någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider

hej!
letar efter ett tält som kan användas under vår/sommar/höst. ska använda tältet mest uppe i fjällen o på vintern blir de vindskydd/tarp i skogsterräng.

någon som vet nått bra tält runt 4000 kr
 
Praktiska 3 säsongers fjälltält är ofta tunneltält. Prislappen brukar följa lägre vikt fast omvänt.
Vilken modell och fabrikat samt vikt du gillar bäst blir väl första steget i din egen specifikation.
Trappsteget mellan din maxprisbild och de vanligaste märkena av inhemska modeller, gör ju att begagnadesortimentet blir intressant.

Vågar du gå på andrars omdömen kanske du finner modellen i utländska hemsidor, frakt brukar man inte komma undan och från länder där tull och avgifter tillkommer glöm inte att få in dem i ditt samlade pris.

Ännu ett sätt är ju att köpa utgående modellen, skyltexemplar eller på outlet. Själv har jag aktivt ofta letat efter butikskonkurser. YMMV

Lycka till och go tur
 
Jag tror att det finns en nära nog outsinlig erfarenhet och kunskap inom detta område här på Utsidan;)

Om du berättar lite mer vad du har för krav (mer än 3-säsongs och pristak) kanske det är lättare att tipsa? Ex antal personer, vikt, utrustning, föredragen tälttyp tunnel/fristående, personlängd etc...?
 
min längd är 188 cm.
ska tåla stark vind o sol.
väga runt 1.0-2.5 kg
helst 1-2 person tält
helst tunnel
pris taket 4000-5000 kr
 
Hilleberg Anjan

Efter höstens fjällvandring med boende i ett HB Anjan 2 kan jag inte annat än rekommendera det! Ligger inom önskat prisintervall, vikt 1.7 kg, oerhört gott om plats för en person, enkelt att hantera och sedvanlig HB kvalité!

// Lelle
 
Hilleberg Anjan

Jag är just hemkommen efter 19 nätter med Anjan i trakterna mellan silvervägen och Sarek. Tältet är väldigt bra på många punkter. Dock har det en stor nackdel vid denna årstid, mitten av september och början av oktober, kondens. Vi hade endast två nätter när det inte droppade kondens från innertältet ner på oss.

Vi sov på varierande platser, skog, kalfjäll, snö, barmark, mer eller mindre vindskyddat. Det var samma visa nästan alla nätter, trots avtorkning av yttertält och uppvärmning med gaslykta innan läggdax. Nu var vädret väldigt fuktigt, regn och låga moln. Typsikt höstväder. vid minusgrader var kondensen frost, lättare att hantera, men helt klart närvarande.

Ville mest säga att om du tänkt använda tältet sent på hösten så ta med kondensfrågan i beräkningen och då är inte Anjan det bästa alternativet. Vi provade att spänna en handduk för myggnätet i dörren och en jacka för myggnätet i fotändan för att förbättra vägen på luftströmmen, dvs styra upp den mellan inner och yttertält, men det gav ingen märkbar effekt på kondensen. Det behövs ett tält med öppning i yttertältet i fotändan. Typ Nammatj modell om man vill ha ett Hilleberg.
 
Kanske Bergans Compact light 2? Det tältet liknar HB Nallo till stora delar, men har en bättre ventilation (typ HB Nammatj) på fotsidan, dessutom snöluckor och myggnät i alla ventiler även i yttertältet:)
Finns även Arctic Design WBT2 som kan motsvara dina krav, har dock ingen egen erfarenhet av det tältet.
 
Arctic Alpine WBT...

... såväl 2'an som 3'an, vilket jag har.

Alla tält får kondens i tuffa förhållanden men min erfarenhet av WBT är att det är helt ok.
En Biltemapress av minst och tunnaste slag - 19kr - i GT-absiden tar också bort lite markfukt :)
 
Bergans compact light 2 är bra på många sätt, men eftersom det sluttar rätt mycket i fotändan tror jag det kan bli problem om man är 188cm. Jag är 182 och tycker att det är precis så att sovsäcken inte tar i innertältet vid fötterna
 
Vad konstigt, jag trodde att att luftigare tält skulle vara bättre än ett med duk ner till marken med tanke på luftväxling. Har mycket erfarenhet av mitt Nammatj 3 som jag haft sedan 2005 men har haft ett Allak och sov nyss tre nätter på fjället i -1 till ca +4 grader i mitt enmans HB Soulo. Snöblandat regn och regn en hel natt och sen duggregn fram till eftermiddagen dan efter. Det har bara ventilation i taket. Med hyfsat öppna spjäll gick det väldigt bra. Endast viss kondens på yttertältets innersida men inget alls på innertältet. Jag har hel hel footprint vilket jag tycker hjälper en del och hade yttertältet helt ned mot marken.

Jag är just hemkommen efter 19 nätter med Anjan i trakterna mellan silvervägen och Sarek. Tältet är väldigt bra på många punkter. Dock har det en stor nackdel vid denna årstid, mitten av september och början av oktober, kondens. Vi hade endast två nätter när det inte droppade kondens från innertältet ner på oss.
 
Kör solo mest med Nallo2, en FP av byggplast under minskar uppvärmd fukt avsevärt. På Nallo kan fotändsventilationen förbättras med en y-pinne som håller upp duken. YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.