Tälthjälp för nybörjare

Kinatält var vad det blev ja:). Men bra då förstår jag det hela tack vare din förklaring här. Det är väl därför folk verkar ha mer än ett tält antar jag, inget passar för allt. Men nu ska jag prova vidare med mitt och se hur det hela utvecklar sig. Tack!
 
Jag såg att det även fanns ett alternativ att köpa som fyrsäsongstält, då med ett innertältet till huvuddel i tyg. Om du inte ska fjällvandra tror jag att det kommer funka utmärkt!

Risken med att resa först innertältet och sedan yttertältet är att det bli blött inne vid kraftigt regn, men håller du dig till skogen bör inte detta vara ett stort problem.

Grattis till ett fint tältköp!
Tack! Ja kanske borde jag tagit det med tyg, men nu får jag mer fläkt när det är varmt istället.
 
Hej,
Jag har försökt att lägga upp detta som en ny tråd men lyckades inte så det får bli som det blir. Jag köpte ett begagnat tält utan någon bruksanvisning. Jag klarar inte av att sätta upp yttertältet och ett extra litet innertält. Yttertältets ena sida går långt över ena sidan på innertältet. Det finns ingen öppning där men däremot en dragkedja som man kan ta av hela sidan men då täcker den inte hela innertältet. Jag begriper inte hur det ska vara.
 

Bilagor

  • 20220620_164230.jpg
    20220620_164230.jpg
    6.7 MB · Visningar: 56
Inte lätt att se vad du köpt, men ser ut som något enklare tält från någon av de större sportvarukedjorna. Det finns inga insydda lappar eller annan markering av fabrikat eller modell?
Rent generellt brukar dessa tält (som inte har kopplade inner- och yttertält) sättas upp:
  • först innertältet som där stängerna träs i någon form av kanaler i innertältets tyg som fästs/spänns i markhöjd till stångfästen (alternativ innertältet hängs i stängerna i krokar men det är mindre troligt på denna typ av tält). Stängerna kan vara av olika längd så här får man klura ut vilken stång som passar var.
  • Yttertältet läggs över det resta innertältet och fästs i marken. Utgången i innertältet synkas med utgång i yttertältet som vägledning. Ev kan det vara en absid på yttertältet för förvaring av utrustning, i så fall troligen på samma ställe som utgången. Om du monterat yttertältet korrekt på bilden kan det lösa tyget man ser på framsidan vara absiden, i så fall spänn ut det med markspik till rätt form.
  • När allt är uppe, spänn även upp och fäst stormlinorna (en vindökning kan komma när som helst så säkra alltid tältet). På bilden ser alla stormlinefästena i yttertältet tomma ut, så det blir första pysslet att montera stormlinor med spännare på varje sådan punkt.
Alternativ uppsättningsmetod om stångkanalerna är i yttertältet (jag kan ana av din bild att det kan vara så i ditt fall?):
  • Trä stängerna genom stångkanalerna (rätt stång i rätt kanal), res och spänn upp tältet med markspik. Spänn ut stormlinorna så tältet står säkert innan du börjar montera innertältet.
  • Montera innertältet efteråt hängande i yttertältet (finns säkert någon form av fästen).
 
Som jag beskrev, monterar detta inuti det resta yttertältet. Det finns fästen på innertältet på din bild (motsvarande öglor finns säkert på rätt positioner inuti yttertältet), och gissningsvis kan du låta innertältet sitta kvar är du framöver reser och tar ner tältet när du väl monterat det en gång. Underlättar givetvis snabbare resning och nertagning speciellt i sämre väder.
 
Det finns två innertält. Bilden visar det mindre tältet. Det större är monterat under yttertältet
 

Bilagor

  • 20220620_164253.jpg
    20220620_164253.jpg
    2.4 MB · Visningar: 59
Jag har nu varit ute lite smått i mitt "floating cloud". Det är ganska trevligt, men nu har något hänt med det som jag undrar om ni varit med om. Meshen har blivit söndergnagd av en liten mal eller liknande som måste ha fastnat mellan inner- och yttertält. Flera små och ett par större hål. Är det rimligt att acceptera, eller kan man returnera tältet tror ni?
 
Mesh brukar vara tillverkad av polyester eller nylon nät, så inget en mal äter. Däremot kan ju givetvis en mus gnaga hål om du har otur, speciellt i jakt på något att äta som du förvarar i tältet, men då är hålen troligen i golvhöjd eller lågt ner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.