Rekommenderad vikt på ryggsäck

Hej jag ska ut och vandra snart och är allt annat än en rutinerad fjällvandrare men jag har anskaffat mig de mesta kunskaper jag kommer behöva (teoretiskt). Däremot så undrar jag över vad det finns för riktlinjer när det gäller tyngden på packningen.
Jag läste någonstans att för kvinnor brukar man räkna 25% av kroppsvikten. Är det samma för män? Vad brukar ni sikta på för idealvikt?

Jag ska vara ute i ca 6 dagar och min packning väger runt 20 kg. Är det normalt, bra, dåligt?
Man kanske kunde sammanställa ett diagram för önskad vikt/antalet dagar? Jag vet givetvis att den större delen av vikten inte ändras oavsett hur många dagar det handlar om men på ett ungefär.

Sedan har jag ett Primus Omnifuel som jag tänkt använda och köra på bensin. Hur mycket bensin räknar man att det går åt per dag? Jag kommer använda mig utav mestadels frystorkad mat som man bara tillsätter vatten.
 
Man vill ha så låg vikt som möjligt naturligtvis. Men man har den utrustning man har och alla, inklusive jag själv, vill inte lägga massa pengar på att köpa dyra saker. Det viktigaste är att man kommer ut med de saker man har och så byter man ut sin utrustning efter hand som man får råd eller prioriterar annorlunda eller när saker går sönder/slits ut eller om man hittar något till pangpris.
Vissa saker i din packning kanske är onödig, har inte sett din lista. Men av egen erfarenhet så vet jag att man för varje tur lär sig att vissa bra att ha grejer aldrig används, man tenderar att ha med lite för mycket kläder osv. Men sånt lär man sig också efter hand och lämnar sånt hemma nästa gång.

Lägg gärna upp sin packlista så kanske du kan få tips på vad du kan plocka bort eller byta ut.
 
Vikt på ryggsäck

Spontant låter 20 kg ganska mycket men det är naturligtvis individuellt. Personligen brukar jag ha 10-11 kg på en 3-4 dagarstur och mycket hänger naturligtvis på mängden vatten man måste ta med. Jag brukar inskaffa vatten under turen på olika sätt men det är ju inte alltid det fungerar.
Jag tycker 20 kg är tungt att bära efter och efter en bit börjar det kännas, prova gärna en sträcka med den vikten innan du beger dig ut.

Ett Primus Omnifuel drar ca 3 dl per timme på full effekt och med kemiskt ren bensin om jag inte minns fel. På en timme hinner man laga ganska mycket men där har du en riktlinje i alla fall.

Lycka till på turen! Själv går jag två etapper på Tjustleden under helgen.

//Thomas
 
en tur förra månaden hade jag 23 kilo på 9 dygn, hade jag vetat allt i efterhand så hade denna vikten kunnat lega på ca 14-15 kilo.

ett tips är att packa upp allt igen och börja plocka bort "bra att ha" prylarna.
hur ser din lista ut, det är lättare om vi ser denna innan vi börjar spekulera!
 
20kg låter mycket, men man tager det man haver. Börja med att kolla på vad du kan strunta i. På 20kg borde det finnas en del "bra att ha saker" att ta bort.

Basvikten är runt 8 kg (allt förutom mat) + ca 1 kg mat per dag.
 
Jag är 40+ och lite av en tungpackare och tycker att 22 kg i startvikt var skönt medan 32 kg känns väldigt tungt i längden. Båda på 8-dagarsturer.
 
Låter normalt

Då jag packar för 6-7 dagar skulle det kännas som normalt med uppemot 20Kg, men inte över.

Men jag vill gärna få bort en del då det för mig känns som en gräns vid 18.
Under är okej men över då räknar jag vikt varje gång jag äter en matpåse, fyller sprit i Trangiat eller mig och glädjer mig över den lättande packningen. :)
 
Man vill ha så låg vikt som möjligt naturligtvis. Men man har den utrustning man har och alla, inklusive jag själv, vill inte lägga massa pengar på att köpa dyra saker. [...]
Lägg gärna upp sin packlista så kanske du kan få tips på vad du kan plocka bort eller byta ut.

Givetvis så siktar man på så låg vikt som möjligt. Jag tror dessvärre att det är lite som du säger med att utrustningen är lite i överkant viktmässigt. Jag har ingen detaljerad lista men jag kan säga att jag har försökt packa så magert som möjligt (utan direkt erfarenhet).
Men från minnet kan jag rabbla upp:

Ryggsäck Karrimor Jaguar st 70-95 2.7kg
Sovsäck (från när jag var scout, minst 10 år gammal och ingen lättvikts)
Liggunderlag uppblåsbart 630g (jag vet, extra vikt)
enmannatält 1.9kg
Omnifuel 441g
tunn regnjacka och överdragsbyxor
ett extra par byxor
5 par strumpor
2 par kalsonger
en funktionstshirt
ett par flipflopps (ingen vikt)
två kastruller aluminium
halv tvål och disksvamp
fällkniv
kompass
liten handduk
avsågad tandborste och provtub tandkräm (för att spara vikt :) )
matlåda med kåsa sked gaffel kniv
Resorb och koltabletter
sår och sporttejp
djungelolja
liten tub solkräm
mindre ficklampa

Ett Primus Omnifuel drar ca 3 dl per timme på full effekt och med kemiskt ren bensin om jag inte minns fel. På en timme hinner man laga ganska mycket men där har du en riktlinje i alla fall.

Lycka till på turen! Själv går jag två etapper på Tjustleden under helgen.

//Thomas

Tack, det var till mycket hjälp!
 
en tur förra månaden hade jag 23 kilo på 9 dygn, hade jag vetat allt i efterhand så hade denna vikten kunnat lega på ca 14-15 kilo.

ett tips är att packa upp allt igen och börja plocka bort "bra att ha" prylarna.
hur ser din lista ut, det är lättare om vi ser denna innan vi börjar spekulera!

Hur menar du? Hade du mycket grejer du inte behövde eller var det så att du skaffade lättare utrustning?
Har du några speciella tips på saker man brukar göra fel eller saker man kan ta bort som nybörjare? (att kasta ner hela tandkrämstuber, schampo och balsam och sånt där dumt vet jag redan :) )

Jag är 40+ och lite av en tungpackare och tycker att 22 kg i startvikt var skönt medan 32 kg känns väldigt tungt i längden. Båda på 8-dagarsturer.

Då känns det som att det inte är jordens undergång i alla fall! Då har jag ju 12 kilo till godo!

Jag har i och för sig en ganska tung post på matsidan som jag vet om. Jag har köpt en "24h meals"-påse som försvaret använder som inte är frystorkat. Den väger nästan två kilo (MEN jag har plockat ur en måltid och lite annat tjaffs ur påsen) som jag lär äta första dagen.

Då jag packar för 6-7 dagar skulle det kännas som normalt med uppemot 20Kg, men inte över.

Men jag vill gärna få bort en del då det för mig känns som en gräns vid 18.
Under är okej men över då räknar jag vikt varje gång jag äter en matpåse, fyller sprit i Trangiat eller mig och glädjer mig över den lättande packningen. :)

Får tillaga maten extra bra då för att använda så mycket sprit(?) som möjligt =P.
Det känns i alla fall bra att det är en normal vikt för vissa av er!
 
Hej!
Jag drar till Padjelanta i morgon, ska vara ute i 9-10 dagar. Min packning stannar på ca 16 kg inklusive över 2 kg fotoprylar. Nu har jag inte tält med mej, ska sova i stugor, därav blir det lite lättare.

20 kg känns tungt tycker jag - om Du inte tältar. Det jag har skaffat som är lätt inför turen är en sovsäck på 700 gram, annars fanns det mesta redan.
 
Hej!
Jag drar till Padjelanta i morgon, ska vara ute i 9-10 dagar. Min packning stannar på ca 16 kg inklusive över 2 kg fotoprylar. Nu har jag inte tält med mej, ska sova i stugor, därav blir det lite lättare.

20 kg känns tungt tycker jag - om Du inte tältar. Det jag har skaffat som är lätt inför turen är en sovsäck på 700 gram, annars fanns det mesta redan.

Oj, det låter riktigt bekvämt men om man lägger på ett tvåkilos tält som jag har med mig så är du inte så långt ifrån min vikt. Fast jag ska som sagt bara vara borta runt 5-6 dagar.
Har du frystorkad mat då eller köper du det på stationerna?
 
Extra byxor skulle jag skippa, har aldrig det med mig. Vet inte hur du räknar strumpor och kalsonger, men två par på fötterna och två par till ombyte kör jag med, kalsonger blir det ett par på sig och ett par till ombyte, "tvättas" oftast dagligen. Saknar däremot långkalsonger på din lista.
Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.