Val av vattenrenare

Någon som har stor kunskap om eller erfarenhet av vattenrenare? Jag väljer mellan Katadyn Vario och MSR MiniWorks EX.
Antar det är några av er som har någon av dessa, vad tycker ni om den?

De är väldigt lika i vikt och båda är kompatibla med nalgenflaska. Det skiljer knappt i pris, en hundralapp.
Det som skiljer är:
katadyn vario renar ner till 0.3 micron och MSR miniworks till 0.2 micron - ju renare desto bättre men har denna skillnaden egentligen någon praktisk betydelse?
Katadyn vario har dubbelt så hög kapacitet i rening per minut (i "rent" vatten då man kan koppla om på något sätt) Det är ju skönt att slippa pumpa så länge så det talar ju för den.
MSR har keramiskt filter och katadyn glasfiberfilter - är det ena eller andra lättare att hålla rent? Är det något som är att föredra?

Som sagt, de verkar rätt lika, men vilken är bäst, vilken ska jag välja?
 
Ska inte påstå att jag har stor kunskap men jag äger ett Katadyn Vario och har även nyttjat MSR Miniworks.
På Katadyn så kan man vrida lite och då ställa in om man vill ha full eller halv effekt...eller hur man nu ska beskriva det, dett aleder till att man kan få hyffsat rent vatten snabbare om man väljer halv effekt. Vid halv effekt så leds vattnet förbi det keramiska filtret och passerar endast kolfiltret.
http://katadynch.vs31.snowflakehost...roducts/Downloads/Manual_Katadyn_Vario_SE.pdf

I MSR så används det keramiska filtret hela tiden...och detta kan slamma igen något när man pumpar upp ur en vanlig svensk sjö, då kan det vara lämpligt att ha en lite disksvamp med sig och kunna borsta av filtret med, sen går det snabbare igen.

Jag valde Katadyn pga att man kan köra på snabbare samt välja bort det keramiska filtret där det vattnet inte är helt värdelöst...typ Sverige.
 
Jag brukar köra den billiga.

Skaffa först en såndär hårsprayflaska som brudar använder - har samma form och logo som typ absolut vodka.
Fungerar bra med ölburk eller vilken form av behållare som helst men skall man bygga
ett hållbart och lättrenoverat filter så bör man ha ett bra skal.

Såga av toppen och såga sen spår i botten som ju ser exakt likadan ut som en burk.
Massa hack längs me nedersta kanten.

Skaffa kol - gör upp en eld med andra ord.

Ta ur kolbitarna och lägg i - mortla sen dom där så man får en blandning av olika kolstorlek.
Det fina kolpulvret hamnar ju i botten och dom grövre där uppe.

Man fyller upp det så man har hälften med kol när det är mortlat.
Man kan även ha typ toapapper i botten och toppen för grovsilen.

Är vattnet hyfsat rent kan man rena det direkt och få dricksvatten utan tillväxt i vattenbehållare
flera dagar.
Är det sämre vatten kan man koka det innan rening.

Man får i stora drag dricksvatten ur kranen.

Har lagrat vatten som är fixat på detta sätt och har inte fått nån tillväxt av nått.

Kokningen om man tar dåligt vatten kan ersättas genom att lägga i konserverings/reningstabletter i vattnet efter rening som extra säkerhet.

Det enda viktiga vid reningen är att man häller vattnet genom filtret på ett sådant sätt så inget råvatten droppar ned i det renade - dom kan föröka sig fort.

Men denna risk kan elimineras med kokning eller vattenkonserveringstab.

Det fina är att ett sådant filter kan användas och renoveras i fält - plus priset.
 
Vissa fälterfarenheter

Har Miniworks själv. Att vårda filtret i fält spar pumpkraft.... Använt ett flertal filter praktiskt.
Vad och hur trivs du pumpa, eller vill du göra som Jardine och låta gravitationen rena vattnet?
Det receptet jag tillämpar när vattnet ser tveksamt ut är gräv en grop nära stranden, helst i grus.
Samla in lagom med lägervatten. Grovrena det med kaffefilter. Rena det du behöver ha till driks och matvatten. Jobba lagom m a o. Var lat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
togge Vattenrenare Utrustning allmänt 3
biting SweetWater vattenrenare - kanonbra eller skit ?? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.