nu till lite tipps om sovsäckar

Hej, har fått väldigt mycket bra tips om tält och nu tänkte jag även kolla med er vad ni tycker om några sovsäckar som jag kollar på. Jag och min sambo ska vandra Abisko - Nikkaluokta förmodligen slutet på juli början på agusti. Jag är 173cm och sambon är 163cm, jag är varken varm eller kall, och tjejen brukar vilja ha det kallt när hon somnar men mitt i natten tycker hon att det blir kallt :p. har förstått att det kan krypa ner till 0an kanske något under ? vi är ute efter syntet då dun inte fungerar för oss.

Dom jag kollat på är
Fjällräven - Skule - Three seasons
Tarius -5 (kanske lite kall?)
Haglöfs Zensor 3S

har kollat på prisjakt och lite överallt, men hittar inte så mycket mer, den prisklassen som jag skulle vilja ligga runt är 1000kr någon hundring mer kan man kanske lägga men runt 2000 har jag inte pengar för, tycker ni att någon av dom är bra? kom gärna med andra tips om ni vet något bättre :)
 
Hej, har fått väldigt mycket bra tips om tält och nu tänkte jag även kolla med er vad ni tycker om några sovsäckar som jag kollar på. Jag och min sambo ska vandra Abisko - Nikkaluokta förmodligen slutet på juli början på agusti. Jag är 173cm och sambon är 163cm, jag är varken varm eller kall, och tjejen brukar vilja ha det kallt när hon somnar men mitt i natten tycker hon att det blir kallt :p. har förstått att det kan krypa ner till 0an kanske något under ? vi är ute efter syntet då dun inte fungerar för oss.

Dom jag kollat på är
Fjällräven - Skule - Three seasons
Tarius -5 (kanske lite kall?)
Haglöfs Zensor 3S

har kollat på prisjakt och lite överallt, men hittar inte så mycket mer, den prisklassen som jag skulle vilja ligga runt är 1000kr någon hundring mer kan man kanske lägga men runt 2000 har jag inte pengar för, tycker ni att någon av dom är bra? kom gärna med andra tips om ni vet något bättre :)

jag har kört på en fjällrävens förut och kan inte säga något dåligt om dom ., vet inget om dom andra men 3 säsongare föredrar jag , beroende på hur mycket du kommer använda och när.

i och med trådstarten så tänkte jag passa på att slänga in denna sida där du får specialsydda säckar för 1000-4000kr från polen.

jag använder hunter och kan gå i god för den...då jag är ute där man behöver ha gevär/spray eller fiskespö snabbt och det håller god kvalité.

http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_hunter#details
 
Jag har haft en Fjällräven Abisko som har liknande spec som Skule under några år och den har varit ett enormt irritationsmoment. På tok för varm enligt mig och jag är ganska frusen av mig i övrigt.

Vi har sluppit de värsta frostnätterna vid dessa juli och augustiresor men i mitt huvud verkar det helt klart klokare att köpa en "för kall" säck som kan justeras med hjälp av sovsäckslakan och underställ än att vara fast med en för varm säck som inte kan justeras mer än att gå över till att använda den som enbart täcke bara för att det råkar bli finväder. (inge skönt med bar hud mot cellplastunderlag, lovar ;) )

Addnature rear ut Haglöfs LIM 100 som väger 660g för 799:-. Komforttemp 10 grader för dam, 6 grader för herr. Tar man med sovsäckslinne, underställ, pular ner en varm termos och drar jackan över fotänden så mår man gissningsvis riktigt bra i en sån även en kort bit under nollan, men här bör nog någon som testat själv stämma in :) Det är en teori.
 
Tackar för svaren :)
killroy04 : vi kommer som det ser ut just nu inte köra något alls på väldigt sen höst eller vinter, men vår,sommar och tidig höst hade vi nog tänkt, nu ska vi ju som sagt upp i norr och där blir det väldigt mycket kallare än här i sthlm, vi kommer nog nu under vår och sommaren göra lite små helg trippar ut i skog och mark runt sthlm eller iaf på samma brädgrad :)

Uigeadail: ojdå, nä inte super kul om man svettas som en gris och sen när man tar av sig den så blir man iskall :p är den inte lite kall ? eller kan man klä på sig 10-12 grader om det drar ner mot nollan eller under ? som du säger så är det kanske lättare att klä upp sig än att klä ner sig :p men vill ha en hyfsad grund att stå på, eller behöver man 2 säckar ? en för sommar här nere i sthlm och en för att kunna köra vår,höst och norr över ? skulle ju vara bra med bara en säck för det blir ju betydligt billigare ;)
 
Jag har en Zensor 3s, som jag har använt på just den sträckan vid den tiden på året. För egen del så tycker jag den är riktigt bra och jag är nöjd med storlekenoch värmen. Min fru, som fryser lite mer, har en Zensor 5, som är rejält mycket större i packvolym.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Förlåt för att jag inte har svarat, jag har skrivit ett svar 2ggr men skiten har inte skickats :p
vad kul att ni körde på samma väg som vi ska gå, finns det något negativt med säcken ? eller är allt bra med den ? :p

vad kör ni alla med för liggunderlag ? jag är inne på Synmat (någon variant som är tillräckligt bred) dom är ju dock väldigt dyra :p är dom värda pengarna ? eller ska man köra på dom gamla hederliga liggunderlagen ?
 
Än så länge har jag inget negativt med min Zensor 3, den gör det den ska:)

Vi använder Exped Airmat Basic 7,5 liggunderlag, som vi sover riktigt gott på. Tar liten plats, väger inte så mycket och är sköna att ligga på. Dock så blåser vi inte upp de helt utan till 75-80%, då tycker vi de är skönast.

Vi skaffade en kombinerad pump/kudde från Exped för att slippa blåsa upp de mha lungorna och det har vi uppskattat.
 
mjensen: Vad bra :) okej dom var ju lite biligare än synmat, tyckte ni att dom var tillräckligt breda? eller ramlar man av dom ?

Har hittat en till säck som kanske kan fungera ?
Mountain Hardwear Lamina 35

finns det något som talar mer för någon av modellerna under om man bara tittar på Egenskaperna?
Mountain Hardwear Lamina 35
Haglöfs Zensor 3S
Fjällräven Skule
 
Tycker du bör satsa på en sovsäck som klarar ner mot minst Tlimit -5 för dig och TComfort -5C för din flickvän. Att frysa på natten är inte skönt, och hellre då öppna sovsäcken och ventilera de nätter det blir för varmt än att välja en för kall säck. En fibersäck tappar dessutom loft snabbare än en dunsäck så hellre lite varmare än du tänkt dig från början. En fibersovsäck är ganska enkel teknik, och trots olika fantasifulla namn på fyllningen av polyestervadd är det i stort sett samma sak. Vikten på säcken är kopplad till mängden fyllning och därav värmen.
Av de säckar du räknar upp vill jag direkt ta bort MH Lamina 35 som inte är tillräckligt varm. De andra är mer lämpade för den användning du tänkt (och även i södra Sverige kan det bli svala nätter fram på småtimmarna då en varm sovsäck är uppskattat). Själv tycker jag Haglöfs Zensor 3S är den bästa av de säckar du räknar upp.
Ytterligare säckar att titta på kan vara Marmot Wm Wave IV till din flickvän.
 
Jag håller med smux ovan, det är inte trevligt att frysa. En något för varm sovsäck är lättare att klara sig med än en som visar sig vara för kall på natten även fast man dragit på sig alla kläder man har med sig.
Angående liggunderlag så är expeds airmat basic (r=0,7, komfort +11 grader) precis som det låter, luftmadrasser utan någon vidare isolerande verkan, förmodligen klart kallare än ett vanligt i cellplast, men i gengäld kanske skönare att sova på (ifall man inte fryser då). De som heter synmat och downmat samt även samtliga av thermarests olika modeller bör vara varmare än airmat.
Jag har en enklare dunsäck med komforttemperatur vid 0 för män, kallas för tresäsongers, men jag skulle kalla den för sommarsäck för svenska låglandsförhållanden. Då jag sover på ett synmat 9 är det varmt och gosigt underifrån i stort sett jämt, men det är ofta kyligt längs den sida av kroppen som inte ligger an mot liggunderlaget.

tl;dr: Luftmadrasser är kalla och bör undvikas. En varm sovsäck uppskattas när man har längre hem till extrekläderna än bara in från trädgården.
 
smux: men då får det nog kanske bli en zensor 3s då, den finns ju även i en häftig grön färg ;) jo den verkar bra för tjejen, synd bara att den verkar vara slut i lager :/ kanske är på väg ut med tanke på att inte verkar vara så många som har den?

Grönt är skönt: men då om jag kör på en zensor 3s med sina -8 och en synmat 9 så borde det bli riktigt varmt och mysigt oavsett hur kallt det blir på fjället nästan ? :) tycker du att man behöver W eller UL modellen av synmat? eller räcker det med den vanliga ?
 
Sovsäcken
Jag har haft min Zensor 2S på fjället och i kajaken i snart 2år och är mycket nöjd med den rent generellt. Min uppfattning är att den håller de temperaturer den säger att den ska hålla. Kompressionssäcken man får till Zensorn är ruggigt bra, värre med LIM-modellen från Haglöfs.

Liggunderlag
Jag är 177cm, 74kg och ganska bredaxlad. Som liggunderlag använder jag ett NeoAir (410gram, gult med silvrig undersida) och hade jag kunnat välja om idag så hade jag tagit en modell wide just för att jag rör mig en del när jag sover. Uppblåsbart liggunderlag, för mig, är värt varenda krona om och om igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.