Vilka presenningar?

Tänkte se hur många som använder någon form av press (tarp heter det på engelska) ute. Vad föredrar ni, enkel rektangulär, rombisk, kvadratisk eller något mer format som ett tält? Hur sätter ni upp det? Som ett ryggåstält, som ett vindskydd eller något mer exotiskt? Hur länge har ni som längst varit ute med endast press som väderskydd? Vilka problem har ni stött på?

Personligen har jag använt en uppsjö olika modeller och fick igår min senaste modell levererad och ska köra in den i helgen. Har även skaffat en hängmatta med underfilt som ska få följa med. Sitter och sätter fast staglinor i linfästena och knyter prussikar till ryggåsen.. :)
 
HB Ul 10. Använt som regnskydd på dagsturer uppspänt som ryggås mha stavar. Även som riktigt stor absid till HB Unna på veckotur
 

Bilagor

  • Bild 165.jpg
    Bild 165.jpg
    53.1 KB · Visningar: 3,167
Hemgjord tarp som är 3x3 meter. Använder den oftast till hängmattan antingen uppspänd som ett ryggås eller så bara som vindskydd från sidan om vädret är fint. Ska göra lite förändringar på tarpen i vinter så att den får lite fler användningsområden.....

Funderar även på att sy en rombformad superlättviktare på 3,0 x 1,8 meter.
Den ska jag då ha på rena skogsturer med hängmattan.
 
En rektangulär tarp, 3 X 2 meter. Sätts upp som ett enkelt snedtak, tillräckligt stor för att kunna vika ner en sida om blåsigt. 3 X 3 meter ger än fler möjligheter på varianter, men för mig räcker denna. Hade en lite mindre tidigare, en basha på ca 2,5 X 1,8 m. Fungerar men blir lite tight när blåst och regnigt. Den kompletterade jag med en triangel att kunna fästa i en kortände när uppsatt som snedtak. Nu var det några år sedan jag var ute längre tid än 3-4 dagar med bara tarp. Men förr kunde det bli två veckor, med pressening då. Alltid skog. Har använt tarp även i fjällen, men det får vara. Där passar tätl och framför allt kåtan bättre;-)

Här är tarpen:

75cb81dbde9c028c965d8e53f123c761.jpg


Raskesven
 
Jag kör med någon lättviktsvariant från Bauhaus för 79:- 2,85x3,80 = ca 650g
Hur den riggas beror på hur jag ska sova, väder och läge...

d084493168113cbcfcc633b1289be0dc.jpg


c4a10394997a4121fe8f169a63fa79ee.jpg
 
Jag gillar mest de klassiska presenningarna som är 3*4 . Det är bara fantasin som sätter gränser för hur nattens bostad ska se ut. Sen är de enkla billiga presenningarna bra att klä i div ramverk så som kåtor, vindskydd eller kupolkojor. Att de sedan är så billiga gör att man vågar ha en eld i närheten och lite glödsprätt på dem gör inte så mycket.

Har under kortare turer använt mig av en poncho om också funkat bra som skydd men känns ofta litet litet när man är ute en längre tid eller om det regnar hela tiden.

Om man tittar på norrmannen som nu spenderar ett år i vildmarken så använder även han e vanlig enkel presenning så de funkar även under en längre tid =)
 
ÖBs billiga i plast 2,4x3,2 eller nummret större är utmärkt. Köp en rulle persiennlina och börja experimentera och picknika samt övernatta.
Go tur
 
Senast ändrad:
Jag gillar mest de klassiska presenningarna som är 3*4 . Det är bara fantasin som sätter gränser för hur nattens bostad ska se ut. Sen är de enkla billiga presenningarna bra att klä i div ramverk så som kåtor, vindskydd eller kupolkojor. Att de sedan är så billiga gör att man vågar ha en eld i närheten och lite glödsprätt på dem gör inte så mycket.

Har under kortare turer använt mig av en poncho om också funkat bra som skydd men känns ofta litet litet när man är ute en längre tid eller om det regnar hela tiden.

Om man tittar på norrmannen som nu spenderar ett år i vildmarken så använder även han e vanlig enkel presenning så de funkar även under en längre tid =)

Jo, den där ponchon kommer jag ihåg, den såg allt lite liten ut. Iofs så sov du ju inte så länge under den, det var ju först under småtimmarna det började regna :)

Jag har använt vanliga byggpressar in absurdum men tycker de är för meckiga att vika ihop, och så är de så skräniga i vind. Så nu blev det en 4x3 med massa fina fästpunkter i kanterna och ett par mitt på. Blir något mindre än byggpressen ihoprullad också.

Glödsprätt har jag bara haft problem med en gång och det var min saliga silnylon-press som såg ut som någon skjutit hagel från långt avstånd på den.
 
Som någon redan skrivit så är det ju bäst att ha en vanlig presenning från ÖB eller liknande när man eldar. Då behöver man inte vara så nervös att den fina silnylontarpen ska börja se ut som ett durkslag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.