Val av skosmörja

Sökte runt lite på forumet om vilken skosmörja man ska dra på vandringskängor av läder med gore-tex. Hittade inga definitiva svar så provar starta nytt..

Jag köpte nyligen ett par Garmont Picos GTX och blev rekommenderad ett ofärgat woly skofett som innehåller bivax (på finska "Kenkärasva, sisältää mehiläisvahaa"). Jag är inte helt övertygad om att försäljaren hade tillräcklig kompetens i kängvårdarfrågan så tänkte att det är bäst att kolla upp det innan man gör något förhastat. Samma smörja sätter jag på vanliga läderskor och då doftar det starkt av bivax, tror ni det här är något också för kängorna? Ska man smörja nya kängor innan man börjar använda dem eller först efter ett tag?

Hoppas det finns vant utefolk som har kunskap i frågan. Tackar på förhand!
 
håll i sär begreppen, du nämner ett skofett som innehåller vax, är det ett vax eller stt fett.. fett tränger in i lädret och mjukar upp det innifrån vilket motverkar syftet på en vandringskänga då man vill ha ett styvt läder, fett gör lädret svampigt och sladrigt, vax däremot tränger inte in och förstör lädrets styvhet utan lägger sig utanpå och skyddar kängan, det du söker är alltså ett skovax. börja sedan skydda din känga direkt när den är ny.. ofta har skotillverkarna ett eget vax för sina pjukk..
 
Senast ändrad:
Tack för svaret Patric. Att det är ett vax jag behöver verkar ju vettigt men finns det olika typer av dem också? Alltså vaxer som på något sätt kan påverka själva gore texet eller gore texets funktion negativt?

Angående begreppen kan jag tillägga att jag bor i Finland och därav står produktbeskrivning på min burk på finska. Direkt översatt till svenska heter smörjan "Skofett, innehåller bivax". Tycket själv det verkar konstigt att man skulle blanda fett och vax, om det ens är möjligt, så jag antar att det är enbart bivax i burken. Tillverkaren säger att det passar för kängor och andra skor som kommer i hård användning och att det behandlar lädret från djupet och ger utomordentligt gott fuktskydd, dock inte närmare om det passar gore tex.
 
bra, så att inga missförstånd uppstår..

vax är det som är bäst lämpat för yttre vård av GTX kängor, ett ofärgat bivax låter som ett gott alternativ till dina kängor, är du osäker så kolla på www.nikwax.com dom är kompetenta och har ett stort utbud av skovårdsprodukter bland annat till GTX kängor, vax tar sig inte igenom lädret och sabbar GTX skicktet, det som dödar GTX'n är slitage, svett och slarv med inre rengöring.. en GTX känga bör rengöras ganska ofta på insidan lik vaäl som utsidan, skölj med vatten till vattnet är rent..
 
Skosmörjfabrikanter kan gott finna på att blanda vax & fett (och i Lundhags fall även tjära) och det är utmärkt till läder men INTE till GoreTex. Det du söker heter "Nikwax för Nubuck & Mocka" --finns säkert andra också men det är den enda jag känner till som skyddar ytterlädret samtidigt som det låter g-texet andas.
 
hittade en bra sajt.. http://www.meindl.de/english/ gå till "service" sen till "treatment" där finns hur dom rekomenderar hur man sköter kängor..

fler länkar:'

http://shop.lundhags.se/1007-17-64.html
http://www.boreal-club.com/Ing/Html/index7.htm
http://www.hanwag.de/ (service-shoe care)
http://www.graninge-outdoor.com/upload/Produktinfo/Lädervårdstips.pdf
http://www.lasportiva.com/Inglese/Workbook/Cura.htm

finns säkert fler men detta är ett axplock av vad tillverkarna av pjukk tycker..
 
Tack för svaren! Kollat runt på länkarna ovan och speciellt den där meindl-länken var ju mycket intressant. I bildserien punkt 5 som handlar om spraying verkar det dock som att han både sprayar och senare vaxar : "...leather also requires regular waxing." Är det något som lönar sig att göra? Alltså spraya med någon GTX-certifierad waterproofing-historia och sedan vaxa med något lämpligt vax?

På den enda lite mer seriösa sportbutiken här i stan säljer de Collonil Rustical som har gore tex logot och beskrivs som en waterproofing spray för läder med fettad eller vaxad yta. Tillverkaren själv säger att den är högeffektiv inpregneringsspray som ger optimalt skydd för alla glattläder och high tech-material. Låter ju som något passande tycker jag i alla fall...

Lutar mot att köpa en sån flaska nu och sen komplettera med ett lämpligt vax när jag kommer tillbaka till min studieort där utbudet på såna här produkter är mycket större.
 
et beror lite på ytskicktet på dojjan, är det nappa så ere bara å vaxxa, har man däremot köpt en nubuck dojja och vill behålla nubuck looken så spreja..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.