Väga ryggsäck?

Hej!
Hur brukar ni väga er ryggsäck, ni som väger alltså? Brukar ni väga varje pryl innan ni lägger det i ryggsäcken och skriva upp vartefter ni packar eller väga hela ryggsäcken när den är packad och klar? Eller kanske både och?

I dagsläget har jag "bara" en gramvåg som funkar till varje pryl men känner att jag skulle vilja kunna väga hela ryggsäcken packad och klar. Vad ska man köpa för våg som klarar en hel ryggsäck? Om man tar en "vanlig" personvåg/badrumsvåg så tror jag inte det går att läsa av displayen. Vad har ni andra? Någon som har en bra lösning på detta?

/Kjell
 
Din aktuella packade Excellista summerar lätt vad det hela väger. Bagagevågar finns hos fixarvaruhusen CO och Jula m fl.
go tur
 
Men om du har ryggsäcken på ryggen så borde det väl gå att läsa av displayen på en personvåg? Det förutsätter dock att hela ekipaget inte överskrider vågens maxvikt...
 
Det är varje del för sig som det är intressant att se vikten på, då vet man var det kan vara vettigt att leta efter alternativ. Totalvikten säger inte mer än just totalvikten och den behöver man bara för att kunna skryta på internet om hur mycket eller lite man bar på senaste turen.

Vill man ändå väga hela packningen så använder jag badrumsvågen, ställer mig på den med packningen, noterar vikten, väger mig direkt igen utan packning och noterar vikten. Lite enkel matematik så har man sedan en ungefärlig vikt på packningen. Fast detta gör jag bara när jag ska flyga och inte behöver bry mig om vad det väger så länge det är under den tillåtna maxgränsen.
 
Väga varje grej för sig och ha det nedskrivet i en fin Exceltabell gör att man kan få det summerat samt att man kan kolla av nästa gång man behöver köpa nytt, så man kan köpa något lättare och på så vis successivt minska packningens totalvikt!
Väger med bagagevågen ändå.. Kul att veta vad det väger inklusive mat och ev. vatten..
 
Jag fick reklam från Kjell & company idag.
Dom har en bagagevåg för en 50 lapp http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/ovriga-vagar/bagagevag-p48613

Men man ska definitivt ställa sig frågan hur noggrann vågen är. Är nyligen hemkommen från en Friskis & Svettis training camp resa till Portugal, och en tjej jag pratade med någon gång när vi åt på hotellet sa att det skiljde 3,5 kg mellan hennes våg hemma och på bagagevågen på Arlanda.

Vad hon hade för våg hemma och vilken våg som visade minst och vilken som visade mest tog jag aldrig reda på, då det fanns intressantare saker att prata om

Man fick en yogamatta, en handduk och lite mer reklamgrejer på plats i Portugal och det var många som var oroliga för om dom skulle få med yogamattan hem. Övervikt på flyget eller inte plasts i väskan.

.

Per
 
Jag fick reklam från Kjell & company idag.
Dom har en bagagevåg för en 50 lapp http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/ovriga-vagar/bagagevag-p48613

Per

Jag har den vågen från Kjell&Co sedan något år tillbaka. Fungerar bra att väga ryggsäck, resväska, tält etc på. Vikten jag fått på väskorna hemma har stämt mycket bra med vågen på flygplatsen, så inget att anmärka på direkt. Siffrorna i displayen kan däremot vara lite svåra att läsa ur vissa vinklar, så ett tips kan vara att låta någon annan läsa av vågen om du försöker väga en större ryggsäck eller resväska.
 
Citat:
Ursprungligen postat av Brune
Jag fick reklam från Kjell & company idag.
Dom har en bagagevåg för en 50 lapp http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...gagevag-p48613

Per


Jag har den vågen från Kjell&Co sedan något år tillbaka. Fungerar bra att väga ryggsäck, resväska, tält etc på. Vikten jag fått på väskorna hemma har stämt mycket bra med vågen på flygplatsen, så inget att anmärka på direkt. Siffrorna i displayen kan däremot vara lite svåra att läsa ur vissa vinklar, så ett tips kan vara att låta någon annan läsa av vågen om du försöker väga en större ryggsäck eller resväska.

Verkar ju helt super ska kolla in den på kjell & co imorrn, tackar för tipset

/Kjell
 
Väga varje grej för sig och ha det nedskrivet i en fin Exceltabell gör att man kan få det summerat samt att man kan kolla av nästa gång man behöver köpa nytt, så man kan köpa något lättare och på så vis successivt minska packningens totalvikt!
Väger med bagagevågen ändå.. Kul att veta vad det väger inklusive mat och ev. vatten..


Mycket bra idé det ska banne mig göras, det är ju ett kanonsätt att hålla kollen hur mycket packningen väger också inom längre tid.

/Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.