Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck?

Under några gånger har frågan varit uppe om det skulle vara möjligt att byta ut ryggsäcken mot vagn vid vandring för att minska belastning på axlar och rygg. Jag har tyckt att det låtit intressant men inte funderat så mycket mer på frågan. Jag är sen en dryg månad tillbaka lycklig ägare till en Nordic Cab - en multifunktionsvagn som kan användas som cykelkärra, skidpulka, joggingvagn med mera. Den kan även användas som dragkärra med skaklar och sele. Norska användare berättar på hemsidan att de använt den till fisketurer i fjällen. En användare berättar om hur han dragit den med 85 kg packning för att laga en båt på fjället. Läs mer här under rubriken Nordic Cab - hard tested out on Hardangervidda (Norway's biggest plateau)

Frågan om det går att dra packning på fjället torde därmed vara avklarad. Jag undrar nu vilka fjäll och/eller leder man ska välja när man vill undvika de hinder som hindrar en vagn. Jag tänker att detta kan vara bra att till exempel vandra med barn om man kan ha en stor del av packningen i vagnen.
 
När jag började läsa bloggen som du länkar till slog rätt många alarmklockor på. Nordic cab-användare på Nordic cabs hemsida... Det lär ju inte vara någon objektiv bevakning. Jag påstår inte att de ljuger i sina inlägg, men det lär bara vara positiva bloggar med många superlativ som kommer in. De texterna som jag läste kändes späckade med säljfloskler.

Det är säkert en bra vagn men jag blev lite skeptisk till hänvisningen.

Beträffande dina tankar om fjällvandring med vagn: På bilderna i ovan nämnda blogg går de ju på en tre meter bred stig som är slät som en cykelbana! Där går det att dra det mesta.
Så du kan nog lyckas med en behaglig vandring utmed Kungsleden och runt de populärare målen i Härjedalen/Jämtland. Men min tro är att det lär bli väldigt jobbigt så fort du lämnar de upptrampade motorvägarna.

Meddela gärna om jag hade fel :)
 
Det var väl ett gäng glada norrmän med diverse funktionshinder som vandrade i fjällen, dom klarade det med rullstolar och annat som inte riktigt tillhör vanligheterna på fjället.

Styrka, klurighet och klättervillighet..
 
Har stött på glada mopedister som nerlastade, nergeggade satt fast i ett kärr medans regnet övergick i snöglopp. Inte riktigt den situation man vill hamna i. Nej där var spången smal och hal, men en artikel om mc i fjällen hade fått ge lyskraft åt de ynglingarnas fjälläventyr.
Men väljer man torra fjäll och breda stigar torde det gå utmärkt. Urpartier bör dock undvikas!
 
Torrt och torrt...men jag har för mig att personalen på Kebnekaise fjällstation åker fram och tillbaka till Nikkaloukta med sina fyrhjulingar. Kanske kan det går där? Första biten från Nikka till nedre båtlänningen är mer eller mindre en grusväg... Vissa bitar är dock riktigt blöta ibland - har för mig att det är mellan nedre och övre båtlänningen. Och sedan är det det höär med de branta småkullarna där leden brukar ringla sig mellan stenar och rötter, där kan det nog bli nog så klurigt. Men skam den som ger sig!

Vid starten i Nikka (mot Keb), lite tillfixat men ändå.
050728startenliten.jpg


Kom på en sak; är kärran tillräcklig smal för att kunna tas över broarna som finns? Att spängerna (spångarna?) är smala är ju en sak, kanske kan man klafsa vid sidan om, men broarna finns oftast där för att de verkligen behövs...

Bron över Darfaljohka
050729jockepbronmedtolp.jpg


Kanske kan du ta dig till Sylarna från Storulvån?
p8090804liten.jpg


Även där finns det behövda broar...
 
Eller kanske Helags? (Kläppen - Helags)

Första biten går på grus-/bilväg
08062714frstabitenfrnkl.jpg


Ibland är det lite blött...men grunt
08062734johannatarsigve.jpg


Oftast är det brett...men lite stenigt
0806302ledochledninglit.jpg
 
Bra idéer!

Fint med konstruktiva förslag! Vagnen är 80 cm bred. Den går alltså igenom en standarddörr. Broar borde den klara fint.

Om man låter barnvagnskapellet sitta kvar på vagnen sitter även barnvagnshandtaget kvar. Då kan en medvandrare hjälpa till och skjuta på/vicka vagnen vid de värsta hindren.
 
Vilken cool idé!

Att vandra med en vagn som man då har all packning i.

Var det inte en svensk som var över i staterna och vandrade landet runt med just en vagn framför sig?

Annars har vi ju den suveräna japanska serietidningen om den ensamma samurajen och hans son som han drar omkring land och rike runt i vagn! Samtidigt som han slåss som samuraj!

Och så Lars Monsens glada expedtion Ingen Grenser, där ett gäng med funktionshindrade/hämmade människor vandrar på tvärsen genom Sverige till Atlantkusten i Norge! Rullstolar, proteser, blinda och döva - helt underbart att se deras motivation och en klar inspirationskälla till att själv ge sig ut på omöjliga "expeditioner"!

Packa din vagn, glöm inte ta med kamera, och bege dig ut på din "expedition" och bara njut av äventyret och din inte utslitna rygg :)

/Andreas

P.S. Vad kostar en sån här vagn? D.S.
 
Vi köpte allt utom hundskaklar till vagnen, dvs folkskaklar, skidor, cykeldraganordning och jogginghjul. Vi har dessutom köpt till en säck att förvara vagnen hopfälld i och spännremmar för att kunna köra den på taket. Vi betalade runt 9000 men hade fått lite rabatt från butik pga missförstånd. Man behöver dock inte köpa hela paketet utan kan välja efter eget specialintresse. Skulle tro att du hamnar på ca 5-6000 om du bara ska den som vandringsvagn. Har inte sett någo paketpris på detta. Men det står priser för olika funktionskombinationer på hemsidan.
 
Jag tycker det låter som en båt av nått slag är ett bättre alternativ om man vill ha med sig men slippa bära. :)
 
Jag tycker det låter som en båt av nått slag är ett bättre alternativ om man vill ha med sig men slippa bära. :)

Problemet med de hopfällbara eller uppblåsbara "båtar", eller kanoter/kajaker, jag har sett är att de väger hur mycket som helst och är både otympliga och ömtåliga! Själv är jag en fotgångare och håller mig på "torra" land och undviker så mycket som möjligt små gungandes och läckande "båtar"!

Idéen med en släpkärra, eller dragkärra, eller skottkärra, eller vad man nu vill kalla den är ju att du kan lasta många gånger fler kilos packning (läs lyx - bekväm säng och mycket god mat *ler*) i en vagn än vad du kan på ryggen och även med hjälp av vagnen kunna vara ute längre perioder utan att behöva proviantera!

Sen beror det ju fullständigt på i vilken typ av terräng man ska vandra i! De flesta av våra fina vandringsleder i Sverige är ju helt ok med upptrampade leder med både broar och spångar över vattendrag, men som nån ovan menade så är det ju en massa rötter och stenar också :) För att inte prata om branta backar! Men en vagn är ju trots allt på hjul och kunde våra förfäder vikingarna släpa sina skepp över land, ibland genom oländig terräng, då tror jag att det är möjligt med en idé som trådstartaren Redösnoj har med en vagn!

Rulla på!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Var vadar man Tarfalajåkken Fjällvandring 11
nonsense Var hittar man rätt fjällkartor Fjällvandring 6
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
Lena-Alice när kan man fjällvandrar var Fjällvandring 3
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
zero7 Nybörjare, var börjar man? Fjällvandring 8
Var tältar man i Kvikkjokk Fjällvandring 6
Lämmel Frystorkat, var köper man det? Fjällvandring 11
jonsa Var kan man hyra tält? Fjällvandring 9
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
donga Var kan man hitta info om toppbestigningar... Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.