Urberg Sovsäckar

Urberg är friluftsbutiken Outnorths eget märke och säljs enbart av dem.
Är det någon som har erfarenhet av Urbergs sovsäckar?

Håller de vad de lovar gällande temperatur gradering?

Erfarenheter gällande märket i allmänhet uppskattas också :)

Tack på förhand
 
Vi har deras barnsovsäck och är nöjda, den fyller sin funktion och har hittils inte visat några brister i kvalitet eller funktion. Den har relativt stor packvolymen dock. Den är definitivt prisvärd.

Jag har även deras plånbok och nu efter två års daglig användning börjar kardborren att ge sig, i övrigt inga problem alls. Även denna anser jag vara prisvärd.
 
Vi har två av deras tre-säsongsäckar som vi köpte på rea för 400kr stycket. De har använts av barnen, är av bra kvalitet. De är dock väldigt tunga och har stor packvolym. Men vi har varit nöjda med dem. Nu funkar de som lånesäckar då äldsta dottern (i alla fall tidigare) gärna tältade i trädgården med kompisarna.
 
Vi har två av deras tre-säsongsäckar som vi köpte på rea för 400kr stycket. De har använts av barnen, är av bra kvalitet. De är dock väldigt tunga och har stor packvolym. Men vi har varit nöjda med dem. Nu funkar de som lånesäckar då äldsta dottern (i alla fall tidigare) gärna tältade i trädgården med kompisarna.

Har också tittat lite på deras tre-säsongssäckar med de verkar nästan lite för billiga för vad de lovar. Sovsäckar med liknande temperatur gradering (T-Lim -8,5) från andra tillverkare kostar nästan dubbelt så mycket. Kan verkligen volym och vikt ha så pass stor inverkan på priset?
 
Tror det. Jag hade en Marmot syntetsäck med ungefär samma temperaturgräns som Urbergs, och loftet var ungefär samma. Dock var Urberg 350g tyngre och tog mer plats.
 
De billigare märkena som Urberg och Everest använder sig ofta av material som var top of the line för 20+ år sedan, helt funktionella men tyngre, mer skrymmande och lågt pris. Har för mig att min Ajungilak sovsäck ansågs väldigt avancerad med sina 7-hålsfibrer när jag köpte den 1996, den används fortfarande ibland.
 
Barnsovsäcken vi har klasar de som 3-säsongs och det håller jag med om, kompletteras den med en tunn sommardäck utanpå klarar den fyra säsonger och närmare 10 minusgrader utan problem. Men visst är över ett kilo ganska mycket för en barn/juniorsäck, packvolymen är större än motsvarande vuxensäckar av "finare" märken så visst märks det att den är enklare i konstruktionen. Fortfarande ett bra alternativ, framförallt för den som inte är beredd att köpa allt för dyr utrustning.
 
Följer

Följer med spänning då jag själv just köpt två st Urberg Microtech ultra :)
Hoppas på att kunna använda dom på Kungsleden i Juli.
 
Följer med spänning då jag själv just köpt två st Urberg Microtech ultra :)
Hoppas på att kunna använda dom på Kungsleden i Juli.

Planerar själv en tur till Kebnekaises fjällstation med omnejd och tittar lite på säckar till det. Kollade Urberg Microtech ultra och såg att den bara har t-lim på 9,7 grader, räcker det verkligen? Rätta mig gärna om jag har fel men som om jag förstått det så kan temperaturen krypa ner mot nollan om nätterna även på sommaren.
 
Planerar själv en tur till Kebnekaises fjällstation med omnejd och tittar lite på säckar till det. Kollade Urberg Microtech ultra och såg att den bara har t-lim på 9,7 grader, räcker det verkligen? Rätta mig gärna om jag har fel men som om jag förstått det så kan temperaturen krypa ner mot nollan om nätterna även på sommaren.

Du är korrekt, till fjällen rekommenderas en sovsäck med åtminstone T-lim 0 eller lägre. Den går utmärkt att använda om man sover inne i fjällstationen, men jag hade aldrig använt den i ett tält.
 
I fjällvärlden skulle jag inte ta med nåt annat än en 3-säsongs-sovsäck. Urbergs Microtech Ultra skulle jag verkligen inte chansa på där uppe, men han kanske skulle ha dubbla?

Min säck har komforttemp på ett par minus.
 
Hejsan!
Ni har helt rätt, efter lite eftertanke så kommer jag köpa nya sovsäckar till vandringen på Kungsleden. Jag är förvisso färdigt varm och fryser sällan men vill inte chansa med att ligga och frysa och få sömnlösa nätter. Tittar nu på Marmot Treatles 30 eller Haglöfs Tarius -5
Urberg får duga här nere på upplandsleden :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...