Kombinera sovsäckar

En sorts tabell till er som är intresserade av att kombinera sovsäckar för att öka (sänka) temperaturen, även kallat sovsystem.
Lägg gärna till info från egna erfarenheter.
 

Bilagor

  • sovsystem.jpg
    sovsystem.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,112
Jag har -10 Coch 0 C vilket tillsammans skulle ge ungefär -30 C. Hmm det skulle jag nog inte våga lita på utan att ha provat i trädgården.
 
Har själv sovit i -1 limit och 0 grader i -21 grader. I -5 grader var det för varmt så frågan är till de som har vintersäckar som blir för varma i -5 grader: vad är säckens t-limit?

Denna tabell kommer tydligen från Zpacks.
 
Vad bra, då vekar det som man har en fullvärdig vintersäck utan investering. Trodde inte kombinationen skulle ge så låg temperatur. Sen tycker jag iofs ändå om att kolla att utrustningen klarar det den lovar under omständigheter där man har ett alternativ om det visar sig att den inte gör det.
 
Quilt har alltid rum uppåt för loft och endast vikten på följande lager trycker ner isoleringen, men då man kombinerar sovsäckar är yttersäckens storlek i förhållande till innersäckens (och sovarens) storlek av stor betydelse för helheten. Därför skulle jag inte direkt tillämpa tabellen för vanliga sovsäckar.

Själv använder jag dubbla sovsäckar och kan varmt rekommendera det. Med framgång har jag prövat t.om. på tre säckar men föredrar tunna dunkläder som tredje lager så behöver man inte frysa genast då man stiger upp. Visserligen är min yttersta säck sydd stor nog för att ge loft till de inre lagren. Man förlorar en aning i vikt (jämfört med en ordentligt varm sovsäck) men helheten är så mycket mångsidigare.
 
Quilt har alltid rum uppåt för loft och endast vikten på följande lager trycker ner isoleringen, men då man kombinerar sovsäckar är yttersäckens storlek i förhållande till innersäckens (och sovarens) storlek av stor betydelse för helheten. Därför skulle jag inte direkt tillämpa tabellen för vanliga sovsäckar.

Självklart går det att tillämpa tabellen. Det är bara till att tänka på att den yttre sovsäcken måste vara rymligare. Som i allt gäller det att tänka till före istället för efter. Ingen försöker bestiga Mount Everest med ett tält från Biltema. Bara för att en bil når 250 km/h betyder det inte att man måste köra i den hastigheten.
 
Egen erfarenhet - i ungdomligt oförstånd antar jag:
Caravan Combi de Luxe, med både inner- och yttersäcken naturligtvis. Övernattning i ett 'vikt pressenningsvindskydd' under kall stilla februarinatt med sådär -25C = Helt OK och acceptabelt om så måste ske. Ingen nying eller brasa, bara pressen och ett vanligt ~10mm skumunderlag. Min kompis, i Caravan Arctic Isblå, tyckte likadant. Vi njöt nog av äventyret...

Yttersta tyget i bägge säckarna hade isbark på/i sig, så det krasade lite när vi steg upp på morgonen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
bengt_boberg Svalbard -30, kombinera 2 sovsäckar! Bo och sova 2
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Arctic Fox Kombinera två säckar? Bo och sova 13
Perkabolo Kombinera liggunderlag för ökad värme. Bo och sova 5
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.