Sovsäckar för beredskapslager?

Hej,

Vi äger idag inga sovsäckar men tänkte fylla på beredskapslagret. Det har dock visat sig finnas ett stort utbud av just sovsäck i alla möjliga prisklasser.

Egentligen hade vi tänkt oss under 1000 kr / sovsäck om det är möjligt, det gäller då 4 vuxna.

Vad jag förstår är dun varmare men värmer inget om det skulle bli fuktigt, fiber värmer lite sämre men värmer även när det är fuktigt.

Sovsäckarna kommer troligen främst användas i sommaren men eftersom de kommer ingå i beredskapslagret så kan det även bli vid kallare klimat(även om det inte är fullt så troligt).

Några tips? Finns det något direkt prisvärt alternativ att rekommendera?

MVH
 
Finns ett stort antal trådar tidigare på Utsidan om sovsäcks och liggunderlagsval.

För varm sovsäck skall du inte köpa blir både onödigt skrymmande, tung och dyr.

Sedan skall du beakta t ex hellångt blixtlås, vidd och om användaren är ivändare eller medvändare. Olika användare trivs i olika tjocka sovsäckar.

Haglöfs säckar tycker jag är fina för att de är vida men dina preferenser skall styra ditt val.

Thure
 
Du måste vara mer specifik för att kunna få något tips. Just nu har du sagt att de kommer användas på sommaren och även på vintern (men var? fjäll eller lågland?). En syntetsäck som är dimensionerad för vinteranvändning kommer inte vara kul att bära på på sommaren.
 
Har funderat lite på detta och eftersom det handlar om beredskap så får jag nog säga att det är varmare sovsäckar vi letar efter. Skulle elen gå när det är varmare klimat så har man alltid täcken och filtar, går den när det är par minus kan det bli jobbigt.

Men efter att ha tittat på vad som erbjuds på marknaden så kan man konstatera att sovsäckar som klarar par minus är relativt dyrt, vi pratar från 1500 kr / st och uppåt.

Kan vara så att vi behöver hitta en helt annan lösning, kanske köpa på oss bränsle till den öppna spisen så att den kan klara ett par dagar.

Förövrigt vi bor i södra Sverige så det är sällan som det är riktigt kallt här, det händer att de e neråt -20 men det är ovanligt.

Med det sagt kanske det ändå kan vara intressant att köpa in sovsäckar för mildare väder om de inte blir allt för dyra? Om inte annat så för att använda när man tältar. Finns det någon klassiker eller är det till att läsa in sig på alla detaljer?

XXL hade en Haglöf som angav -18 för 800 kr på rea men den tog slut snabbt.
 
Beredskapslager.. det låter som de största delen av tiden kommer vara förrådsställda och oanvända. Visst finns det billiga säckar och med dina krav så behöver du inte de bästa säckarna på marknaden. Dyra säckar är ju oftast dyra för att de ger mycket värme per viktenhet, dvs använder dyra material. Det är ju viktigt främst om man ska bära grejerna, då vill man ha så lätt som möjligt. Om syftet är att ha en extra säkerhet hemmavid så spelar det ju mindre roll om de är tunga och otympliga.

En snabb koll så hittade jag de här. Köp två för under 1000 totalt! En varmare och en svalare. Den ena funkar ju till sommarens utflykter och blir det riktigt kallt kombinerar man båda.


Stearinljus, någon form av friluftskök, fotogenlampor, fotogenvärmare osv är ju bra att ha hemma också.
 
Köpte en sovsäck på jysk för 10år sen använder den fortfarande som sommarsäck i tält eller stuga även om jag har flera bättre säckar nu.

Biltema 300kr
 
Kanske en dubbelsäck kan vara något för den tilltänkta användningen? Typ Caravan Carry Combi kan man om man har tur få tag på billigt på loppisar. Andra kan säkert ge fler tips. Har för mig att det finns en del militära sovsäckssystem med dubbla säckar. Kanske det går att få tag på från överskottslager någonstans.

I så fall har du två lättare (nåväl, relativt) säckar som kan användas vid vandringar även på sommaren samtidigt som du har fullgott skydd för att överleva en riktig vargavinter.
 
Ska de inte bäras är det i mina ögon totalt overkill med dun. Dunsäckar ska ju helst inte förvaras komprimerade.

Som det har diskuterats i andra trådar så kan man kombinera två sovsäckar för att få en varmare lösning. Så ska det vara i hemmet så skulle jag nog sikta på det. En sovsäck för många minusgrader är alldeles för varm för att ha om det är några plusgrader.

Ska säckarna även användas för tältande sommartid skulle jag titta på nåt billigt från typ Jysk där. Kanske nåt med komforttemperatur runt +10 C.

Vintertid, på hemmaplan, kan man kombinera den med en tjockare (men billig) säck som kanske är specad för -5 C. Jag kan inte garantera vad kombinationen klarar, den kanske inte klarar -20, men borde klara kallar än -10 i alla fall.
 
Ska det vara på en och samma plats, då är det syntet säck, men varför skulle inte vanliga dubbla täcken i sängen fungera? Behövs mer info för hur ni tänkt er situationen.
 
Ja, ska det vara hemma så skulle nog jag fundera på att köpa ett gäng billiga täcken på IKEA eller Jysk. Passa på när de har erbjudande.

Sen kan man köpa såna här vakuumpåsar och stoppa dem i och suga ur luften med dammsugaren så de blir lätta att packa undan (om de är syntet då, för duntäcken är det ingen höjdare, men de lär inte vara billiga ändå).
 
Är det hemmavid så skulle jag satsa på några extra täcken och yllefiltar. Filtarna är mångsidiga och kan enkelt förvandlas till ponchos ex vis.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.