Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt

Jag ska ut och vandra igen i sommar, från Nikkaluokta till Kvikkjokk närmare bestämt. Kommer att vara ute ca 14 dagar, om allt går enligt planen, och jag ska ha med mig min hund. Förra sommaren när vi var ute blev det mycket vikt och jag har väl inte räknat med så mycket mindre denna gång.

Nu funderar jag på en smidig lösning för dagryggsäck. Vi kommer att göra fem dagsutflykter till diverse toppar av olika slag. Jag kommer att vandra med en Fjällräven Kajka 85 liter. Ett alternativ är att ha den när vi ska upp på topparna, men det känns stort och klumpigt. Skulle vara skönt att kunna slippa den vid några tillfällen.

Det jag funderar på är att köpa vattentät ryggsäck, typ denna: http://www.trekkinn.com/outdoor-mountain/the-north-face-waterproof-daypack-tnf-red/22392/p och då även använda den som packpåse till typ kläder, hundens saker och annat som inte ska bli blött, men med fördelen att jag även kan ha den som dagrygga. Jag har en bra liten ryggsäck annars, men den tar plats och är 'bara' en ryggsäck, går inte att packa ner annat i när den inte används. Vad tror ni om det? Finns det andra kreativa lösningar?

Och vad kan jag tänkas behöva ha med mig för en dagsutflykt? Lämplig storlek på dagryggsäcken?

Det här är också ett alternativ: http://www.alewalds.se/webshop/utru...inle/vattentat-forvaring-1/cloudburst-25.html
 
25-35 l är normala storlekar, för somliga lättpackare även som veckosäck. Har själv en lätt 30 l FR packpåse som dagstursäck. låg vikt, ingen komfort, men packar man sittunderlag klokt liksom matpaket, thermosen och tröja mm blir det komfortabelt. Så länge den inte väger bly.
Har även ett par riktigt små puttar 5,10 och 15 som syddes vid något tillfälle, men de har inte fått samma praktiska bruk som 30an.
go tur
 
Stadium har länge, i flera versioner, haft en enkel ca 20-literssäck, som packar i egen ficka. Billigt och säkert tåligare än de värsta UL-sil-påsarna (sydd av rutarmerad nylon).

Den nyaste modellen har fått sidofickor, men saknar tyvärr, vad jag kan se, frontficka och avbärarrem , som finns på den jag själv äger. Avbärarremmen sätter jag personligen stort värde på även vid lätt last, men det kanske inte är något problem för dig.

Jag har använt den flitigt i många år, hanterat tufft, och ännu inte lyckats slita ut det minsta. Blixtlås och sömmar håller klanderfritt. Den har tålt steniga berg och omild behandling av världens mer paranoida säkerhetstjänster. Den har varit fullt tillräcklig som enda säcken, när jag gått mellan fjällsstugor i kontinentala berg (med sovsäck men utan tält och mat för många dagar), samt på alla "civila" resor oavsett längd. Acceptabelt vattentät, men blöter igenom på sömmarna efter några timmars regn. Men jag lägger ändå alltid sovsäck, ombyte etc i plaskassar med påsklämmor.
 

Bilagor

  • 11 680.jpg
    11 680.jpg
    49.2 KB · Visningar: 1,053
Golite Ion är en ca 2hg dryga 20l Säck/påse som är rätt så vätatålig.Funkar bra att ha på ryggen,tar nästan ingen plats opackad,och man kan ju ha den som påse i säcken med.
 
Stadium har länge, i flera versioner, haft en enkel ca 20-literssäck, som packar i egen ficka. Billigt och säkert tåligare än de värsta UL-sil-påsarna (sydd av rutarmerad nylon).

Den nyaste modellen har fått sidofickor, men saknar tyvärr, vad jag kan se, frontficka och avbärarrem , som finns på den jag själv äger. Avbärarremmen sätter jag personligen stort värde på även vid lätt last, men det kanske inte är något problem för dig.

Köpte precis en sådan ifjol för att ha som dagsryggsäck. Fungerar utmärkt!
I ryggen finns fack för vattenblåsa. Hade ingen sådan, men vi la sittunderlagen här i, mot ryggen och då blev den skön att bära. Avbärarbälte och frontfack saknas ja. Men det var inget vi saknade heller, vi lastade den bara med mat, vatten och kök och regnkläderna. För 199 kronor får man en bra rygga som inte tar så mycket plats i packningen. Hade dock tur och köpte den på kampanj för hundralappen.

Har du ett Stadium i närheten kan du åka dit och känna och klämma lite!
 
Om du har en kajkan 85l så ta bort topplocket och använd som lumbarpack runt midjan. I behov av mer plats, komplettera med en Sea To Summit komprimeringsbar ryggsäck som blir hälften av en läskburk. Den är sydd i UL sil material så jag kör enbart kläder och mjukare/lättare prylar i min.
 
Har själv alltid med en sådan i stora ruggsäcken, kanon!

http://www.smartasaker.se/ryggsack-pa-nyckelknippan.html

Inte så värdelös som man kan tro!

Min verkar hålla ihop bra trots tung last av matvaror.
Materialet i sig är ju i stort sett vattentätt men sömmar och dragkedja är det inte. På dragkedjan har jag gnuggat in grönlandsvax, vilket minskat detta problem.
Stoppar man i sittunderlaget slipper man vassa saker mot ryggen.

Min kostade 150kr på Intersport (annat märke vars namn jag förträngt).

Till dagstur duger den alla gånger.

EDIT:
JR Gear Pack in Pocket heter min.
 
Jag använder en REI Flash 18 som väger 300g. När jag vandrar vränger jag den ut-och-in och använder som packpåse till kläder i den stora säcken (ger även bra kontroll på axel- och höftremmar).
http://www.rei.com/product/827110/rei-flash-18-pack

Ett bra alternativ är den 20l säck som joanna rekommenderar ovan för 199kr.

Det enda jag tänker på är om 29 liter blir för lite... Jag bör väl ha med köket, lite käk, lite hundmat, nån extratröja, första-hjälpen, småpryttlar. Och är den vattentät den där REI?
 
Det enda jag tänker på är om 29 liter blir för lite... Jag bör väl ha med köket, lite käk, lite hundmat, nån extratröja, första-hjälpen, småpryttlar. Och är den vattentät den där REI?

29 liter? REI Flash 18 är på 18 liter;)

Den är tillverkad av någon form av belagd nylonväv och tillräckligt tät för att inte jag skall kunna blåsa igenom den. Kan dock inte garantera att den är vattentät så jag packar det jag vill ha torrt i en tunn vattentät packpåse inuti.
20 liter är ganska lite, men räcker för mig (vill prioritera vikt varför jag nöjde mig med denna storlek). Brukar har med mig regnställ, någon förstårkningströja, mössa, vantar, vattenflaska och något att äta som inte kräver kokning (brukar lämna köket kvar i tältet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emet Tips på smidig tur! Fjällvandring 5
mrdanne Dagsutflykt från Kebnekaise Fjällstation Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.