Byta dun i sovsäck?

Jag har kvar min första sovsäck som jag köpte i början på 80 talet och jag skulle behöva "renovera" den.
Det är en Caravan Wings (sovsäck med armar) och jag använder den fortfarande trots 30 år på nacken..! Kan inte tänka mej nåt bättre än att slippa krypa ur sängvärmen när det ska fixas med frukost eller liknande... Dunet var väl på den tiden, inte av det bästa i kvalite och det har klumpat ihop sig en hel del, vilket ger områden som är nästan tomma.
Kan man byta ut dunet mot nytt eller finns det någon "firma" som ev. skulle kunna göra det?
 
Har aldrig sytt nån sovsäck, men är den sydd med kanaler som löper runtom borde det väl bara vara att sprätta en söm längs med...? eller kanske två, om det finns en vägg mellan fram och baksidan. Är det boxkonstruktion kan jag tänka mig att det blir värre... kolla på den och fundera på vad du behöver sprätta, och hur du ska sy ihop det igen. Är tyget i bra skick? Är rädd att det blir dyrt om du ska låta nån annan göra det... men jag vet inte. Dun kan du köpa från bla. extremtextil.de

(håller med, prova tvätta/tumla den, om du inte redan gjort det..)
 
När våra dunsäckar frös ihop satt vi efter tining och torkning och tog isär dunklumparna för hand utifrån, inte speciellt svårt men långsamt och pilligt. Resultatet blev riktigt bra. Börja med att fila naglarna runda.
Alla har ju inte en torktumlare, men tennisbollstricket brukar ge mycket gott resultat.
Behöver du fylla på dun för att få upp loftet i maxläge, rekommenderas att blåsa in en lagom dos med en omvänd damsugare. Lite meckigt att flytta slangen från sug till blås. Kolla bara att nylonfiltret i änden på slangen är helt hela tiden. YMMV
 
Tack för svaren!
Det var riktigt länge sen jag tvättade den och vad jag hade för medel har jag glömt, så det ska jag göra. Sen får det nog bli att "pilla" på klumparna...
Med en "bonn blazer" som förstärkning så funkar den faktiskt ner mot 10 minus, fortfarande och som sagt, det är svårt att skiljas från en trogen vän...
Synd att ingen tillverkare har någon liknande sovsäck i sitt sortiment nu för tiden.

/Dennis
 
Restaurering

Hej!

Hade samma problem med en av mina dunsäckar som jag hade använt under ett års tid. Den var riktigt sunkig, men jag köpte ett duntvättmedel (grangers), Tvättade på morgonen och tumlade sedan den en hel dag tillsammans med en ren gympasko i packpåse.

Tycker inte att tennisbollar fungerar, alldeles för lätta för att de ska slå sönder dunet ordentligt. Stor torktumlare är att föredra! Jag testade att tumla och plocka isär dunet innan, men säcken var i så miserabelt skick, så det enda som hjälpte var en tvätt. Vet inte hur din säck ser ut men det kan alltså vara nödvändigt med en tvätt för att få fason på det
 
Tack för svaren!
Det var riktigt länge sen jag tvättade den och vad jag hade för medel har jag glömt, så det ska jag göra. Sen får det nog bli att "pilla" på klumparna...
Med en "bonn blazer" som förstärkning så funkar den faktiskt ner mot 10 minus, fortfarande och som sagt, det är svårt att skiljas från en trogen vän...
Synd att ingen tillverkare har någon liknande sovsäck i sitt sortiment nu för tiden.

/Dennis

Använd medel avsett för dun eller max ett par msk vanligt och skölj en gång extra, äldre "dun" är mer fjädrar och tål en hel del, så ha tillförsikt.

Ta klumparna mellan tumme, pekfinger och långfinger och sönderdela dem mer och mer var 15-20:de minut under tumlingen, använd tennisbollar eller http://www.dryerballs.eu/. Finns lite varstans och funkar fantastiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Byta sovställning Bo och sova 15
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
Homie Byta "elastisk" lina i tältbågarna Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Lars, du som ville byta en Atom-säck Bo och sova 0
rohubi Byta golv i Fjällräven-tält Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.