Rekommenderad vikt på ryggsäck

18-20 kg är komfort och bära samt att man kan röra sig som olastad.

Över det och uppåt 30 kräver ganska mycket men kan vara acceptabelt
initialt i början eller till basläger, men siktar man på 18-20 så ligger
man nära det man kan gå olastad om man är vältränad.
 
På min Sarektur jag gjorde i somras hade jag 32 kg i ryggsäcken (sedan en kameraväska på 2 kg som jag hänger i karbiner som sitter fast i bärremmarna). Då var det drygt 12 kg mat och några kilo kamerautrustning med (extrakamera, 8 stk extrabatterier vilket visade sig vara onödigt många, olika filter, kamerastativ). Berghaus Crusader gjorde det hela komfortabelt.
Jag tänker dock köpa ett tarptält (förmodligen Double Rainbow som verkar rymligt), sedan skippa G-Tex-jackan och köra helt med regnkläder av Pertex Shield. Sedan skippar jag också extraskor, som inte visade sig så användbara. Sedan åt jag inte i närheten av 4000 kcal per dag, så det blir mindre mat nästa gång det blir kring två veckor i Sarek. Sedan kommer en större andel av maten att vara i form av nötter. Tidigare gånger jag har vandrat kring en vecka har det varit knappt 30 kg, dock har jag hunnit iterera min packning några gånger vilket gjort den lättare. Mitt allt större fotointresse har strävat i motsatt riktning.
 
Din packlista liknar min till stora delar.
Men...

Jag har inga extra byxor, däremot ett ullunderställ.
Skönt att dra på i sovsäcken, får tillsammans med regnbyxor tjänstgöra som reserv vid ev. plurrning.


matlåda med kåsa sked gaffel kniv
Har jag inte.
Kör BARA med frystorkat och äter direkt ur påsen med sked.
Tycker om att ha en halvliters petflaska med vatten dinglande, tar vatten med den, har skippat kåsan.

mindre ficklampa
Ja i form av pannlampa, skönt med fria händer då man pysslar eller läser i tältet.

//Hasse
 
Din packlista liknar min till stora delar.
Men...

Jag har inga extra byxor, däremot ett ullunderställ.
Skönt att dra på i sovsäcken, får tillsammans med regnbyxor tjänstgöra som reserv vid ev. plurrning.

Jag har ett ullunderställ men som jag funderade på att skippa. Rekommenderar du att istället ta dom alltså?

Har alla det som standard i packningen eller hur gör man annars om man skulle lyckas bli pissblöt?


matlåda med kåsa sked gaffel kniv
Har jag inte.
Kör BARA med frystorkat och äter direkt ur påsen med sked.
Tycker om att ha en halvliters petflaska med vatten dinglande, tar vatten med den, har skippat kåsan.

Dessa packade jag i och för sig ner innan jag bestämmde mig för frystorkat så jag skulle kunna skippa det. Tack.

Tar du bara en enda flaska?
 
18-20 kg är komfort och bära samt att man kan röra sig som olastad.

Över det och uppåt 30 kräver ganska mycket men kan vara acceptabelt
initialt i början eller till basläger, men siktar man på 18-20 så ligger
man nära det man kan gå olastad om man är vältränad.

Okej, skönt att höra. Jag ser mig själv som någorlunda vältränad men dessvärre är jag inte särskilt inkörd med tung ryggsäck. Men jag tror inte det blir några problem.
 
För åtta dygn i tält ligger min packning mellan 11 och 15 kg beroende på om jag kör solo eller om vi är två som kan dela på vikt. Det dubbla skulle jag vägra att bära...
 
Har bara gått kortare turer på 3 dagar än så länge och då legat runt 20 kilo, tack vare onödigt mycket kläder och mat framför allt samt att kamerautrustningen väger runt 3 kg. Vikten i sig var inte så farligt förutom på den dagsettapen jag averkade 700 höjdmeter uppåt och sen 400 ner. Så i lättvandrad terräng ser jag det inte som ett problem även om jag nu börjat byta ut utrustning succesivt mot lättare.
 
Startvikten för undertecknad på en 8 dagars solovandring med tält blir ca 17-18 kg inklusive fiske och systemkamera. Då är all mat torkad.

Det handlar om att förenkla och eliminera tills det nödvändiga blir kvar. Unnar mig ett par pocketböcker som lyx.

Ex vis: matkåsa behövs inte, ät ur kastrullen. Gaffel behövs inte. Ett ombyte räcker, tvätta vid behov.
Har alltid ett underställ som jag sover i och som till nöds kan brukas med regnbyxorna. Tas också på när övrig tvätt torkar.

Med flickvännen på senaste vandringen var min startvikt närmare 30 eftersom jag agerar packåsna då :). Också helt ok att bära om man är tränad. Tycker att man retar sig mycket mer när man bär i onödan.

//J
 
Jag har ett ullunderställ men som jag funderade på att skippa. Rekommenderar du att istället ta dom alltså?

Har alla det som standard i packningen eller hur gör man annars om man skulle lyckas bli pissblöt?




Dessa packade jag i och för sig ner innan jag bestämmde mig för frystorkat så jag skulle kunna skippa det. Tack.

Tar du bara en enda flaska?

Tycker det är skönt med ullunderstället i tältet. Kanske framförallt den långärmade tröjan då jag ligger och läser.
Ser att den kan dubblera i sin funktion så den känns motiverad.
Vet inte hur andra gör, det är mitt tänk som jag kanske får sota för då jag blöter ner mig.
Har kanske haft tur hittils.

Där jag gått har det egentligen inte varit nödvändigt att släpa på vatten alls.
Det har funnits vattendrag tätt nog.
Det är mest för att jag gillar att ha den till hand och kunna sippa på vid micropauser då jag beundrar vyerna.
Har en till halvliters pet av den mycket tunna sorten ihoprullad för att ta med vid toppturer.

Hade otur när jag tänkte och angav felaktigt att jag inte har kåsa.
Det HAR jag, att dricka kaffe ur.

Ett standardtips är: Ta med en bit silvertejp.
Kan förvaras tejpad runt vattenflaskan t.ex.
Kan laga nästan allt.
Jag har också en miniförpackning med tandtråd.
Segare "snöre" får du leta efter.
Lagade grabbens foppatofflor med det och det höll i flera månader.

Den där avsågade tandborsten blir du nog mest irriterad på.
Tror den skapar mer olägenhet än den sparar vikt.

Go tur.
Hasse
 
Ylleundeställ är de mest användbara plaggen man kan ha med sig tycker jag. Fungerar att sova i inuti sovsäcken och funkar som benvärmare om man skulle bli blöt om byxorna. Det går att gå i enbart ylleunderställ i nödfall. :) Jag brukar även ha en fleece med mig som huvudkudde eller om det skulle bli riktigt kallt. Annars är det bara ett par kalsonger och några par strumpor, en tunn underskjorta extra samt ett tunt regnställ. Tycker det är skönt att ha med sig en liten minihandduk.

Har faktiskt med mig matkåsa för att äta egen frukostblandning i och om man har med sig annat än frystorkat. Kaffe/chockladkåsa är också med.

Min packning landar på 12-14kg och fruns 10kg när hon bär all mat och jag bär tält+kök+kåsor och frukost samt tilltugg. Tyngre än så tycker jag man får för ont i axlar/höfter av.

Ta bort det som inte används och få ner de största vikterna som tält, ryggsäck och sovsäck efterhand till ett minimum är mitt tips. Ett riktigt trangiakök (litet) sparar också vikt för att det är bränslesnålt. Vi klarade oss på 230g gas på 3-pers i 5dagar.
 
Tips är väg allt innan och dokumentera efteråt. Fundera hur jobbig vandring du har är det spångad Kungsled eller orösad vandring med många höjdmeter så spelar det in....

Vi gick bl.a. Jojoleden i år under 8 dagar och jag bar tält kök och mesta mat och hade 18kg. Vi åt frystorkat utom 2 ggr då vi hade torkad köttfärs men då stannade vi till i en stuga och kokade pasta.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2239719
Stannade i Sälka och köpte på oss mer mat plus åt frukost på Kebnekaise fjällstation...

Jag käkade frukost ur kastrullen och frystorkat ur påsen dvs. inga extra grejer

Min gasåtgång var enormt liten(värmde bara vatten till frystorkad) gjorde av med en halv flaska Primus gas mellan storlek 480 ml.

Köket jag körde som jag är enormt nöjd med var MSR Pocket Rocket Stove
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MSRPOCKETROCKET
X_MSRPOCKETROCKET.jpg


Kastrullena är Snowpeak Hybrid Trail cookset 260gram (skulle kunnat ta bort stekpannan....)
http://www.snowpeak.com/cookware/backpacking/hybrid-trail-cookset-stw-004t.html
litet och går enormt snabbt att koka upp vatten i
STW-004T_3.jpg


Jojoleden är rel. jobbig vi hade 5000 höjdmeter totalt så hade jag planerat om denna tur så skulle jag prioriterat att ta bort ännu mera vikt. Är ingen höjdare att klättra med stora tunga ryggor....

Jobbig passage i passet mellan Nallo och Tjäkta
http://www.flickr.com/photos/salgo/9409932889/in/set-72157634843830888/
 
För åtta dygn i tält ligger min packning mellan 11 och 15 kg beroende på om jag kör solo eller om vi är två som kan dela på vikt. Det dubbla skulle jag vägra att bära...

Ja det hade vart fantastiskt att gå med så lite vikt men jag förstår inte hur det är fysiskt möjligt om jag inte lämnar tält, sovsäck och liggunderlag hemma. Jag tycker ändå inte att jag har särskilt mycket nedpackat..

Startvikten för undertecknad på en 8 dagars solovandring med tält blir ca 17-18 kg inklusive fiske och systemkamera. Då är all mat torkad.

Det handlar om att förenkla och eliminera tills det nödvändiga blir kvar. Unnar mig ett par pocketböcker som lyx.

Ex vis: matkåsa behövs inte, ät ur kastrullen. Gaffel behövs inte. Ett ombyte räcker, tvätta vid behov.
Har alltid ett underställ som jag sover i och som till nöds kan brukas med regnbyxorna. Tas också på när övrig tvätt torkar.

Med flickvännen på senaste vandringen var min startvikt närmare 30 eftersom jag agerar packåsna då :). Också helt ok att bära om man är tränad. Tycker att man retar sig mycket mer när man bär i onödan.

//J

Ja jag får gå igenom allt igen i så fall men jag tycker fasen inte att det är så mycket onödigt på min lista förutom just de sakerna du nämnde och det är ju inte 5 kilo vi pratar om då. Jag funderar på om det är så att tillverkaren av ryggsäcken har gjort ramen i gjutjärn eller något..

Tycker det är skönt med ullunderstället i tältet. Kanske framförallt den långärmade tröjan då jag ligger och läser.
Ser att den kan dubblera i sin funktion så den känns motiverad.
Vet inte hur andra gör, det är mitt tänk som jag kanske får sota för då jag blöter ner mig.
Har kanske haft tur hittils.

Där jag gått har det egentligen inte varit nödvändigt att släpa på vatten alls.
Det har funnits vattendrag tätt nog.
Det är mest för att jag gillar att ha den till hand och kunna sippa på vid micropauser då jag beundrar vyerna.
Har en till halvliters pet av den mycket tunna sorten ihoprullad för att ta med vid toppturer.

Hade otur när jag tänkte och angav felaktigt att jag inte har kåsa.
Det HAR jag, att dricka kaffe ur.

Ett standardtips är: Ta med en bit silvertejp.
Kan förvaras tejpad runt vattenflaskan t.ex.
Kan laga nästan allt.
Jag har också en miniförpackning med tandtråd.
Segare "snöre" får du leta efter.
Lagade grabbens foppatofflor med det och det höll i flera månader.

Den där avsågade tandborsten blir du nog mest irriterad på.
Tror den skapar mer olägenhet än den sparar vikt.

Go tur.
Hasse

Jag gör nog som du säger och tar med understället, det verkar få medhåll från många. Silvertejpen funderade jag på hur jag skulle få med mig på ett enkelt sätt så jag bugar och bockar för tipset/tipsen. Det har vart till stor hjälp!

Såhär med facit i hand så skulle jag nog skippat att såga av den då jag ändå inte kommer ha en 10-kilospackning men man lär sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.