Ny ryggsäck

Guest

Gäst
Jag hade tänkt att byta ut min trogna, men trasiga Karrimor-ryggsäck mot något nytt och kanske lite större.

Jag har kikat på Norrönas nya med deras SynkronII bärsystem, eftersom jag gärna vill ha ett rörligt höftbälte. Det är ju erkänt bra kvalitet, men det kändes som om axelremmarna(avbärarna) var lite för stora så att dom kan tänkas skava. Någon som har några synpunkter?

Jag har också kikat på Haglöfs Victor 7585. Någon som använt den under längre tid? Hur är hållbarheten? Jag har slitit ut en liten Haglöfs på rätt kort tid.

Till slut, förslag på andra säckar att kika på. Jag ska titta på North Face säckarna i helgen hade jag tänkt. Den ska var i 70-80 liters klassen och tåla både vandring och omilt behandlande på resor.

/Patrik
 
Vad menar du med att Norrønas "axelremmarna(avbärarna) var lite för stora"? Viktigt att prova med last, inte alltid så lätt i affären

Berghaus gör också större rygsäckar som uppskattas av många (flera modeller), klättermusen mjölner är också ett alternativ.
 

Guest

Gäst
Vad jag menade är att dom var breda och tof i armarna när man gick, fast det kanske ändras när man lägger mer vikt i säcken. Jag ska gå tillbaks och pröva med mera vikter i.
 
Gregory kanske

Hej
Jag köpte en Gregory Shasta från Sportsnet. En liten chansning men jag läste om den, den hade fått bra recensioner och jag tänkte att det får väl kosta 50 spänn att skicka tillbaka den om den skulle vara fel.
Jag är mycket nöjd, den är runt 90 liter och sitter stadigt med tung last. Jag får verkligen lasten på höften och inte någon annanstans.
Bärsystemet ärtämligen enkelt och bara justerbart i två fasta lägen men det passar min längd, strax under 190 cm.
Jag betalade 1800 för säcken, Globetrotterpris är 320 euro. Nu har dom bara en annan modell kvar men det är samma bärsystem på den. Bara ett tips.

//PW
 
Kolla på Lundhags

Hej!

Jag föreslår att du tar en kik på Lundhags ryggsäckar. Jag har själv en Lundhags V12 på 90 liter som jag är mkt nöjd med. priset är också mkt bra. Jag tycker att kvaliten känns betydligt mkt bättre än t.ex på Haglöfs säckarna. Men vilken säck man föredar är ju högst indviduellt, olika säckar passa olika bra på olika personer.

Men jag rekomenderar att du kollar på Lundhags

Mvh

Jimmy
 
Nu är jag förvisso tjej vilket kanske innebär att passform/krav är annorlunda för dig än för mig. Men här kommer några åsikter från mig:

Jag har tidigare haft en Haglöfs Victor men upplevde att den inte höll måttet. Säcken är bred och gör att armarnas rörelsefrihet minskas, de avtagbara sidfickorna har fästen som glider upp så att banden blir för långa och man måste stanna och dra åt dem då och då, höftbältet är hårt och för den som inte har så mycket hull på höftbenen blir det rejäla skavsår.

Nu har jag en Lundhags V-säck och den är jag jättenöjd med. Den är smalare/högre vilket ger armarna rörelsefrihet, fasta expanderande sidfickor, smart lösningar som tex regnskyddet som finns i en ficka under säcken och är bara att dra upp över säcken, höftbältet är mjukt men stabilt. Den enda nackdelen jag ser är att topplocket är avrundat efter ryggsäcken vilket innebär att det blir svårare att fästa tex tältet horisontellt under locket vilket jag ibland skulle önska.

/Mvh
Annette
 
Norröna Storen

Jag har använt min Norröna (inköpt i mars - med Synkron2) en gång på en välutrustad vintertur med övernattning bland annat i bivack. Jag är relativt smal och klen, men hade inga tankar alls på att axelremmarna skulle skava (kanske är det annorlunda på sommartur).

Jag tittade på många säckar men detta var den jag till slut föll för. Och jag var inte det minsta missnöjd på fjället.

Hoppas att du hittar nåt som gör dig nöjd.
 
Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av ryggsäckar men jag har en Lundhags V8 >70 och måste säga att en av de stora fördelarna är det mjuka höftbältet samt det smidiga sättet att dra åt detta (man drar innåt). Den sitter bra på mig men är aningen liten för >10 dagars vandring. V12:an är säkert inte fel.

Olle
 
Norröna fungerar

Jag har en Norröna Stetind (90 l) som har några år på nacken nu. Den har alltså det gamla bärsystemet "Synkron" och inte "II". Jag är helnöjd med kvaliteten och funktionen på säcken och skulle jag önska mig något över huvudtaget skulle det vara ett par små fickor på sidorna, typ Haglöfs Alaska. Nu är det många som vill ha säcken mer ren och därför tillverkas den inte med fasta sidofickor, men här är i alla fall en som saknar det. Istället har jag köpt till två sidofickor som jag kan sätta på eller ta av efter behag. De är dock ohemult dyra och dessutom gillar jag inte riktigt fastsättningen.

Jag har aldrig gått med Synkron II och kan alltså inte recensera det, men vad gäller kvalitet och funktion kan jag rekommendera Norröna. Möjligen tycker jag att de nya säckarna verkar lite sämre vad gäller funktionen. Jag fattar inte vad den där hårda plattan skall vara bra till och så saknar jag hålband i sidorna. Tyvärr lär du inte hitta en begagnad äldre norrönasäck eftersom vi som ha dem är så nöjda att vi inte säljer. ;-)

Kalle
 
Norröna Storen vs. Lundhags V12 90+

Jag har en Norröna Storen (+90) med SyncronII som jag är jättenöjd med. Mycket stabilt bärsystem "trots" rörligheten. Den har varit med på flera vandringar till fullkomlig belåtenhet. Har av diverse anledningar även köpt en Lundhags V12 90+ som jag också är mycket nöjd med, den har dock bara varit med på en snäll 4 dagarsvandring, men helt fullpackad. Den största skillnaden mellan säckarna är inte i bärkomfort vilken jag iofs upplever att Norröna är stabilare (fördel om du har tung packning (+30kg) och Lundhags är "mjukare" skönare dock inte riktigt lika stabil över 30kg.
Jmf tävlingssadel vs. komfortsadel vid cykling, båda bra men på olika sätt beroende på vilken sorts cykling man ägnar sig åt.
Den största skillnaden (vilket som är bäst avgörs igen av behov, tycke och smak) är "användningskomforten" Norröna har inga ytterfack förutom de i locket och packningen kommer man åt endast från toppen eller botten. Detta ställer krav på planering av packpåsar och packordning av säcken. Säcken är istället "ren", smal & hög. Bra packad och med kompressionsremmarna sträckta ligger vikten nära kroppen med bra tyngdpunkt och komfort. Midjeremmen ligger mycket bra på höften.
Lundhagssäcken har tre separata ytterfack plus två bra mindre fickor vid midjeremmen utöver facken i locket. Packningen i huvudutrymmet kommer man även åt "utifrån", den blir således lättare att komma åt. Frestande att inte vara lika noga med att stuva säcken rätt. Lundhag V12 90+ är också en mycket bra säck och fullt tillräcklig stabilitet upp till 30 kg. Funktionsplus för Lundhags fiffiga regnskydd, värdesaksficka med dragkedja, att de tre separata ytterfacken går att ta loss och koppla ihop till en dagsturssäck samt att de två små facken vid midjeremmen är bra för saker man vill komma åt under vandringen utan att rota i säcken.

Norröna Storen kostar c:a 1000:- mer än Lundhags V12 90+ (3700:- vs. 2800:- innan sommaren).

Gå till affären prova olika säckar och simulera vikt för att få bästa känsla för bärkomfort i verkligheten.

Lycka till, Leif
 
Victor 75/85

Har en victor 75/85 sedan 2,5 år. Den har funkat mkt bra och slittåligheten är det inget problem med säcken har varit med på många mils vandring och några långfärdsskridskoturer. Om man packar den upp mot 30 kg börjar avbärarbältet kännas lite vekt så att säcken börjar ta i stussen, det är väl den nackdel med säcken jag har upptäckt. Det enda säcken inte stuffat är en skarptandad skogsgnagare som var sugen på bullarna i säcken och gjorde ett 2 cm stort hål.

Hälsningar
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.