan problem. Den har ca 1000mAh. Den är bara att hänga upp den på ryggan och ladda det du ska ladda medans du vandrar, paddlar eller vad än du gör.
 
Troligen...

... kommer jag att köpa denna solcellsladdare, som ger ger 5 V/890 mAh.
Vad jag förstår så ger den 5 V/890 mAh även vid mulet väder.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...ink=&artnr=040229&title=GP Solar Panel 5W 5V&

Då finns det möjlighet att ladda en "PowerBank" under tiden man går,
så kan man ladda telefonen sedan under natten, eller när det behövs.

Det som drar mest är appen RunKeeper.


Har gått en del av Gästrikeleden (Hemlingby - Valbo) & tyckte att det var kul,
målet är att gå hela.

Är det klokt att gå ensam ?
 
Informationen på deras webbsida är ofullständig men följande alternativ från samma företag ser på papperet ut att genom mer effekt för pengarna. Hur det sen förhåller sig i verkligheten med diverse praktiska begränsningar är ofta en annan sak. En laddare i kombination med en powerbank verkar vara en smidig lösning! Oavsett vad du väljer att använda, hör gärna av dig och dela med dig av dina erfarenheter.
 
Har idag köpt GP Solar Panel 5W 5V och när jag testade den så laddade den min mobil utan problem,
skulle ta ca 39 minuter att ladda batteriet fullt från 80 %,
batteriet i telefonen är på 2300 mAh. (Nexus 5).


Köpte även GP Portable PowerBank 10400 mAh.

Att det blev det större är för att jag sedan tidigare har ett på 5200 mAh (från Clas)
och det orkar bara ladda min mobil ca 1,5 ggr.

Kunde ju ha köpt denna från Kjell.com, men gillar inte att det inte går att ladda med micro-usb.

http://www.kjell.com/sortiment/el/b...tterier/powerpack/powerpack-12-000-mah-p94619


Denna är inte från samma tillverkare som den jag köpte:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=040234&title=Solar Charger 5W&
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
stefan.svard Ljusslinga batteri utomhus Utrustning allmänt 14
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
sebkar Flyga med batteri Utrustning allmänt 5
perdans nytt batteri till MagLite Charger ? Utrustning allmänt 1
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
MickeD Byta batteri på Polar pulsmätare Utrustning allmänt 2
vermi Solcellsladdare, Powertraveller Utrustning allmänt 0
prospicientia Solcellsladdare Utrustning allmänt 28
johan.martensson.9 Erfarenhet av solcellsladdare?? Utrustning allmänt 1
vojma Solcellsladdare med USB samt AA/AAA Utrustning allmänt 3
Peifen Solcellsladdare Utrustning allmänt 11
opabinia Solcellsladdare... Utrustning allmänt 6
acker Solcellsladdare för mobiltelefon med USB Utrustning allmänt 6
tpph Solcellsladdare Iphone Utrustning allmänt 33
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Jote Freeloader solcellsladdare Utrustning allmänt 27
cyanopsis Ny Solio Hybrid 1000 solcellsladdare Utrustning allmänt 6
dave1 Bärbar solcellsladdare Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.