Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar

Hej allihopa,

Mitt första inlägg här på utsidan, rätta mig gärna om det är någonting jag borde tänkt på inför mitt inlägg.

Det är dags för mig och frun att inhandla sovsäckar och annan utrustning inför sommarens fjällvandring.
Våra gamla nedärvda säckar är helt enkelt för gamla (20-30 år) och känns på tok för klumpiga för oss idag när utvecklingen gått framåt.

Men det är svårt att välja, vi har pendlat fram och tillbaka och nu sist tittade frun på Sea to Summit's "Trek Series", men det var svårt att hitta recensioner eller omdömen på dem då det visade sig att de var rätt nya.

Skulle vara trevligt att veta hur dom funkar och hur stora de blir ihoppackade om någon vet.

Outnorth - Sea to Summit Trek Series: 1875-2520kr

Är det någon som testat någon av de 3 modeller som säljs på Outnorth, frun är mycket frussen och vill ha en säck som hon blir så varm som möjligt av och därför tittade vi på den varmaste av dem till henne, men vi ska inte ut och tälta på vinterhalvåret utan möjligtvis en bit in på senhösten.

Jag är å andra sidan rätt varm av mig, men är inte säker vart nånstans på skalan jag hamnar när det gäller att välja sovsäck.

För fruns del har vi tidigare även tittat på:
Marmot - Wm's Angel Fire

Och för min del b.la:
Fjällräven Abisko


Ja huvudfrågan var förstås om någon hade kunskap att dela med sig om Sea to Summits säckar, resten var mest för att ge en bakgrund till vad vi tänkt på.

Är glad för all eventuell hjälp jag kan få medan jag letar vidare efter mer information.

mvh
Andreas
 
Hej
Även jag har stött på samma problem som er, ingen verkar skriva något om dessa säckar.
Köpte ni Trek Series?
Isåfall vilken tjocklek?
Fördelar/Nackdelar?

Tack på förhand
 
Hej

Jag har en Trek 2, köpte först en Trek 1 men tyckte den var lite väl tunn.
Här på utsidan finns det kanske inte så mycket info, men pröva diverse utländska sajter.

Jag själv googlade i vanlig ordning löjligt mycket innan jag bestämde mig för denna säck och jag har bara hunnit testa den en varm natt ute och här är lite varför denna säck föll mig i smaken och även många andra enligt diverse forum.

*Går att använda som täcke.
*Går att öppna upp i fotändan, jag skulle aldrig köpa en säck som jag ej kan släppa ur värme nertill.
*Säcken är vidare än genomsnittet och den där klaustrofobiska känslan som jag kan få i de extrema mumieformade säckarna slipper jag,
*Packvolymen är imponerande liten
*Kvalitén känns mycket bra.

Det finns inte många säckar som har ovan egenskaper och därför valde jag denna.

Det negativa är väl att dessa säckar väger mer än genomsnittet vid jämförelse av komforttemperatur vilket har sin naturliga förklaring då de är vidare.

Mvh
Jörgen
 
Tack för svaret.
Bra att du skrev att en tkI är för tunn, då jag precis som dig inte bestämt mig för vilken.
Det blir en TKII, återkommer med recension senare.
 
Kan inte bidra mä nåt till frågan. Däremot har jag läst många klagomål på att sea-to-summit inte håller måttet. Enligt klagomålen är sts inte heller särskilt medgörliga vad gäller reklamationer. I sverige e junte d ett stort problem då det åligger försäljningsstället, men vem vet hur besvärligt d kan bli om sts påstår att de visst håller måttet när användaren upptäckt motsatsen. Särskilt gäller deras påstådda vattentäthet på väv.
 
Jag köpte en förra året och har använt den några gånger. Jag valde säcken då jag vill ha något mer bredd i säcken och jag är helnöjd med mitt köp- rekommenderas.

/Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
dgojkovic Någon som testat Haglöfs Outback #10? Bo och sova 0
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.