Vilka sovsäckar har du?

En TNF Gold Kazoo från 2014. Dunsovsäck på 1050g.


Komfort +2
Limit -2
Extrem -21

Kör den året runt i Stockholm samt till fjälls sommartid.
 
Jisses, det är säckar från typ 30 år....
En Caravan syntet tidigt 90-tal funkar ner till +5
En ferrino lätt sommarsäck från typ 2010 med 800 dun ner till +5 grader (1/4 vikt & volym mot ovanstående)
En vintersäck Marmoth Sawtoth också typ 2010.
 
Jisses, det är säckar från typ 30 år.... En Caravan syntet tidigt 90-tal funkar ner till +5
En ferrino lätt sommarsäck från typ 2010 med 800 dun ner till +5 grader (1/4 av vikt & volym mot ovanstående)
En vintersäck Marmoth Sawtoth också typ 2010.
Nu var det inte några syntetsäckar jag listade (den högen lånas ut till ungdomarna som ska på festival etc.).
Så rena syntetsäckar räknades liksom inte... Och Carry Combi (som ersatte Combi Deluxe när den blev fööör
dyr) funkar för många fler än HansBertil, varierbara dubbelsäckar är överlägsna de flesta modernare enkel-
säckar i samma temperaturområde - just genom sin varierbarhet...

Och Caravans dunsäckar från för över 40+ år sedan är tillräckligt bra (om man vårdar dem rätt!!!) för nutida behov.
Och dessutom gratis - om de redan hänger i förrådet...
 
2st Cumulus Lite Line 400 från 2016 till mig och frugan. Dun och komforttemp på 2gr enligt deras hemsida idag. Vi tältar mest på sommar/tidig höst så de är nog egentligen lite för varma, särskilt när vi kopplar ihop dem (vilket vi oftast gör). Men de väger mindre, och tar mindre plats, än de gamla Everest-sovsäckarna med syntetfyllning vi hade innan så de får åka med ändå.

I övrigt har jag en låda i garaget med allehanda udda sovsäckar från förra årtusendet som aldrig kommer fram.
 
1 Vintersovsäck Haglöfs Outlite 2400 g, syntet, tempgräns -25. Från mitten av 90-talet. Alltid tillräckligt varm och god på vintern utomhus.

2 3-säsongssovsäck Haglöfs Goga 1200, 1020 g, dun, tempgräns -21, comf.temp herr -5. Från 2005. Min mest använda sovsäck till alla typer av friluftsaktiviteter. Använder alltid sidenreselakan tillsammans med sovsäcken.

3 Sommarsäsong Sea to summit Traveller TrI reg quilt, 420 g, dun, tempgräns -2, comf.temp +14. Från 2018. Funkar toppenbra under sommarmånaderna, som täcke på sidenreselakanet. Blir det tillfälligt kallare funkar den bra som "sovsäck" också. Skön, blir aldrig för varmt då det är lätt att reglera temperaturen...

4 Har också kvar min Caravan Dreamfill, syntet undersida och dun ovansida från tidigt 80-tal. Väger väl ca 1800 g. Väldigt rymlig och skön bomullsinsida. Fortfarande fint skick och används ibland.
 
På 60 talet köpte jag en Himala, 1300g totalt CH dunsäck -7 grader 1/3 dragkedja, fungerar än.
På 70 talet köpte jag en Caravan Combi, den stals på 80 talet. Saknad
Ett antal olika dun och syntetsäckar inom temperaturområdet +5 och - 40. saknar nog bara en ärmsäck med fothål och knytband. Gillar att bära min lätta 700g dragkedjefria dunsäck.
Har under längre elavbrott fått öppna sovsäckförrådet hemom oxså. Planerar inte köpa någon inom 1/2 ärs intervallet,
Många sovsäckar saknar upphängnings öglor, det får man sy fast själv DIY.

sov gott
 
Alpkit 400 dun för sommarvandringar, 700 gram, håller för några minusgrader.
Min mammas gamla dunsovsäck från 1960-talet, lär ha klarat typ -35 när den köptes, men den är ju rätt gammal. Håller för höst- och vårvandringar i alla fall. Ingen aning om märke, det har ramlat bort eller blekts, men det var säkert marknadens bästa om jag känner mina föräldrar rätt. 1700 gram. Ingen dragkedja, men väldigt rymlig.
Några billiga, otympliga och tunga syntetsäckar för bilcampingsemestrar på sommaren med hela familjen.
Behöver en ny vintersäck, men tills dess får jag hålla mig till stugorna.
 
En Marmot Helium (-10 grader, drygt 1100 gram) för höst och vår, en Millet Alpine LTK 600 (10 grader, 600 gram) för sommar. Tillsammans klarar de ner mot -25 grader på vintern. Dragkedjorna är åt olika håll, lite bökigt men får säkert någon grad extra där.
 
En Marmot Hydrogen för sommarbruk i skog och fjäll. 680g, varav 330g 800cuin dun. Håller mig varm ner till nån minusgrad inne i tältet.

Marmot Helium för höst, vårvinter och till högre höjd i bergen. 935g, varav 560g 800cuin dun. Inte testat den ner till att jag börjar frysa, men ner till -10 känns rimligt.

Marmot Never Summer för vinterbruk. 1440g, varav ca 970g 650cui dun. Sovit varmt ner till ca -15, men klarar säkert ett gäng grader till om man lagt sig varm, mätt och glad ;)

Samtliga har behandlat du, "down defender" (Vet inte om jag märker nån skillnad faktiskt). Passformen är bra för mig. Gillar att samtliga säckar har en kortare dragkedja på motsvarande sida upptill, som man lätt kan reglera med.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.