Val av kamin för tipi

Hej allihop!
Jag har ett tentipi safir 9 b/p och har hittat "four dogs"-kaminerna, som verkar vara superbra! Det enda problemet är att de endast kan leverera "two dog" (den minsta) till Sverige.
Jag är övertygad om att ni sitter på massor av erfarenhet av dessa kaminer. Berätta gärna allt ni vet!
Tror ni att two dog är lagom för en safir 9? Eller behöver jag three dog?

/Christoffer
 
Jag har läst igenom trådarna. Men jag jag behöver veta om en two dog fungerar väl med en safir 9 b/p. Hittade du något om det?
 
Min kaminkunskap

från hus stugor och militärtält får mig att anta att effekten räcker men att volymen ställer krav på vedbitarnas format. Bekvämare att elda i större kamin.

Baffelplåt bör du beställa.

Inte sugen på titanmodellen?

Thure
 
Hur många kubikmeter luft håller den kåtan?

Jag är för kass på matte för att räkna ut det. Men den är 15,6 m2, och 3,1 m hög i nock, och 5,3 i diameter. Räknar man r x r x pi / 2?

Det står på four dogs hemsida att den lilla kaminen värmer upp en "8 x 10 walltent" och en "10 x 10 tipi". Jag antar att det är fot dom räknar i?
 
från hus stugor och militärtält får mig att anta att effekten räcker men att volymen ställer krav på vedbitarnas format. Bekvämare att elda i större kamin.

Baffelplåt bör du beställa.

Inte sugen på titanmodellen?

Thure

Ja effekten kanske räcker? Men som du säger är det ju skönt att kunna lägga in många och särskilt långa vedträn, så att man slipper att såga ihjäl sig.
Jag är skitkåt på titanmodellen, men det blir lite för mycket pengar för mig. Trist, men jag får se till att inte vandra så långa sträckor, och slå till på en vanlig stålis.

Vet ni om man kan få tag på 3 dog modellen här i Sverige? Eller om man på något vis kan kringgå deras bestämmelser och ändå lyckas med att få en importerad?
Är det vanligt att företag endast väljer ut en modell för export? Varför?
 
22 m3 säger http://www.raknaut.se/raknavolym.aspx#kon formeln är Volym = (π · r² · h) / 3
Det vill säga ungefär som ett tält 20 (vilket står för 20 m3) som förlägger 1/2 pluton minus poster. Ca 15-16man.
Med hjälp av tabellen i HB Kvm kan man då vid olika temperaturer få vedbehovet och via det hur många kKal eller W som bör åtgå.
Enklast är väl att köpa en begagnad kamin till tält 20 av den modernare modellen, den har baffelplåt för omvänd förbränning, är plan på ovansidan för kokkärl. Har sett dem både på Blocket och Trattis, även överskottsbutiker borde ha dem.
Volym och vikt är helt ok för bil och båttransport.
go tur
 
Jag skall väga min 63a idag, men med sidbord, baffel, värmeskydd, frakt blev det ju ca+1400$ för Ti II-modellen. 63an fyller mindre och tar längre ved.
När min svåger köpte en lång Jøtul var det många som skojade med honom, men jag som insåg vinsten med en kamin som tar 90 ved höll med honom. Men lite tung för tältbruk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.