Roberts.pl vikt på sovsäckar

Håller på och samlar information inför köp av sovsäck som bör klara ca -10 grader. Sitter nu och jämför Marmot's Plasma 15, som genomgående prisats i friluftstidningar och "reviews", med de sovsäckar som roberts.pl erbjuder och som bekant fått mycket positiv kritik här på forumet.

Det jag tycker är underligt är att även då två säckar är jämförbara, så verkar roberts.pl varianterna vara ett par hundra gram tyngre:
En Marmot Plasma 15 väger 864 gram och har då 10 Denier Pertex Quantum, full length zipper och 500 gram 900+ fill power dun (enl. amerikansk standard vilket borde motsvara 800+ i EU och stämmer ungefär med conf/min temp).
En Robert.pl Voyager väger 1110 gram och har då 10 Denier Pertex Microlight, full length zipper och 500 gram 800 cuin dun och stuff bag inräknad.

Även om stuff bag väger 100 gram så är det ytterligare ca 150 gram skillnad. Och då har Voyager även snäppet tunnare Pertex väv och ska passa en person som är 175cm jämfört med Plasmans 183cm.

Har man möjlighet att köpa Marmot Plasma 15 i USA med den låga dollarkursen så ligger sovsäckarna i samma prisklass (runt 3000 SEK).

Någon som kan förklara vikt-skillnaderna?
 
Pertex Quantum är den lättaste Pertexväven, Microlight är tyngre.

Jämför även omfånget på säckarna, Roberts brukar vara ganska vida.

Sedan är skillnad på hur boxkonstruktionen är gjord på de båda säckarna. Plasman är gjord för att spara in så mycket material som möjligt, Voyager har ett ganska tjockt meshtyg som går igenom varje box.
 
Sovkomfort handlar inte bara om isoleringstjocklek. Det kan de som sovit några 10 tal nätter i följd i sin sovsäck stämma in i. Allt som ger sovkomfort väger, som volym, kudde, fotförstärkning etc.
 
Stämmer nog

rätt väl att Roberts är mera inriktade på komfort än på hektovinster i vikt.

Jag och hustrun valde extravida varianter av Robertssäckar och är så här långt mycket nöjda med sovkomforten.

Sovsäcksval är individuellt.

Thure
 
Tacksam för alla svar!

Det är verkligen svårt detta med att välja sovsäck. Lutar mot en Voyager från roberts.pl.
Det jag är mest tveksam till är vikten; Voyagern väger ungefär lika mycket som den syntetsäck från Haglöfs jag vill ersätta, men klarar då även lägre temperaturer.

Har för avsikt att försöka få ner vikten på packningen till i år. När man är liten i storleken så blir de där extra kilona så mycket tyngre.
 
Jag vill bara tipsa om Alpkit sovsäckar kan vara ett alternativ, just nu finns PipeDream 600
på lager och den ligger i ditt temperatur intervall. Har själv en PipeDream 400 som jag är
nöjd med. Den sovsäcken får jag plats i och jag är 186cm/77 kilo, sovsäcken är lite tajt så vet man om att man rör sig mycket under natten kan det bli lite jobbigt , jag rör mig under natten och för mig funkar det med utrymmet som finns.
Deras vikt angivelser brukar stämma bra, min väger ungefär 750 gram.
/ Tomas
 
Du kan måttbeställa din Voyager, kostar 10€ extra.

Jag har en slimmad Voyager, med 800cuin och Quantum, för 0 grader, den sitter som en kropsstrumpa, ingen onödig vikt, riktigt nice dock inget för klaustrofober.
 
Jag är en sådan som helst vill kunna vända sig inuti sovsäcken. Har pratat med Roman om att måttbeställa en säck, men det minsta jag kan tänka mig hamnar i stort sett på samma mått som standardstorleken MR (medium/regular).

Fick även svar att Voyager 500g MR 800 cuin med PQ/PQ skulle väga ca 865g utan stuffsack. Det skall vara ca 100 gram högre vikt om man väljer Pertex Microlight för både ut-/insida.

Någon som har erfarenhet vad gäller detta (och jag citerar direkt från Roman):
"The other difference between the Voyager and the VL is that the first has around H chambers and the second - H chambers divided with side baffles.
Side baffles cause down from the top and from the bottom cannot move so the usage temperature is always the same. While in the Voyager you can affect bag's temp. rating - when it's cold you move (shake up) most of down to the top of the bag (over your body in the bag) and when it's cold - to the bottom. The disadvantage is that down can also accidentally move "by itself"."

Är det struligt att ha en sovsäck där dunet kan flyttas runt?
 
Kom just på att min säck är en Voyager Light.

Om det är krånligt att ha kanaler som går runt säcken helt beror på kanalernas utformning, är de för stora så kommer dunet vandra av sig självt. Fördelen är att du kan välja om du vill ha mycket dun på ovansidan eller undersidan av sovsäcken.

Jag har genomgående kanaler på min Marmot Helium och har inte haft några problem med dunskifte. Jag skulle tro att kanalerna på Voyagern inte är för stora, det är iaf inte det på Voyager Light.
 
Cumulus...

Kan tipsa om Cumulus sleeping bags, också polska. Har deras Panyam 450 som i princip är jämförbar med en Westernmountaineering Ultralite i vikt och loft och storlek. Cumulus skräddarsyr också och man kan välja typ av dun, mängd etc. Leverans av en standardmodell tar ca 2-3 veckor, kommer i en rymlig nätpåse, precis som WM-säckarna.

...prisvärda...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Roberts Bo och sova 1
FlyerSword Svar från Roberts?? Bo och sova 11
Mannen89 Roberts vintersovsäckar Bo och sova 20
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
thomas.vastervik Roberts sovsäck Bo och sova 6
Tingelieng Sovsäck från Roberts för kvinna Bo och sova 19
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
Lystorp Roberts Bo och sova 4
Tranan En till om Roberts och sovsäcksval... Bo och sova 15
Staffan Andersson Roberts storlekar? Bo och sova 6
Martin Fjäderlätt Roberts Voyager SL 200 för 3 säsonger? Bo och sova 2
Håkan K Sovsäck från Roberts Outdoor Equipment Bo och sova 189
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.