Nybörjare - val av dagsvandringssäck

Hej!

Är relativt ny här på forumet samt rätt ny när det kommer till vandring och friluftsliv i allmänhet. Båda två¨av dessa är något som jag verkligen fått upp intresse för men känner att jag är lite kort i utrustningsväg, framförallt så behöver jag en bra ryggsäck!

Jag har tänkt att jag skulle vilja ha en ryggsäck som passar sig för mindre turer över en dag eller ett dygn. Tänker att jag i framtiden ska köpa mig en större ryggsäck för fjällvandring och dylikt och vill nu köpa en lite mindre.
Har ni här möjligen något bra exempel på en ryggsäck som skulle kunna passa min behov?
Vad ska man leta efter för egenskaper när man vill ha en bra rygga?

Tack!
 
Dag eller dygn (tält eller inomhus?) ställer ju onekligen olika krav på hur mycket du ska ha med dig...

Annars är väl idealkraven för en ryggsäck att den ska rymma oändligt mycket, inte väga något, vara löjligt bekväm samt vara gratis... ;)
 
Utomhus är det som gäller men är osäker på om jag ska anpassa storleken så jag kan ha med tält (antar att man då måste gå över 65L?). Eftersom jag inte har någon erfarenhet av hur många liter man kan behöva på en enkel dagstur/enkel övernattning har jag inte riktigt några linjer i vilken storlek jag ska ha heller för den delen...
 
Som redan sagts så beror det på vad du tänker ta med dig: sovsäck, tält, kök etc och hur skrymmande dessa är, det kan skilja åtskilliga liter i packvolym.

En dagtursäck ska ungefär rymma: regnkläder, matsäck, vätska, förstärkningsplagg för en dag, generellt sett brukar 30 liter räcka.

För en eller två övernattningar beror det som sagt på hur skrymmande dina lägergrejer är.
Jag klarar mig med 45 liter för 2 övernattningar sommar och höst. Vintertid behöver jag en större säck om jag ska ha med tält och varm sovsäck. Sover jag i vindskydd klarar jag mig 2 nätter med 45 liter även vintertid.

Regel nummer ett vid val av ryggsäck är att prova och testa ryggsäcken med vikt i. Det är precis som med skor ytterst personligt om säcken passar eller inte och världens bästa ryggsäck kanske inte sitter bra på dig.

Jag använder både dagtursäck och 45liter säck från Osprey.
Mitt förslag är att du kollar på Talon och Exos serien och se vad du tycker.
 
Håller helt med joask här. För en dagstur håller jag mig på max 30 liter och för en vecka i fjällen går det åt det dubbla, dvs max 60 liter.

Är vi två som går och kan dela på tält och kök går det åt mindre - Osprey Exos 58 ensam och 48 om två. För dagstur är det Osprey Hornet 24 som gäller.

Tänk på att det går åt ungefär lika mycket plats för grundpackning oavsett om du tänker övernatta en eller tio nätter. Det som skiljer är i första hand mängden mat du släpar med dig...
 
Ja jag förstår att maten är den stora grejen för fler nätter om det inte handlar om vinter. =)

kollade inn http://www.outnorth.se/osprey/talon-44.php#color=Onyx+Black och tänkte i banorna att denna säck kan jag ha på dagsturer om jag komprimerar den lite med dragremmarna så packningen inte far omkring där inne (?) och skulle kunna ha den för övernattningar då den verkar vara rymlig nog för det?

grejen är väll att jag vill försöka lägga pengar på en säck som jag kan ha länge och som fungerar till lite olika ändamål om möjligt (försöker tänka i de ekonomiska banorna)
 
Det är Osprey Talon 44 jag har och det är den ryggsäck jag använder allra mest. Även till dagsturer eftersom den är så lätt och bekväm att bära med och går att komprimera. Enormt nöjd med den.
 
Jag kan inte säga vad du ska ha eller inte ha. För min egen del kör jag med Deuter 75+10 på dagsturer går den att komprimera till lämplig storlek och på längre turer rymmer den allt som skall med. Jag har inte mycket mer att välja på då jag är närmare 2m lång och behöver en stor säck för längden i bärsystemet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...