Vikt på packning?

Jag ska upp ovh vandra kring Sylarna och Helags nu till veckan, har även med mig en liten hund vars packning är ca. 2,2 kg. Nu till frågan: har sammanställt min ryggsäck och allt som allt väger den ca. 30kg. Är detta för tungt att släpa omkring på i 6dgr.? Är normaltränad med normal kondition, tacksam för svar och tips från mer erfarna. Mvh:Henrik & hunden Otto.
 
Nej det är inte för tungt, men det är rätt mycket för 6 dagar. Själv hade jag 35 kg på ryggen första gången jag gick på en längre tur och trivdes bra. Har man inget att jämföra med så lider man inte.

Vägde igår min egen ryggsäck och den vägde cirka 22 kg på badrumsvågen med mat för 12 dagar. Jag hör således inte till UL (UltraLätt) packarna, mer till KL (KomfortLätt). :)

Om du söker här på forumet kommer du att hitta massor med diskussionstrådar om det här med hur mycke man bär på ryggen. Ett standardtips är att börja skriva ett excelblad med ALLA saker du har med dig, och deras vikter. Fram med köksvågen. Då får du svart på vitt vad alla sakerna väger och kan börja leta "gramtjuvar". Du kommer att se att alla de där småsakerna du antagligen har med, tillsammans ger ett antal kilo på ryggen. Många bäckar små.....

Lycka till och voff till Otto.
Peter P.
 
För tungt för mig, men skall du gå med tält så kan det nog bli så tungt. Eftersom det verkar färdigpackat så kan du ju gå ut och gå en 30-45 minuter direkt nu och se hur det känns.

-Palle
 
Jag tycker det är onödigt tungt. För en 5-6 dagarstur nyligen i Kebnekaiseområdet bar jag ca 14 kg och min son ca 8 kg när vi började. Totalt 10-11 kg mat.
Nu tillhör jag lättpackarnas skara (UL säger en del) men jag tycker ändå att du borde klara dig med max 20-22 kg.
Ju mer man bär desto mer energi åtgår till bärandet och desto mindre blir över till annat, som att lukta på blommorna eller njuta på andra sätt.
Risken med tung packning är ju att man blir avskräckt fortsatta vandringar.

Jörgen
 
30 kg är inte behagligt och enligt mig är det 10 kg för mycket. 20 kg tycker jag är max och för riktigt behaglig vandring bör ryggan ligga runt 15 kg. Notera att jag med vandring här menar tuff vandring på orösad led. Ska du gå på E6:an, dvs Kungsleden, kan du lägga till ett par kg.

Förra året gick jag och min pappa en tur i Kebnekaise i lite över två veckor och inga av våra ryggsäckar vägde över 20 kg. Vad har du egentligen med dig?

Tänk också på att det blir farligare vid eventuella fall ju mer du bär. När jag multisportar har jag märkt att över 3 kg i ryggan blir det svårt att kontrollera kroppen vid kraftiga riktändringar. Runt 2 kg märker du knappt ryggan, ifall du har en bra rygga som sitter tätt.
 
Vi vandrade i helags första veckan i juli. Fru plus två barn och hund. Minsta tjejen Siri är sex år och hunden Haiwa under ettårs strecket, dom bar i stort sätt ingenting. Moa (tio år) fick bära sina kläder, sovsäck och liggunderlag. Fru Annas knä är dåligt så hon bar som Moa plus lite av maten. Själv bar jag två tält, två sovsäckar samt liggunderlag och mat... visst var det tungt men det funkade. Vi gick ju inte så långt varje dag. Två etapper till Helags med fem kilometerspass per dag och tältning.
Ryggan vägde 35 kilo när vi kom fram till Helags.
Går man ensam med endast en hund som sällskap så borde ju packningen bli betydligt lättare. Mycket av vår packning bestod av godsaker som lockbete för barnen...
 
Vi var ute i fem nätter. Moa lyckades komma upp på toppen med mej under en klarbå himmnel! Toppen tur.
 
I Fjällen är det förståss mer, men på min senaste tur (låglandsled) hade jag 7.5 kg baspackning, bränsle ingår, plus mat förstås. Då hade jag ändå en onödigt tung lösning för benbeklädnad, något jag rättar till nästa år.

I Fjällen får du ha tyngre skor, ett riktigt tält, varmare sovsäck, mer kläder. Det i sig ger en större tyngre ryggsäck. Säg tio kg bas, plus mat. Med 50% pessimistmarginal är du uppe i 15 kg bas. Det är långt kvar till 30.
 
Vikt har avhandlats i rätt många trådar, ja.

Det mest individuella är behovet av mat -
det är ju också den del av packningen som krymper
och som krymper dess fortare ju mer man har.

Det finns de som bär upp till 1 kg mat per dag i
fjällen - det gör jag inte ens i Alperna
eller Pyreneerna. Åt jag så mycket
i fjällen skulle jag gå upp
i vikt. Jag klarar mig med 650 gram utan att bli hungrig
eller trött, men 700 gram ligger nog närmre optimum -
ska själv försöka ha lite fetare kost nästa gång.
Efter min senaste tur i Trollheimen (8 dagar, 14 kg packning) hade jag gått upp i vikt - men
jag hade nog tagit igen en del på hemresan.

Jag har opererat en hälsena, har kroniska problem
med en annan (som jag har övningar för), har
ryggproblem som jag gymnastiserar mot dagligen
och emellanåt problem med knäna. Jag sätter
en gräns vid 16 kg för en fjälltur med mat för 10
dagar, eller en alptur med mat för 7 (där
tillkommer en del saker som jag inte har i fjällen).

Jag räknar olika. På en fjälltur räknar jag med att
ha mina knickers på för det mesta, därför räknar
jag inte dem i packningen på ryggen. I Alperna
kan det hända att jag *aldrig* har dem på,
därför räknar jag in dem.

På min nästa tur kan jag behöva mat för 12 dagar
och får höja taket lite, 18 kg vore nog ABSOLUT
max. Visar det sig att turen går in på 10 dar
börjar jag väl tulla på förråden!

Ett tips när det gäller packlista. Gruppera
grejerna, väg inte varje plåserlapp eller säkerhetsnål
får sig. Går inte listan in på ett ark blir
det väldigt svårt att överblicka och se var man ska plocka om det blir för mycket.

Här är min lista, delvis föråldrad, men användbar
för lätt, men inte ultralätt, tur.
http://www.huthyfs.com/norpack.html


[Ändrat av marmotta 2006-07-15 kl 06:17]
 

avslutad210712

Gäst
Håller precis på att färdigställa Excel-arket för årets vandring. Eller rättare sagt har jag väl färdigställt packningen och sammanställt Excel-arket med diverse viktuppgifter.

Kommer dock att justera vikten något då jag kommer att lägga till runekakor, jordnötter, kex och några drag och flugor. Skillnaden i år mot förut är att jag kommer att vara ute någonstans mellan 14-21 dagar och kommer troligtvis bara att kunna komplettera med kakor och godis (eller annat för den delen) 3:e, 4:e eller 5:e dagen då vi passerar Pieksehaure-stugen. Å andra sidan borde packnigen ha minskat lite i vikt tills dess så den torde ända inte bli tyngre än startvikten.

Så just nu ligger packvikten på ungefär 28,5 kg vilket såklart många tycker är alldeles för högt men det är ändå lättare än motsvarande startvikt i fjol då den troligen låg över 30 kg. En bantning på 1,5 kg kanske inte låter mycket men då skall man veta att det för min del är stor skillnad att bära om jag bär 30 eller 28 kg och kommer jag ner till 25 kg tycker jag inte alls att det är farligt förutom i de allra branstaste partierna. Vad jag däremor tycker är mer förvånande är att jag lyckats banta packningen med 1,5 kg med tanke på att jag i år bär en tyngre kamerautrustning och jag har fiskeutrustning med mig vilket jag inte haft de senaste tre åren. Visserligen har jag lättare ryggsäck (~550 gram) och sovsäck (~400 gram) i år men å andra sidan har jag ett tyngre liggunderlag (~200 gram) som äter upp en del av den viktminskningen.

Maten än så länge väger ungefär 12,5 kg (två personer) men kommer att bli lite tyngre enligt ovan. Det är med andra ord inte mer än 400 gram/person och dag vilket låter lite och det är det. På den ransonen kommer jag att gå ner ungefär 3-4 kg på två veckor gissar jag medans min sambo troligen håller sin vikt. Nu kommer säkert någon att säga att med ett så stort näringsunderskott så kommer jag att bli trött. Javisst blir jag det men det hade jag nog blivit även om jag hade haft lite mer mat med mig. Fettet jag bär med mig i kroppen är väl bland det bästa bränslet man kan använda vid lågintensivt arbete vilket fjällvandring trots allt är. Gör dock inget om jag går ner lite. Och med lite tur kanske vi får någon fisk men det är inget jag räknar med.
 

avslutad210712

Gäst
Kollade genom Excel-arket och kategoriserade vikterna enligt följande:

Bo (tält) 3850
Bära (ryggsäck, regnskydd...) 3750
Fiska 1400
Fota 2150
Kläder (i packningen) 2100
Laga mat (Kök, bensin...) 2800
Mat 7150
Navigera (karta, kompass, GPS, batterier) 750
Sova (sovsäck, liggunderlag...) 1900
Äta (Kåsor, flaskor...) 300
Hund 2800

Siffrorna något avrundade och i hund lagt till flexikoppel som jag inte hade med. Som vanligt kommer jag dock att packa upp allt från säcken innan jag åker och titta med ett extra öga på sakerna så något kanske blir hemma
 
marmotta; sa:
Det mest individuella är behovet av mat -
det är ju också den del av packningen som krymper
och som krymper dess fortare ju mer man har.

Nja... tvärtom. Desto mindre totalvikt av mat, desto snabbare procentuell minskning av matvikten. Men desto mer mat i förhållande till ryggsäckens totala vikt, desto större procentuell minskning av den totala vikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.