Tälthjälp för nybörjare

Bara vindskydd tror jag känns lite för öppet. Men kanske senare när man blivit mer van. Jag tror faktiskt att jag ska prova ett Naturehike star river. Det är billigt och något att börja prova sig fram med tror jag. Det enda verkar vara att dörrarna var problematiska tydligen..

Det blir säkert skitbra. Herregud, det är inte en Everestexpedition du ska ut på. Själv är jag sugen på Naturehikes Mountain view. Ungefär samma lösning som jag kör idag alltså, fast med större presenning och ett större och lite mer skyddande innertält.

Det är vad _jag_ gillar i skogslandet. Men som sagt, du blir säkert nöjd och huvudsaken är att du håller dig torr och slipper mygg – och att du kommer ut.

Och det är inga förmögenheter vi talar om. Kör, bara kör.
 
Det blir säkert skitbra. Herregud, det är inte en Everestexpedition du ska ut på. Själv är jag sugen på Naturehikes Mountain view. Ungefär samma lösning som jag kör idag alltså, fast med större presenning och ett större och lite mer skyddande innertält.

Det är vad _jag_ gillar i skogslandet. Men som sagt, du blir säkert nöjd och huvudsaken är att du håller dig torr och slipper mygg – och att du kommer ut.

Och det är inga förmögenheter vi talar om. Kör, bara kör.
Tack! Jag behövde en liten knuff haha! Har fastnat i allt detta med utrustning. Men den här mountain view som du pratar om hittar inte jag. Har du möjlighet att skicka en länk till vad du menar?
 
Tack! Jag behövde en liten knuff haha! Har fastnat i allt detta med utrustning. Men den här mountain view som du pratar om hittar inte jag. Har du möjlighet att skicka en länk till vad du menar?

Det är lätt hänt. Är så less på att alla ska ha det som är ”bäst” hela tiden. Bäst för vad? Bäst för vem? Och behövs ”bäst” alls för vanligt friluftsliv? Svaret på den sista frågan är enligt min bondska mening ett rungande ”nej!”.

Däremot är det trevligt med grejer som passar en, men vilka grejer det är får man klura ut efter hand.

Tak över huvudet, skydd för myggen, något att ligga på (en plastad picknickfilt för 60 spänn från macken duger till nöds) och en vettig sovsäck så klarar du några nätter i sommarskogen galant. Resten är i någon mening bara bonus.

Här kommer länken:https://pakklett.no/collections/tent/products/mountain-view-2p-1-1kg
 
Bara vindskydd tror jag känns lite för öppet. Men kanske senare när man blivit mer van. Jag tror faktiskt att jag ska prova ett Naturehike star river. Det är billigt och något att börja prova sig fram med tror jag. Det enda verkar vara att dörrarna var problematiska tydligen..
Jag har ett Star River (i Sthlm) om du vill klämma och känna innan köp. bara hojta i pm i sånt fall!
 
Finns även ett NYTT NH cloud Wings 2p med footprint som ligger på prylmarknaden med uppsättning som de flesta vill dvs inner och ytter i samma moment.Finns även på blocket med frakt för 1900 kr + frakt
WP_20210824_16_27_25_Pro.jpg
 
Bara vindskydd tror jag känns lite för öppet. Men kanske senare när man blivit mer van.
Med risk att låta motvalls, jag ser tvärtom vindskydd som ett mer tillgängligt och enklare sätt att komma ut innan man blivit mer van. Du slipper bära tält, du är ordentligt väderskyddad, du har ofta både färdig eldstad och torr ved på plats, och inte sällan nära till någon form av toa/dass. (y):)
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Vindskydd är bra, vintertid. Vår och sommar får man räkna med sällskap i någon form.. Iallafall i de mer välbesökta parkerna/reservaten.
 
Utan tvekan kortare livslängd på en PU-belagd väv än på en silikoniserad. Det tror jag många här på Utsidan kan intyga. Det är den tunna gummiartade PU-beläggningen på insidan av väven som utgör det vattentäta skiktet som åldras och har betydligt kortare livslängd än väven som sådan.

Man kan dock konstatera att den kortare livslängden ändå innebär att tältet håller 15-20-25 år eller nåt. Inte så att det går sönder från en säsong till en annan. Det kan ju vara bra att sätta saker i perspektiv, särskilt när det är en nybörjare som ställer frågan.
 
Jag har flera fina tält men det tält jag använder mest är ett superbilligt (16 euro) från billighetsaffären och lite för kort tält men jag ryms där, jag kan sitta och ligga även om liggunderlaget är lite längre än golvet. Det har myggnätsdörr att titta ut genom och min 60 liters ryggsäck + skor och annat får också plats. Dessutom är det självstagande vilket är viktigt för mig.

Vad jag vill säga är att man sover lika bra i ett billigt tält om det inte handlar om värre eskapader och ett tält man faktiskt använder är mycket billigare än ett som står och samlar damm. Anledningen till att jag mest använder detta är att det är minst, lättast och enklast att ta med. Jag är inte heller rädd om det, jag har råd att köpa ett nytt om det går sönder eller blåser till havs.
 
Det är verkligen snällt av er alla att engagera er! Nu ska jag bara göra slag i saken då. Och sen sovsäck och liggunderlag... ny resa:)

Tjacka en sovsäck på blocket eller tradera. Klarar den 0 grader eller +5 är du kittad från 1:maj och en bit in på hösten här i Västergötland, där jag håller till. Dun är lättast. Jag köpte två gamla Caravan dunsäckar för 500 spänn förra året. Är helt ok, och det är inte hela världen om det sprätter en glödloppa.

Efter några punkterade liggunderlagsnätter föredrar jag cellplast. Lite obekvämare än ett fungerande uppblåsbart, men oändligt mycket bättre än ett punkterat …

Ångrar dock att jag inte köpte ett som man viker, även om jag i övrigt är mycket nöjd med mitt Bergans (extrem? Heter något sådant fräsigt). Det är lite otympligt med rulle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.