Tips på turer

Hej!

Jag och några vänner försöker planera en fjällvandring i sommar, det vi har kommit fram till hittills är att det ska vara i fjällmiljö, och det får ta max 7 dagar inkl. resa.

Har ni några tips? :)

Du kan nog få många tips, men jag tror du får bättre svar om du kan precisera lite mer, fjällkedjan är väl sisådär 100 mil lång. Bra att du anger antalet dagar, det är en viktig parameter. Tänker ni tälta eller bo i stugor? Varifrån reser ni? Kommer ni med tåg/buss eller med egen bil? Transporten avgör kanske om ni ska gå från A till B eller måste göra en runda. Har ni tidigare erfarenhet av fjällvandring? Vet du något närmare om tidpunkten för turen? Andra önskemål, höga toppar eller fjällskog?

Hälsn Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var kanske lite förhastad när jag skrev inlägget :p
Vi tänker bo i tält, vi reser förmodligen med tåg från Göteborg.
Jag själv har tillräckligt med erfarenhet av fjällvandring för att känna mig bekväm med det mesta. De andra har åtminstone naturvana, mer vet jag inte så kanske inget jätteavancerat :) Vi lär nog åka i slutet av juli.

7 dagar inklusive resa är en kort tid för en vandring i Norrlandsfjällen, då minst 2 dagar går till resan vare sig ni åker tåg eller flyger. De turer jag spontant kommer på som tar 5 dagars vandring väg till väg är ex Vakkotavare-Nikkaloukta, Ammarnäs-Hemavan eller en rundtur med start och mål i Abisko.
Mitt grundtips för er tur är att ni tittar mer söderut och främst mot Norge (söder om Trondheim) som erbjuder bra möjligheter och fin fjällnatur för en veckotur med kortare resväg från Göteborg.

Kloka råd från smux. Jag lägger till sträckan av Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta, som normalt tar 4 dar, men en reservdag är lämplig att lägga vid Aktse för att besöka Skierfeklippan och blicka in i Sarek. Utöver de nu nämnda sträckorna finns förstås hela Jämtland-Härjedalen med lämpliga utgångspunkter i Vålådalen och Storulvån. Dock bör ni undvika den s.k. Triangeln (Storulvån-Sylarna-Blåhammaren) som är hårt trafikerad och sliten. Dess populariet hänger främst samman med den hotellkomfort som erbjuds längs vägen.

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips