Värme till taktält

Jag har dieselvärmare i bilen och funderar på smidig och effektiv lösning för att kunna dra nytta av bilen dieselvärmare i taktältet under de kallaste timmarna om natten.
Tänker något i stil med ett rör med mindre 12v fläkt som kan trycka upp varm luft från bilen till tältet. Jag har genomföring i tältet men inte i bilen.
Kanske någon 3d pirintat man kan klämma fast i rutan med genomföring?
Någon som har tänkt på något liknade som vill dela med sig?
 
En moddad hundluft ventil funerat väl vet jag då en utlänsk bekant instalerat en. Han sa att det var läskit att sätta sticksågen i taket. Det har jag förståelse för.

go tur
 
Minns en kall natt i lumpen i en folkabuss med värmare. Som att kissa i byxorna när man vaknade och det var råkallt och batteriet slut och bussen gick inte att starta.

Har inte moderna bilar batterivakt som ser till att inte bränseldriven kupevärmare inte drar ut batteriet helt?
Tänk på att parkera där det blåser så du får bort avgaserna.
Annars röstar jag nog mer på ett varmare liggunderlag och varmare sovsäck.

/Patrik
 
Personligen tror jag att det är en dålig idé.

Ditt tält har i praktiken ingen isolering alls. Du kan få upp värmen medans värmaren går, men så fort den stänger av så blir det lika kallt igen.
Alltså måste den mer eller mindre gå kontinuerligt, och det räcker inte batteriet till.
Dessutom ska du försöka förflytta värmen från bilens kupé till ditt tält.

Batterivakt funkar jättebra så länge som batteriet är nytt och fräscht, och så länge som elektroniken fungerar (inga jordfel, strömtjuvar, eller felkopplingar).
Felaktigt använda bränslevärmare drar ur batterierna alldeles för mycket, och kortar livslängden på dessa.

Bra madrass, tjock sovsäck och ett tjockt täcke ovanpå så klarar du kylan.
Använd bränslevärmaren till att värma upp bilen på morgonen istället.
 
se och lär av hammockingkulturen kanske? isolering undertill är A och O där. All luft som man vill ska värmas upp under där man ligger, blåser ju bort och ersätts av ny kallare luft hela tiden, så man vill ha tjocka isolerande loft under hängmattan "Underquilt". Tänker att man borde tänka på liknande sätt med det där. Finns väl utrymme mellan taktältet och biltaket där man kanske borde stoppa in isolering? Ingen aning om det funkar, men det hade jag testat.
 
En annan möjlig lösning är ett litet elverk och en kupevärmare i tältet. Har inte provat, bara hört den tanken. Men det kostar ju en del.
 
Elver=buller,3%av b ränslet brukas till att driva den motorn, -50%vid konvertering från rörelse till elektrisitet. Det blir kostsam värme. Tjockare liggunderlag och bättre sovsäck rekommenderas starkt.

go tur
 
Gissar att kläder med inbyggda eltrådar är bästa och enklaste sättet att få värme.

Vattekrus eller vad det nu kallas vore något men kräver ändå upp på morgonen och koka vatten. Typ vattenpåse som man förr i tiden använde för värma sängen. Finns nya att köpa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fabola Husbil camper tält värme Bo och sova 34
Underlig Hök Extern värme i sovsäck Bo och sova 13
Hallen Värme i tätkåta Bo och sova 27
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Perkabolo Kombinera liggunderlag för ökad värme. Bo och sova 5
skogsvakt värme i tält Bo och sova 11
Tomas Carlsson Värme och färger Bo och sova 12
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.