Jag tänkte jag skulle köpa mig en sommarsovsäck i dun med comfort runt nollan, ja funderar på hur viktigt det är med 'box-walled' kanaler eller om man lika gärna kan köpa en med 'stitch thru' kanaler. Finns det nån som verkligen känner av cold spots som ja förstår ska vara nackdelen med sömmar som går igenom tyget? tänker tex på marmot plasma 30 som ligger på över 4000 men har sömmar som går igenom, kan de va så dåligt om deras toppmodell har det?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck?
- Trådstartare TruckerLeffe
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Min erfarenhet är att kylan först kryper in genom sömmen på en genomsydd säck. Där finns ju ingen isolering, bara tyg mot tyg.
I en ren sommarsäck blir det inte så kallt att det spelar någon roll. Sen finns nästa variant, raka kanaler, sådana säckar brukar vara gjorda för snäll vinter, typ minus 5-20 kanske. Sen finns konstruktioner där sömmarna på insidan förskjuts lite mot utsidan, typiskt för säckar gjorda för sträng kyla.
...ju kallare, desto viktigare att få bort svaga punkter i isoleringen, jämför t ex att vara ute med en liten glipa vid handleden i minus 5 och minus 35
...
//J
I en ren sommarsäck blir det inte så kallt att det spelar någon roll. Sen finns nästa variant, raka kanaler, sådana säckar brukar vara gjorda för snäll vinter, typ minus 5-20 kanske. Sen finns konstruktioner där sömmarna på insidan förskjuts lite mot utsidan, typiskt för säckar gjorda för sträng kyla.
...ju kallare, desto viktigare att få bort svaga punkter i isoleringen, jämför t ex att vara ute med en liten glipa vid handleden i minus 5 och minus 35
//J
Tack för svaren, nu har jag beställt mig en marmot plasma 30 (http://marmot.com/products/plasma_30?p=117) med genomsydda kanaler. Jag hoppas den blir en bra ersättare till min nuvarande haglöfs slumber 2s på sommarfjället!
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg