Klättermusen i säkerhetskontrollen

Hej!

Jag ska om några veckor ut på en resa till Nepal, och ha på mig min rätt nyligen införskaffade Klättermusen Rimfaxe.
Jag gruvar mig lite för vad som kan hända i säkerhetskontrollen på Arlanda.
Det sitter ju en lång aluminiumpinne i huvan.
Man får väl inte ha med sig långa metallföremål eller?

Har någon av er åkt flygplan med liknande plagg, och hur gick det i så fall?
 
Jag skulle inte oroa mig. Handtagen på alla dragväskor som folk släpar med sig är ju ofta av metall, och betydligt mer och starkare sådan än den du har i din jacka. Jag har åkt åtskilliga gånger med en USB-lampa till datorn (liknande denna http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:...zvKWFi2Vcc-5vmFX9e8W_I0M-ldaBRoi5NgiHFiZ7By1Q ), den är 30 cm lång och böjbar så nog jämförbar, de har aldrigt sagt något om den.

Du får ju köra in jackan på bandet självklart men det bör inte vara något problem. Om du ändå är osäker, lägg den i det incheckade bagaget.
 
Tack, det har du rätt i!
Den påminner faktiskt om din lampa.
Vore förargligt om personalen skulle tvinga en att peta ut metallpinnen ur huvan och kasta den i lådan.
Tror jag ska ringa Arlanda och fråga. Snacka om resfeber. ;)
 
Kan du inte bara lägga metallbiten i det incheckade bagaget. Så slipper du oroa dig överhuvudtaget.

Flygplanet är välkonditionerat, så jag hade lagt hela jackan om jag var orolig. Om de säger nej i kontrollen så kan du ju alltid checka in jackan, men en extra väska brukar kosta en hel del.
 
Är det en sån där pinne som sitter längst ut i huvans skärm för att man ska kunna forma den skulle jag inte oroa mig alls. Jag har, utöver en sådan, flugit med diverse sladd, samt telefoner och gateways som innehöll åtskilliga cm² stålplåt (millimetertjock och med vassa kanter), samt en liten skruvmejsel, laptop, multimeter mm i handbagaget och tagit mig både in och ut ur diverse länder, däribland israel. Det är inte så jäkla känsligt som man skulle kunna tro kort sagt.

Däremot rekommenderar jag inte att man har fjällrävenbyxor eller andra byxor med *massor* av små metallknappar på sig. Hade en rätt irriterad tysk säkerhetskontrollant som krälade omkring och kontrollerade nämnda byxor en lång stund då jag var på väg in i israel. Lundhagskängor är inte heller en bra idé, av ungefär samma skäl. Man tenderar att få snöra av dem i varje säkerhetskontroll och skicka dem genom röntgenapparaten...
 
Antar att du syftar på en mjuk metalltråd som stagar upp huvan i framkant? Det är en mycket vanlig tillämpning, och jag har flera jackor med samma anordning.
Jag flyger mycket,, inte minst i jobbet, och har aldrig haft problem med dessa detaljer. Du lägger bara jackan på bandet vid säkerhetskontrollen genom röntgen om du vill ha den på dig alternativt i handbagaget.
 
Javisst det är en sådan metalltråd som sitter i huvans framkant. Den är ganska tjock.
Törs nog inte checka in jackan, ska flyga Arlanda-Moskva-New Delhi-Kathmandu.
Många ställen där väskan kan komma bort.

Har fastnat i säkerhetskontrollen på Arlanda en gång när jag hade glömt armekniven på nyckelknippan. Det blev ett väldigt hallå. Personalen gastade "wow! Det ligger en Jättestor KNIV i handväskan!" Alla stirrade på mig. Jösses vad jag skämdes.
 
Det förstår jag lätt, knivar eller andra vassa föremål i säkerhetskontrollen är inte att rekommendera. Däremot en vanlig jacka skall inte vara något problem, med eller utan metalltråd i huvan.
Har själv en Tierra GTX jacka med samma typ av tråd i huvan, har aldrig varit något problem att flyga med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.