Val av vax till Lundhags Syncro High

Hej,
Köpte ett par Lundhags Syncro High på XXL och NIKWAX Waterproofing Wax for Leather.

Jag tänkte väl inte så mycket på det, "står ju för läder" men sen inser jag att det finns massa typer av läder och när jag googlade verkar folk inte eniga om det ena eller det andra.
Eftersom detta är min första riktiga kängor så blev jag lite orolig, borde jag köpa nått annat att smörja dem med? Jag har inte packat upp nått av det ännu.

Tacksam för svar

Länkar för referens;
http://www.lundhags.se/product/16326/syncro_high
http://www.xxl.se/skor/skotillbehor...-for-leather-vax-for-kangor/p/1065619_1_style

Lundhags själva rekommenderar vax för sina Syncro kängor.
Fett gör lädret mjukt och lite sladdrigt och är inte det bästa om man vill behålla stabiliteten i skaften.

Vill du behålla den borstade nubuck ytan så ska du varken använda vax eller fett utan en speciell impregnering för just nubuck. Nikwax gör sån också, brukar ofta vara flytande. Jag använder Eccos nubuck sprey.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Använd fettsmörja.
Lundhags egna är bäst. Mocka looken kommer att ersättas med en slätare och mer smutsavstötande yta. Fettet tränger även in och vårdar lädret.
Någon risk för sladdrighet kommer inte att drabba den modellen. Du kommer däremot få ett par mjukare och mer följsammare käng.

Just så

Använd fettsmörja.
Lundhags egna är bäst. Mocka looken kommer att ersättas med en slätare och mer smutsavstötande yta. Fettet tränger även in och vårdar lädret.
Någon risk för sladdrighet kommer inte att drabba den modellen. Du kommer däremot få ett par mjukare och mer följsammare käng.

Kan bara hålla med. Lundhags lädersmorning kör jag på alla mina kängor svarta, natur, nubuck. Lädret håller sig mjukt och spänstigt hur länge som helst. Syncro blir inte ett dugg sladdrigt. Vill man ha kängor som håller och fungerar så är det lädersmorning som gäller. Skall kängorna stå i garderoben och se utvann nya kan man använda Wax , men det är enda tillämpningen för Wax !

Nikewax för nubuck ska du ha.

Håller med! Jag har ett par Jaure som också är en känga med membran från Lundhags. Mest tån och färgen som skiljer lite. Membranet ger kängan en stabilitet och tröghet som inte påverkas av fetter och oljor. Men, nikwax medel för nubuck behåller mockautseendet OCH gör kängan vattentålig. Har sått i vattnet flera gånger och dragit upp och i båtar mm.

Håller med! Jag har ett par Jaure som också är en känga med membran från Lundhags. Mest tån och färgen som skiljer lite. Membranet ger kängan en stabilitet och tröghet som inte påverkas av fetter och oljor. Men, nikwax medel för nubuck behåller mockautseendet OCH gör kängan vattentålig. Har sått i vattnet flera gånger och dragit upp och i båtar mm.

Ja dom blir i det närmaste vattentäta. Mitt förra svar var lite kort men nu har jag tid för ett lite längre svar. Jag har ett par syncro high som endast behandlas med nikewax nubuck och dom klarar sej bra under blöta fjäll och skogsturer. Inget vatten tränger in när man vadar så länge vattennivån inte hamnar över skaftänden såklart. Jag har pratat med några vandrare under mina turer och de som använder fett skyr vad som pesten då deras lundhagskängor inte är täta. Förr körde jag också med fett men jag har lyckats bättre med nikewaxet. Men jag tror att man ska köra det från början när kängan är ny.

Väcker denna gamla tråd.

Köpte Jaure 2 Light High och blir lite fundersam hur jag ska behandla dem.

Fått tips om Grease i början samt var 10 gång sedan och däremellan Wax. Dock verkar åsikterna gå isär om Grease och det gör också att newbucken (hur det nu stavas) blir mörkare.

Kängorna är nya och jag vill ju göra "rätt" från början.

Vad säger ni?

Det mesta som går att säga står i den gamla tråden. Köpte ett par Lundhags Guide som är i svart nubuck och var också lite tveksam men har både kört med wax och Lundhags lädersmorning. Resultatet blir en yta som mer liknar ett blankt läder. Om man inte vill ha det så är det speciella medel för nubuck som gäller. Själva skon blir inte jättemjuk bara för man kör med fett.
Prova på en mindre yta först.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips