Byta sovställning

En kanske underlig fråga. Men jag sover normalt på mage med armarna runt kudden. Detta funkar inte speciellt bra ute i skogen i sovsäck.
För att inte tala om i hängmattan. Så jag undrar om någon har några tips på hur jag vänjer mig vid att sova på rygg eller sidan.
För som det är nu sover jag knappt alls när jag är ute :(
 
Framstupa sidläge en tid i egna sängen, sedan på sidan.
På rygg är svårare; för min del måste jag vara rejält trött för att kunna somna på rygg.
(När jag tältar med min son så somnar han på rygg och sover helt stilla o ljudlöst hela natten, så ofta undrar jag om han lever fortfarande! :eek: Inte jättebra för den egna sömnen).
 
Du får ju berätta VARFÖR du inte kan sova på ryggen. Vad händer? Ont? Nog bara att öva och vänja sig. Andningsövningar finns också att ta till. Brukar köra en yoga-andning ibland 4-7-8. Räkna till 4 på inandning, håll till 7 och sen andas ut ljudligt och räkna till 8. Upprepa 4 ggr eller mer.
 
Hängmatta går bort såklart. Sen är det bara att vänta till 0200 natt #2, då somnar man garanterat.

Första natten ute är ju lite obekväm.
 
Jag kan bara inte somna på annat sätt än på mage. Provar varje natt att somna på annat sätt men efter 4-5 timmar så ger jag upp. Vill ju sov lite iallafall. Kan ju säga att jag dessutom använder ett tungtäcke på 10 kg och det följer absolut inte med ut. Utan tungtäcket kan jag snurra som en propeller i sängen.
 
Senast ändrad:
Det är väl lite sent nu — men jag tror att det underlättar att sova still på rygg om du tillbringat många nätter i sovsäck som barn.

Jag ligger i princip alltid på rygg när jag sover. Utan att röra mig speciellt mycket…

Jag behöver vara rejält trött för att somna på mage. Så det blir nog mitt tips. Lägg dig inte för tidigt.
 
Jag sover också på mage, fast med armarna låsta under kroppen. Jag håller gärna med om att det funkar sådär i sovsäck. Jag har inte lyckats vänja mig av med det, trots många försök. Det är ju ofta opraktiskt att bara kunna sova på mage. Graviditet tillexempel :rolleyes: Jag vet inte hur många liggunderlag jag avfärdat genom åren innan jag hittade nåt som funkar. Min lösning inbegrep också att använda kudde -något jag aldrig skulle ha i en säng-

Så mitt råd är väl att ge upp tanken på att byta sovställning, tyvärr, och jobba utifrån den (lite hopplösa) utgångspunkten att du är och förblir en magsovare
 
Jag har haft svårt att somna i en sovsäck så jag modifierade om den till en quilt. Nu sover jag mycket bättre ute, när jag sover med quilten.
 
Jag somnade alltid bara på mage tidigare, men efter en viktuppgång och mjukare säng så funkar inte detta längre pga ryggont. Så numera somnar jag oftast på sidan. Händer ibland att jag lägger mig på mage ändå och vaknar en stund senare, med duktigt ont i ryggen.
När jag sover på liggunderlag i tältet så fungerar det däremot att sova på mage konstigt nog. Kanske beror på hårdare underlag.
Hur man somnar är som sagt en vanesak, så man bör kunna vänja sig vid att somna på rygg. Jag kan det inte än, men jag jobbar på det.
 
Jag sover bäst på sidan i sovsäck (i-vändare), såväl som hemma i sängen. Efter en lång vandringsdag kan det vara skönt att först ligga på rygg och sträcka ut kroppen samtidigt som man varvar ner, men när det sedan är dags att sova rullar jag över på sidan liknande framstupa sidoläge. Även jag brukar vilja ha något som liknar kudde för att sova bekvämt på ett liggunderlag, i mitt fall använder jag ett tunnt bomullsörngott som jag stoppar med värmetröjan i inför natten.
 
Har du testat en större hammock? Jag inledde med en Hennesy Expedition och hade samma problem som du beskriver. Förra säsongen testade jag att byta till en Hennesy Explorer som är gjord för lite större människor (jag är 180cm/80kg) och har en möjlighet att ligga komfortabelt både på sidan (med kroppen vänd nedåt och knät uppdraget, diagonalt placerad) och har t om vaknat i fosterställning. Inte säkert att det löser ditt problem, men om du har möjlighet att prova en hammock som är avsedd för längre och tyngre personer så tycker jag du skall göra det.
 
En magsovare till här. Kan somna på sidan om jag är extremt trött och har bullat upp med kuddar under midja, hals och mellan knäna - men vaknar ändå på mage, med alla kuddarna i en enda röra. Har aldrig någonsin kunnat sova på rygg. Dygnen jag tvingades ligga på rygg med ett ben i sträck (pajade korsband...) slumrade jag till i småskvättar av ren utmattning, för att genast vakna igen av att inte kunna andas (för att huvudet föll åt sidan och/eller hakan ner och gomseglet in :p)

Så nej, jag ger dig inget större hopp om att du i vuxen ålder ska kunna lära om, men varför skulle det vara nödvändigt?

Ska inte uttala mig om hammock (aldrig testat och ja, det ser svårt ut), men vad är det egentligen, som hindrar dig att sova på mage i en sovsäck? Jag har gjort det i alla (= många) år, precis som du med armarna runt någon sorts kudde (i mitt fall en packpåse i siden, fylld med något mjukt plagg eller dunjackan) och snarast tyckt att det underlättar - jag ligger platt och stadigt även på lite lutande mark, får inga strålningsförluster från ansiktet upp mot himlen (jag har ju sovsäckens huva uppåt och ansiktet snett ner/lite åt sidan), och sover skönt på 8 mm vanligt skumgummiunderlägg för inga höfter, rumpor, axlar etc sticker ut. Det jag behöver är däremot någon liten förhöjning under höfterna, för svankens och mina tjocka bens skull; det kan vara att jag prickar en liten förhöjning i marken under tältet, eller lägger något klädesplagg under liggunderlaget.

Är det kanske så att du helt enkelt har fel sovsäck för oss sälar? Dvs en som är för smal i huvudänden för att rymma armarna i "vår" sovställning, och kanske även kring övre delen av benen, om man ibland vill ligga "i fyran" med uppdraget knä?

Ett annat "fel" (för oss) på i varje fall mer avancerade sovsäckar är att de brukar fyllas med mer dun på (ryggsovarnas) översida. Vi som vill vända dem upp-och-ner får den sämre stoppade sidan upp...

Det finns tillverkare som inom vissa gränser är villiga att anpassa/modifiera sina standardmodeller efter våra behov. Jag har fått mina sovsäckar (från Roberts resp. Cumulus) anpassade just så, att huv-sidan är den mer dunfyllda, och i fallet Roberts - att axelpartiet är extra brett. Roberts är ett kombisäck med helt personanpassade mått, men Cumulus-säcken var så pass generös i standardutförandet, att jag bara behövde be om "vändning" av fyllningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.