Tälthjälp för nybörjare

Urberg tältet har PU (polyuretan) belagd yttertältsväv vilket är en billig vävtyp som ger ett tyngre tält men också väsentligt kortare livslängd då beläggningen åldras och kommer att delaminera och flaga förr eller senare så väg in detta i priset.
Ett tält med silikonsiserad yttertältsväv har betydligt längre livslängd och väl värt ett pristillägg.
Hmmm jag har inte erfarit att PU skulle ha betydligt kortare livslängd. Jag skulle vilja hävda det motsatta då många moderna tält är lätta och använder tunna silkonbelagd nylon som på något sätt måste behandlas efter en tid.

Fördelar som jag ser med PU är att det är billigare och inte påverkas av temperaturen. Nackdelen är att det är tyngre men jag har ingen erfarenhet av att det skulle vara mindre slitstarkt, i motsats är jag lite besviken på en del silikonbelagd nylon jag använt. Osäker på om PU eventuellt har lägre rivstyrka.

Det är iof möjligt att det har en kortare livslängd men det låter inte som att TS kommer att slita ut det någon gång snart om den vårdar tältet.

Är egentligen emot Decathlon men detta tältet ser vettigt ut med tanke på storlek, vikt och pris.
 
För mindre pengar men samma lika storlek, vikt och med två absider så skulle jag hellre köpa ett Naturhike Star-River. Då får man även med undermatta vilket kostar extra hos Decathlon. Fördelen med Decathlon är att man kan reklamera i butik om ngt strular. Naturhike har ju några andra modeller också som har bra kvalite kontra pris-ratio i lågprissegmentet.
 
Jag har som sagt inte tänkt vandra superlångt till att börja med utan det är viktigt att det är lite trevligt att vara i om man slagit läger. Men så gör man kanske inte, sitter i sitt tält? Som sagt, nybörjare här!
Kan du inte övernatta i ett vindskydd för att börja med? Och så småningom hitta ”ditt” tält. Annars Big Agnes copper spur ul 2 är fullt tillräckligt för skogsvandringar. Väger 1,4 kg
 
Hmmm jag har inte erfarit att PU skulle ha betydligt kortare livslängd. Jag skulle vilja hävda det motsatta då många moderna tält är lätta och använder tunna silkonbelagd nylon som på något sätt måste behandlas efter en tid.

Fördelar som jag ser med PU är att det är billigare och inte påverkas av temperaturen. Nackdelen är att det är tyngre men jag har ingen erfarenhet av att det skulle vara mindre slitstarkt, i motsats är jag lite besviken på en del silikonbelagd nylon jag använt. Osäker på om PU eventuellt har lägre rivstyrka.
Utan tvekan kortare livslängd på en PU-belagd väv än på en silikoniserad. Det tror jag många här på Utsidan kan intyga. Det är den tunna gummiartade PU-beläggningen på insidan av väven som utgör det vattentäta skiktet som åldras och har betydligt kortare livslängd än väven som sådan. På ett billigt tält kanske detta går att ta i beaktande, men på ett dyrare tält som man hoppats kunna använda i många år är det bättre att välja ett tält med silikoniserad väv.
Jag har tält med yttertält i silikoniserad väv som är mellan 6 och 35 år gamla, och jag har inte märkt någon försämring av vattentätheten på yttertälten genom åren. Temperaturen påverkar ju alla vävar och även fukt. Där är det mer materialet i väven som sådan som påverkar och givetvis vävens tjocklek, Polyesterväv resp Polyamidväv (Nylon) har olika egenskaper. Polyamidväv töjer sig mer vid fukt än ex Polyesterväv, men samtidigt är Polyamidväv oftast starkare så för vandringstält där vikt och rivstyrka har betydelse dominerar Polyamid vävarna. Polyamid är dock känsligt för nedbrytning av pga UV-ljus från solen, vilket inte Polyester är på samma sätt, så för ett tält som kommer att stå uppställt i solen flera dagar i sträck vid ex Campingsemestrar är en Polyersterväv att föredra.
 
Tillverkare som vi tycker är premium ex. Hilleberg använder oftast nylon 66 sil/sil i sina "bättre" tält. Om jag inte misstar mig så är kerlon 1800 faktiskt nylon 66 sil/sil 40D och deras kerlon 2500 är samma duk fast 70D

Men de är väl så, om man betalar för premium så håller det längre än om man snålar in med billigare väv. Båda går sönder med tidens tand. Frågan är bara vem som ger upp först. Jag tänker såhär har man köpte stadigt från början så när tiden har tagit ut sin rätt då är man kanske nere på samma hållbarhet som en billigare duk när det kommer till rivhållfasthet exempelvis
 
Campdavid: vilken forskning stödjer du dig på när du gör det uttalandet? Bara för att något är tungt betyder det inte att materialet är mera hållbart, det ligger faktiskt i materialval, tillverkningsprocess och förmåga att stå emot yttrefaktorer som UV, elasticitet från vind osv. Jag köper inte ditt ditt uttalande tyvärr. För ex. aluminum vs stål där aluminium räknas som bättre hållbarhet trots aluminium är avsevärt lättare. Glöm inte att spindels väv anses vara världens starkaste material i förhållandet till sin vikt och storlek
 
Senast ändrad:
Campdavid: vilken forskning stödjer du dig på när du gör det uttalandet? Bara för att något är tungt betyder det inte att materialet är mera hållbart, det ligger faktiskt i materialval, tillverkningsprocess och förmåga att stå emot yttrefaktorer som UV, elasticitet från vind osv. Jag köper inte ditt ditt uttalande tyvärr. För ex. aluminum vs stål där aluminium räknas som bättre hållbarhet trots aluminium är avsevärt lättare. Glöm inte att spindels väv anses vara världens starkaste material i förhållandet till sin vikt och storlek

Har ju inte direkt något med trådskaparens fråga att göra men men. Rivstyrkan på Hillbergs olika material. De tyngre väverna har bättre rivstyrka. Finns ju rätt många parametrar men rivstyrka och förebyggande av punktering är ju rätt bra för att få en lång livslängd.

På vilket sätt är spindelväv starkast? Aluminium har ju ganska låg plastisk deformationsgräns så allt beror ju på användning.
 
Om man är ute efter hållbarhet kan man börja med att ta bort alla ultralätta tält oavsett prisklass och tillverkare.
/John
Och vad är din definition av "ultralätt"? Mitt senaste tält är ett Laser Comp, vikt 1,1 kg. Det köptes 2013 OJMR och 2019, efter min sista(?) vandring, hade det följt mig i 137 nätter (mitt Akto hängde med i 349), i Alperna, Pyreneerna, fjällen och lite grann på låglandet. Det klarade alla väder. När jag vandrade i Skottland 2011 möte jag vandrare som gjorde the TGO Challenge och varit med om riktigt busväder i sina Laser Comp, utan problem. Men 1,1 ka ske inte gills som ultralätt? Vill man veta mer om lättviktsboningar, kan man ex.vis konsultera Jörgen Johansson böcker.
 
Börja med vindskydd
Fortsätt med tarp och ev stavar och myggskydd
Sedan ett Silnylon lågpris tält NH el likn.
Nu kanske ett HB,HS,Bergans,Halti men ej extremt lättviktstält om du vill ha ett TÄLT (en Tarp i silnylon +stavar blir ju ett LT till låg kostnad)
 
Bara vindskydd tror jag känns lite för öppet. Men kanske senare när man blivit mer van. Jag tror faktiskt att jag ska prova ett Naturehike star river. Det är billigt och något att börja prova sig fram med tror jag. Det enda verkar vara att dörrarna var problematiska tydligen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.